Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes

  1. Ibarra Rius, Noelia 1
  2. Francesc Rodrigo Segura 1
  1. 1 Universitat de València, España
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2022

Volume: 40

Issue: 3

Pages: 37-60

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.486381 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study aims to reflect on literary education in on line contexts and on the methodological keys for its adaptation in the specific case of initial training. In accordance with this objective, two investigations based on the use of active methodologies were carried out in the Education degrees. These were: projects and literary creation workshops, which allowed for an integrated development of the competences related to literary education, in addition to other transversal skills like cooperative networking or digital competence. Through different methodological strategies, we outlined a transition from face-to-face teaching to virtual educational settings, derived from the COVID-19 pandemic, especially due to the inclusion of information and communication technologies in the design of the proposals implemented, which was consistent with the current needs of the learners. The analysis of the implementation of both didactic designs led to provisional conclusions about the necessary requirements of future teachers in the Language and Literature Didactics area when it comes to achieving significant and useful learning.

Bibliographic References

  • Ballester, J. (1999). L’educació literària. Universitat de València, 2ª ed. 2007.
  • Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.
  • Bel Martínez, J. C.; Colomer Rubio, J. C. y Valls Montes, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XXI, 22(1), 353-374. https://bit.ly/3msGcGu
  • Camps, A. (comp.) (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Graó.
  • Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Octaedro.
  • Colomer, T. (2002). La lectura infantil y juvenil. En Millán, J. A. (coord.), La lectura en España. Informe 2002, 263-285. Federación de Gremios de Editores de España.
  • Crisol Moya, E. (2017). Using active methodologies: the students’ view. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237, 672-677. https://bit.ly/3esjNVt
  • de Oliveira, E. M., Vernaschi, V. V., Delalibera, J., Otero, C. E. y de Queiroz, R. (2019). O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 23, e180393. https://bit.ly/3HgNEwp
  • Díaz-Plaja, A. y Prats, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro. Lenguaje y textos, 38, 19-28.
  • Galeana, L. (2014). Aprendizaje basado en proyectos. Revista Digital ceupromed. Universidad de Colima. https://bit.ly/3Fuk3iF
  • García-Peñalvo, F. J. y Ramírez Montoya, M. S. (2017). Aprendizaje, Innovación y Competitividad: La Sociedad del Aprendizaje. Revista De Educación a Distancia, 17(52).
  • Gómez Trigueros, I. M. y Ruiz Bañuls, M. (2017). Análisis de metodologías activas con ABP, Transmedia y Gamificación para implementar las competencias en Ciencias Sociales y en Literatura. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 245-254). Octaedro.
  • Gómez Trigueros, I. M. y Ruiz Bañuls, M. (2018). Interdisciplinariedad y TIC: nuevas metodologías docentes aplicadas a la enseñanza superior. Pixel-Bit, 52, 67-80. https://bit.ly/317KTO
  • Grande-de-Prado, M.; Cañón-Rodríguez, R. y Cantón-Mayo, I. (2016). Competencia digital y tratamiento de la información en futuros maestros de Primaria. Educatio Siglo XXI, 34 (3), 101-118.
  • Hämäläinen, R., y Vähäsantanen, K. (2011). Theoretical and pedagogical perspectives on orchestrating creativity and collaborative learning. Educational Research Review, 6, 169–184. https://bit.ly/3pyyGfq
  • Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J. y Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. Active methodologies for a transmedia didactics of Language and Literature. El G U I N I G U a D a, 30, 122-134. https://bit.ly/3pl4xQG
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente (septiembre-2017). https://bit.ly/3tb2aSk
  • Johnson, D. W., y Johnson, R. (1992). Positive interdependence: Key to effective cooperation. In R. Hertz-Lazarowitz & N. Miller (Eds.), Interaction in cooperative groups: The theoretical anatomy of group learning. Cambridge University Press.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. (2007). The State of Cooperative Learning in Postsecondary and Professional Settings. Educational Psychology Review, 19, 15–29. https://bit.ly/3qrqfSl
  • JRC (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. https://bit.ly/34IX3zg
  • LaCueva, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de educación, 16, 165-190.
  • Lata Doporto, S. y Castro Rodríguez, M. (2015). El Aprendizaje Cooperativo, un camino hacia la inclusión educativa. Revista Complutense De Educación, 27(3), 1085-1101. https://bit.ly/3qtXAft
  • Le, H., Janssen, J., & Wubbels, T. (2018). Collaborative learning practices: teacher and student perceived obstacles to effective student collaboration. Cambridge Journal of Education, 48(1), 103-122, https://bit.ly/3euS4Ub
  • Margallo, A. M. (2012). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana de educación, 59, 139-156.
  • Mendoza, A. (2004): La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto- literaria. Aljibe.
  • Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Nueva Visión: UNESCO.
  • Pujolà, J. (2011). El desarrollo de la competencia comunicativa digital de profesores y alumnos en el aula de ELE. [Presentación de PowerPoint]. https://bit.ly/3J9n4af
  • Rodríguez, A. B, Ramírez, L. J. y Fernández, W. (2017). Metodologías Activas para Alcanzar el Comprender. Formación universitaria, 10(1), 79-88. https://bit.ly/3qxErsL
  • Reyzábal, Mª V. y Tenorio, P. (2004). El aprendizaje significativo de la literatura. La Muralla,
  • Rovira-Collado, J. (2017): Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector, Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72
  • Scolari, C. (2018). Alfabetismo Transmedia en la nueva ecología de los medios. Libro blanco. Universitat Pompeu Fabra.
  • Trujillo, F., Salvadores, C. y Gabarrón, A. (2019). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1) 153-169. https://bit.ly/3HerQBJ
  • Unsworth, L. (2014). Multimodal reading comprehension: curriculum expectations and large-scale literacy testing practices, Pedagogies: An International Journal, 9(1), 26-44. https://doi.org/10.1080/1554480X.2014.878968
  • Rodrigo-Segura, F., & Ballester-Roca, J. (2020). Un proyecto integrado para la formación de los futuros maestros: elaboración de páginas web para la enseñanza de la litera-tura en eduación infantil y primaria. Educatio Siglo XXI, 38(1 Marzo-Ju), 161–182. https://doi.org/10.6018/educatio.413461
  • Ballester, J., e Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro digi-tal. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360249875008
  • Ballester, J., e Ibarra, N. (coord.)(2020). El área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Identidad e investigación. Entre la lectura, la escritura y la educación. Narcea.