Introducció al monogràfic «El rol de l’ensenyament gramatical en l’aprenentatge de llengüespràctiques reflexives, tasques comunicatives i material d’intervenció»
- Fontich, Xavier 1
- García Folgado, María-José 2
- Rodríguez Gonzalo, Carmen 2
- 1 Universitat Autònoma de Barcelona
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 0214-8188
Año de publicación: 2022
Número: 73
Páginas: 149-158
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Caplletra: revista internacional de filología
Resumen
Introducció al monogràfic «El rol de l’ensenyament gramatical en l’aprenentatge de llengües: pràctiques reflexives, tasques comunicatives i material d’intervenció», coordinat per Xavier Fontich, María-José García Folgado i Carmen Rodríguez Gonzalo.
Referencias bibliográficas
- Boivin, M.-C., X. Fontich, R. Funke, M.-J. García-Folgado & D. Myhill (2018) «Working on grammar at school in L1 education: Empirical research across linguistic regions», L1-Educational Studies in Language and Literature, 18(3), p. 1-6. [<https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.01>.]
- Camps, A. (2021a) «La enseñanza de la gramática», dins A. Camps & X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática, San Juan, Universidad Nacional de San Juan, p. 229-247. [En línia: <https://maestrialinguistic3.wixsite.com/oficial/about-6>.]
- Camps, A. (2021b) «Aprender gramática», dins A. Camps & X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática, San Juan, Universidad Nacional de San Juan, p. 171-184. [En línia: <https://maestria linguistic3.wixsite.com/oficial/about-6>.]
- Camps, A. & T. Ribas, eds. (2017) El verbo y su enseñanza: hacia un modelo de enseñanza de la gramática basado en la actividad reflexiva, Barcelona, Octaedro.
- Camps, A. & X. Fontich (2019) «Teachers’ concepts on the teaching of grammar in relation to teaching of writing in Spain: A case study», L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, p. 1-36. [<https://doi.org/10.17239/ L1ESLL-2019.19.02.02>.]
- Casas, M. & L. Comajoan (2017) Introducció al monogràfic «Noves perspectives per a l’ensenyament-aprenentatge de la gramàtica: cap a una gramàtica pedagògica», Caplletra, 63, p. 105-110. [<https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10395>.]
- Cuenca, M. J. (1992) Teories gramaticals i ensenyament de llengües, València, Tàndem.
- DeKeyser, R. M. (1998) «Beyond focus on form: Cognitive perspectives on learning and practicing second language grammar», dins C. Doughty & J. Williams (eds.), Focus on form in classroom second language acquisition, Cambridge, Cambridge University Press, p. 42-63.
- DeKeyser, R. M. (2010) «Explicit form-focused instruction and second language acquisition», dins B. Spolsky & F. M. Hult (eds.), The handbook of educational linguistics, Nova York, Wiley-Blackwell.
- DeKeyser, R. M. (2017) «Knowledge and Skill in ISLA», dins S. Loewen & M. Sato (eds.), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition, Londres / Nova York, Routledge, p. 15-32.
- Ellis, R. (2006) «Current issues in the teaching of grammar: An SLA perspective», TESOL Quarterly, 40(1), p. 84-107. [<https://doi.org/10.2307/40264512>.]
- Ferrari, L. D., M. Giammatteo & T. Ribas Seix (2019) «La transposición didáctica de la gramática: las relaciones interoracionales y su proyección en la enseñanza», Lenguaje y Textos, 50, p. 1-5. [<https://doi.org/10.4995/lyt.2019.12325>.]
- Fontich, X. (2021) «Consideraciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de la gramática de la primera lengua en la escuela», RILCE, 37(2), p. 567-589. [<https://doi. org/10.15581/008.37.2.567-89>.]
- Fontich, X. & C. Rodríguez Gonzalo (2020) «Perspectivas sobre la enseñanza de la gramática: currículum, propuestas didácticas y prácticas de aula», Didacticae, 8, p. 3-6. [<https://doi.org/10.1344/did.2020.8.3-6>.]
- Fontich, X., J. Van Rijt & I. Gauvin (2020) Intro to the Special Issue: «Research on L1 grammar in schooling: Mediation at the heart of learning grammar», L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, p. 1-13. [<https://doi. org/10.17239/L1ESLL-2020.20.03.01>.]
- García Folgado, M. J., X. Fontich & C. Rodríguez Gonzalo (2022) «¿Y si la gramática fuera útil? Aportaciones a la investigación sobre la enseñanza de la gramática y las prácticas reflexivas», Tejuelo, 35(2), p. 1-13. [En línia: <https:// tejuelo.unex.es/article/view/4319>.]
- Gombert, J.-É. (1992) Metalinguistic development, Chicago, University of Chicago Press.
- Guasch, O. (2021) «La reflexión interlingüística en la enseñanza y aprendizaje de las lenguas», dins A. Camps & X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática San Juan, Universidad Nacional de San Juan, p. 147-154. [<https://maestrialinguistic3.wixsite.com/ oficial/about-6>.]
- Gutiérrez, X. (2008) «What does metalinguistic activity in learners’ interaction during a collaborative L2 writing task look like?», The Modern Language Journal, 92(4), p. 519-37. [<https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00785.x>.]
- Halliday, M. A. K. & C. Matthiessen (2004) An Introduction to Functional Grammar (3rd edition), Londres, Hodder Education.
- Jakobson, R. (1960) «Closing statement: linguistics and poetics», dins T. A. Sebeok (ed.), Style in Language, Cambridge, MIT Press, p. 350-377.
- Karmiloff-Smith, A. (1992) Beyond modularity: A developmental perspective on cognitive science, Cambridge, MIT Press.
- Lantolf, J. P. & M. E. Poehner (2014) Sociocultural theory and the pedagogical imperative in L2 education: Vygotskyan praxis and the research / practice divide, Nova York, Routledge. [<https://doi.org/10.4324/9780203813850>.]
- Larsen-Freeman, D. & M. Anderson (2011) Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford, Oxford University Press.
- Marcotte, S., M. Beaumanoir-Secq & A. Reig (2020) «Editors’ note: Current research on grammar teaching: what is the use of teaching grammar?», Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(3), e966, p. 1-34. [<https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.966>.]
- Miller, R. (2011) Vygotsky in perspective, Cambridge, Cambridge University Press. [<https://doi.org/10.1017/CBO9780511736582>.]
- Nassaji, H. (2017) «Grammar Acquisition», dins S. Loewen & M. Sato (eds.), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition, Londres / Nova York, Routledge, p. 205-223.
- Palou, J. & M. Fons, eds. (2021) La competencia plurilingüe en la escuela. Experiencias y reflexiones, Barcelona, Octaedro.
- Reig, A., M. Beaumanoir-Secq & S. Marcotte (2020) «Editors’ note: Current research on grammar teaching. Plural perspectives», Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2), e907, p. 1-21. [<https://doi.org/10.5565/ rev/jtl3.907>.]
- Richards, J. C. & T. S. Rodgers (1986) Approaches and methods in language teaching: A Description and Analysis, Cambridge, Cambridge University Press.
- Rodríguez Gonzalo, C. (2021) «Una gramática escolar interlingüística: hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües», Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua, 21, p. 33-55. [<https://doi.org/10.48035/ rhsj-fd.21.2>.]
- Rodríguez Gonzalo, C. & F. Zayas (2017) «La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas. El adjetivo como ejemplo», Caplletra, 63, p. 245-277.
- Sánchez-Pérez, A. (2009) La enseñanza de idiomas en los últimos cien años: Métodos y enfoques, Madrid, SGEL.
- Storch, N. (2017) «Sociocultural Theory in the L2 Classroom», dins S. Loewen & M. Sato (eds.), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition, Londres / Nova York, Routledge, p. 69-83.
- Swain, M. (2006) «Languaging, agency and collaboration in advanced second language proficiency», dins H. Byrnes (ed.), Advanced language learning: the contribution of Halliday and Vygotsky, Londres / Nova York, Continuum, p. 95-108.
- Taylor, T. J. (2000) «Language constructing language: The implications of reflexivity for linguistic theory», Language Sciences, 22(4), p. 83-99.
- Vygotsky, L. S. (1962) Thought and language, Cambridge, MIT Press.