Entrenamiento psicológico mediante el coaching motivacional en alto rendimientouna experiencia en marcha atlética

  1. Rodríguez Romero, Julia
  2. Mestre Baiez, Miryam 1
  3. Cantón Chirivella, Enrique 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico

ISSN: 2530-3910

Year of publication: 2018

Volume: 3

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.5093/RPADEF2018A11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico

Abstract

This article reports the psychological intervention carried out with two high-performance walkers aged 19 and 23 years. This consisted of 10 sessions of an average duration of 60-90 minutes. Intervention was based on motivational coaching. The “Cantón’s Giraffe” model, the psychologist generates a facilitating environment that emphasizes the active role of the participants in the complete motivational process, based on scientific knowledge, was specifically used (Cantón, 2013). To assess its effectiveness, an A-B-A design was used with the following instruments: Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1989), Schwarzer and Baessler Self-Efficacy Scale (1996), and Ryff’s Psychological Well-Being Scale (Díaz et al., 2006). The results improvements in the d variables (psychological well-being; self-efficacy; self esteem), most notably in self-efficacy in both participants. It is concluded that coaching is an effective psychological intervention strategy for modifying behavior in high-level athletes.

Bibliographic References

  • Abalde, N., y Pino, R. (2016). Evaluación de la autoeficacia y de la autoestima en el rendimiento deportivo en Judo. Retos, 29(1), 109-113.
  • Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64, 359-372. https://doi.org/10.1037/h0043445
  • Atkinson, J. W. (1983). Personality, motivation and action. Nueva York, Estados Unidos: Praeger.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewoods Cliffs, NJ, Estados Unidos: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  • Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción. Barcelona, España: Martínez Roca.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Nueva York, NJ, Estados Unidos: Freeman and Co. Publishers.
  • Barker, J. B., Jones, M. V. y Greenles, I. (2013). Using Hypnosis to Enhance Self-Efficacy in Sport Performers. Journal of Clinical Sport Psychology, 7, 228-247. https://doi.org/10.1123/jcsp.7.3.228
  • Besharat, M. A. y Pourbohlool, S. (2011). Moderating Effects of Self- Confidence and Sport Self-Efficacy on the Relationship between Competitive Anxiety and Sport Performance. Psychology, 2, 760-765. https://doi.org/10.4236/psych.2011.27116
  • Boix, S., León-Zarceño, E. y Serrano-Rosa, M. A. (2016). Identificación con el ejercicio físico y autoeficacia: diferencias entre practicantes de pilates vs no practicantes. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 99-106.
  • Bowker, A. (2006). The relationship between sports participation and selfesteem during early adolescence. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne des sciences du comportement, 38, 214-229. https://doi.org/10.1037/cjbs2006009
  • Buceta, J. M. y Pérez-Llantada, M. C. (2009). Características Generales del Coaching. Madrid, España: Dykinson.
  • Cantón, E. (2010). La psicología del deporte como profesión especializada. Papeles del Psicólogo, 31, 237-245.
  • Cantón, E. (2013). La “Jirafa de Cantón”: un modelo de estrategia motivacional aplicado desde la perspectiva del coaching. Granada, España: Editorial CSV.
  • Cantón, E. (2014a). ‘Cantón’s Giraffe’: A motivational strategy model applied from the perspective of coaching. The Coaching Psychologist, 10(1), 26-34.
  • Cantón, E. (2014b). ¿El coaching es Psicología? ¿Quién puede aplicar el coaching y en qué entornos? Informació Psicologica,107, 2-10.
  • Cantón, E. (2016). La especialidad profesional de la Psicología del Deporte. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 1(2), 1-12. https://doi.org/10.5093/rpadef2016a2
  • Colás, J. M., Expósito, V., Peris-Delcampo, D., y Cantón, E. (2017). Intervención psicológica desde el coaching motivacional utilizando el modelo “La Jirafa de Cantón” en una jugadora de fútbol sala. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico 2(10), 1-14. https://doi.org/10.5093/rpadef2017a12
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
  • Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C. y Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18 572-577.
  • Duijts, S., Kant, L., Van der Brant, P. y Swaen, G. (2007). The compatibility between characteristics of employees at risk for sickness absence and components of a preventive coaching intervention. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 5(1), 19-29.
  • Dweck, C. S. (1991). Self-theories and goals: Their role in motivation, personality and developement. En R. A. Deinstbier (Ed.): Nebraska Symposium on Motivation 1990 (pp. 199-235). Lincoln, Estados Unidos: University of Nebraska Press.
  • Feltz, D., Short, S., y Sullivan, P. (2008). Self efficacy in sport: Research and strategies for working with athletes, teams and coaches. International Journal of Sports Science and Coaching, 3, 293-295.
  • Ford, M. E. (1992). Motivation humans: Goal, emotions and personal agency beliefs. Newbury Park, CA, Estados Unidos: Sage.
  • Fox, K. R. (2000). Self-esteem, self-perceptions and exercise. International Journal of Sport Psychology, 31, 228-240.
  • Frías, D., Pascual, J. y García, F. (1999). Principios del diseño de investigación. Valencia, España: Editorial CSV.
  • García-Naveira, A. (2011). Aproximación al empleo profesional del coaching en el deporte. Informació Psicológica, 101, 26- 39.
  • García-Naveira, A. (2012). Introducción al Coaching Deportivo. En A. García-Naveira (coord.): Liderazgo y Habilidades en Coaching Deportivo (pp. 13-28). Madrid, España: ABFútbol.
  • García-Naveira, A. (2013). Aplicación profesional del coaching en el deporte: un estudio de caso único. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 101-112. https://doi.org/10.4321/S1578-84232013000200011
  • García-Naveira, A. (2016). Percepción del bienestar y de la salud psicológica, y la eficacia de un programa de intervención en coaching en deportistas de rendimiento. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 211-219.
  • García-Naveira, A. (2018). Autoeficacia y rendimiento en jugadores de fútbol. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(2), 66-78.
  • García-Naveira, A., García-Mas, A., Ruiz-Barquín, R. y Cantón, E. (2017). Programa de intervención basada en el coaching en jóvenes deportistas de alto rendimiento, y su relación con la percepción de bienestar y salud psicológica. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 37-44.
  • Gil-Monte, P. (2014). Coaching cognitivo conductual: una herramienta para los psicólogos. Informació Psicológica, 107, 34-46.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M. y Pradas, F. (2009). Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en jóvenes jugadores de tenis de mesa, bádminton y fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 18(1), 7-22.
  • Gorczynski, P., Morrow, D. e Irwin, J.D. (2008). The impact of coactive. Coaching on physically inactive 12 to 14 year olds in Ontario. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6(2), 13-26.
  • Gordon-Bar, S. (2014). How personal systems coaching increases self-efficacy and well-being for Israeli single mothers. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 12(2), 59-73.
  • Gutiérrez, D. y Scheele, S. (2011a). Céntrate en el proceso y obtendrás resultados extraordinarios. En Conde, M. (Ed.). Actitud de triunfador (pp. 82-104). Pontevedra, España: Editorial Supérate.
  • Hermens, H., Op den Akker, H., Tabak, M., Wijsman, J. y Vollenbroek, M. (2014). Personalized coaching systems to support healthy behavior in people with chronic conditions. Journal of Electromyography and Kinesiology, 24, 815-826. https://doi.org/10.1016/j.jelekin.2014.10.003
  • Jawaher, M., Dorsa, T., Ines, F., Imen, B. y Abdelaziz, J. (2015). Athletic performance, self-esteem and temperamental profile: Which relationship? Tunisie Medicale, 93(3), 175-180.
  • Liberal, R., Escudero, J.T., Cantallops, J. y Ponseti, J. (2014). Impacto psicológico de las lesiones deportivas en relación al bienestar psicológico y la ansiedad asociada a deportes de competición. Revista de Psicología del Deporte, 23, 451-456.
  • Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3, 157-189. https://doi.org/10.1016/0030-5073(68)90004-4
  • Mantler, T., Irwin, J. y Morrow, D. (2010). Assessing motivational interviewing through co-active life coaching tools as a smoking cessation intervention: a demonstration study. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 8(2), 49-56.
  • Marsh, H. W. y Craven, R. (2006). Reciprocal effects of self-concept and performance from a multidimensional perspective: Beyond seductive pleasure and unidimensional perspectives. Perspectives on Psychological Science, 1, 133-163. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00010.x
  • Martínez-Moreno, A. (2014). Liderazgo y Coaching. Informació Psicológica, 107, 47-65.
  • McClelland, D. C. (1989). Estudio de la Motivación Humana. Madrid, España: Narcea.
  • Molina, J., Chorot, P., Valiente, R. M. y Sandín, B. (2014). Miedo a la evaluación negativa, autoestima y presión psicológica: Efectos sobre el rendimiento deportivo en adolescents. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 57-66. https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000300007
  • Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B. y Silverio, G. (2010). Coaching behavior change. En M. Moore y B. Tschannen-Moran (Eds.), Coaching psychology manual (pp. 33-51). Baltimore, MD, Estados Unidos: Lippincott Wiliams &Wilkins.
  • Mruk, C. J. (2006). Self-Esteem: Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem (3ª Ed.). New York, Estados Unidos: Springer.
  • Newnham-Kanas, C., Irwin, J. D. y Morrow, D. (2008). Co-active life coaching as a treatment for adults with obesity. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6(2), 1-12.
  • Nicholls, A. R., Polman, R. y Levy, A. R. (2010). Coping self-efficacy, pre-competitive anxiety, and subjective performance among athletes. European Journal of Sport Science, 10(2), 97-102.
  • Ortega, E., Giménez, J. M. y Olmedilla, A. (2008). Utilización del video para la mejora de la percepción subjetiva de la eficacia competitiva y del rendimiento en jugadores de baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 279-290.
  • Ortín, F. y Jara, P. (2006). Estrategias para la motivación y el trabajo orientado por objetivos. En E. J. Garcés, A. Olmedilla y P. Jara. (Ed.), Psicología y Deporte (pp. 103.-123). Murcia, España: Diego Marín.
  • Palmero, F., Fernández-Abascal, E., Martínez, F. y Chóliz, M. (2001). Psicología de la Motivación y Emoción. México, México: McGrawHill.
  • Peris-Delcampo, D. (2012). Coaching en el deporte: claves para su correcta aplicación. Actas del V Congreso Uruguayo de Psicología de la Actividad Física y el Deporte. 4-6 de octubre 2012.
  • Peris-Delcampo, D. (2014). El coaching: cómo podemos utilizarlo con éxito. Informació Psicologica, 107, 11-22.
  • Peris-Delcampo, D. (Julio, 2015). Trabajo psicológico a distancia con entrenadores y jugadores profesionales de fútbol. Comunicación presentada en el I Congreso Internacional sobre Psicología y Fútbol, Santiago de Compostela, España.
  • Peris-Delcampo, D., Expósito, V. y Cantón, E. (2016). Intervención psicológica en natación adaptada desde la perspectiva del coaching motivacional. Informació Psicológica, 112, 59-73.
  • Reeve, J. (2010). Motivación y emoción (5ª ed.). México, México: McGraw-Hill.
  • Ryff, C. (1989a). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful aging. International Journal of Behavioral Development, 12, 35-55. https://doi.org/10.1177/016502548901200102
  • Ryff, C. (1989b). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Rosenberg, M. (1965). La autoestima del adolescente y la sociedad (traducción de 1973). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
  • Rosenberg, M. (1989). Society and the adolescent self-image. Middletown, CT, Estados Unidos: Wesleyan University Press.
  • Sanjuán, P., Pérez, A. M. y Bermúdez, J. (2000). Escala de autoeficacia general: datos psicométricos de la adaptación para población española. Psicothema, 12(2) 509-513.
  • Schneider, M., Dunton, G. F. y Cooper, D. M. (2008). Physical activity and physical self-concept among sedentary adolescent females: An intervention study. Psychology of Sport and Exercise, 9(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.01.003
  • Schwarzer, R. y Baessler, J. (1996). Evaluación de la autoeficacia: adaptación española de la escala de autoeficacia general. Ansiedad y Estrés, 2, 1-8.
  • Slutzky, C. B. y Simpkins, S. D. (2009). The link between children’s sport participation and self-esteem: Exploring the mediating role of sport self-concept. Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 381- 389. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.09.006
  • Tolman, E. C. (1955). Principles of performance. Psychological Review, 62, 315-326. https://doi.org/10.1037/h0049079
  • Valderrama, B. (2009). Desarrollo de competencias de mentoring y coaching. Madrid, España: Pearson Educación.
  • Van Dierendonck, D. (2004) The construct validity of Ryff’s Scale of Psychological well-being and its extension with spiritual well-being. Personality and Individual Differences, 36, 629-644. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00122-3
  • Vázquez-Morejón, A. J., Vázquez-Morejón Jiménez, R. y Bellindo, G. (2013). Fiabilidad y validez de la escala de Autoestima de Rosenberg (EAR) en pacientes con diagnóstico de psicosis. Apuntes de Psicología, 31, 37-43.
  • Villa, J. P. y Caperán, J. A. (2010). Manual de Coaching: cómo mejorar el rendimiento de las personas. Barcelona, España: profiteditorial.
  • Wang, Q. (2012). Coaching forlearning: exploring coaching psychology in enquiry-basedlearning and development of learningpower in secondaryeducation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69(24), 177-186. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.397
  • White, R. W. (1959). Motivation Reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333. https://doi.org/10.1037/h0040934
  • Zandvoort, M., Irwin, J. y Morrow, M. (2009). The impact of coactive life coaching on female university students with obesity. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 7(1), 104-111.