Polarización y confianza en los medios españoles durante el Covid-19. Identificación de perfiles de audiencia

  1. López Rico, Carmen María
  2. José Luis González-Esteban
  3. Alberto Hernández-Martínez
Journal:
Revista Española de Comunicación en Salud

ISSN: 1989-9882 2444-6513

Year of publication: 2020

Issue Title: La comunicación ante la pandemia de la COVID-19

Issue: 1

Pages: 77-89

Type: Article

DOI: 10.20318/RECS.2020.5439 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Comunicación en Salud

Abstract

Introduction: During the COVID-19 health crisis, the information in the media has focused mainly on this topic and the interest of citizens has also increased in this regard. Objective: This work shows the profiles of the Spanish users regarding the consumption of information during confinement. Methodology: For this, an online survey was carried out that was pioneering at the time of its launch, which has allowed us to obtain a significant sample. The methodology established for data management has been carried out by counting unique users, machine learning techniques have been used, and the affinity analysis model has been used to discover co-occurrence relationships in the items. Results: In this way, we have been able to determine which means have been most reliable for citizens when it comes to learning about the coronavirus and whether there is a correlation in terms of the means they consume between them. Conclusions: Definitively, co-occurrence has been established between users who trust a certain medium and other means that are also trusted and they have a similar ideological trend.

Bibliographic References

  • Alonso, P., & Urrutia, G. (2015). ¿Dónde encontrar información epidemiológica fiable? In G. Casino, & E. Fernández, Epidemiología para periodistas y comunicadores (pp. 57-66). Barcelona: Fundación Dr. Antonio Esteve. Recuperado de https://esteve. org/wp-content/uploads/2018/01/13109.pdf
  • Arias Bohigas, P. (2009). La ética durante las crisis sanitarias: a propósito de la pandemia por el virus H1N1. Revista Española de Salud Pública, 83(4), 489-491. Recuperado de http://scielo.isciii.es/ pdf/resp/v83n4/editorial.pdf
  • Boix, A., de la Sierra, S., Guichot, E., & Manfredi, J. L. (2020). Hacia un modelo de regulación para garantizar la independencia de las televisiones públicas en España. Cuadernos 27, 5-31. Recuperado de https://www.circulocivicodeopinion.es/wp-content/ uploads/2020/04/Cuadernos27.pdf
  • Canavilhas, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. Index Comunicación, 1(1), 13-24. Recuperado de https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/ indexcomunicacion/article/view/4/16
  • Carothers, T., & O'Donohue, A. (2019). Democracies Divided: The Global Challenge of Political Polarization. Washington D.C.
  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del Covid-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. El profesional de la informacion, 29(2). doi:https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Casino, G. (2015). Epidemiología y periodismo: encuentros y desencuentros. In G. Casino, & E. Fernández, Epidemiología para periodistas y comunicadores (pp. 1-10). Barcelona: Fundación Dr. Antonio Esteve. Recuperado de https://esteve. org/wp-content/uploads/2018/01/13109.pdf
  • De Miguel, J. C., & Pozas, V. (2009). ¿Polarización ideológica o económica? Relaciones entre los medios y el poder político y corporativo. Viento Sur, 103, 43-52. Recuperado de https://www.vientosur. info/spip.php?article3015
  • Echobox. (2020, 23 de marzo). How coronavirus has changed the face of news in less than 30 days. Recuperado de Medium: https://medium.com/ echobox/how-coronavirus-has-changed-the-face-ofnews-in-less-than-30-days-82ca1238c516
  • González-Esteban, J. L. (2010). Auge y caída de Soitu, un ejemplo de medio nativo digital en España. Comunicación y Sociedad, 23(2), 267-288. Recuperado de https://revistas.unav.edu/index.php/ communication-and-society/article/view/36241
  • Humanes, M. L. (2014). Exposición selectiva y partidismo de las audiencias en España: El consumo de información política durante las campañas electorales de 2008 y 2011. Palabra Clave, 17(3), 773-802. doi:http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.9
  • Humanes, M. L., Martínez, M., & Saperas, E. (2013). Political journalism in Spain: Practices, roles and attitudes. Estudios del mensaje periodístico, 19(2), 715-731. doi:10.5209/rev_ESMP.2013.v19. n2.43467
  • Innerarity, D., & Colomina, C. (2020). Introducción: desinformación y poder, la crisis de los intermediarios. CIDOB d’Afers Internacionals, (124), 7-10. doi:doi. org/10.24241/rcai.2020.124.1.7
  • Jomini Stroud, N. (2010). Polarization and Partisan Selective Exposure. Journal of Communication, 60(3), 556–576. doi:https://doi.org/10.1111/j.1460- 2466.2010.01497.x
  • López-Rico, C. M. (2012). Pluralismo en programas informativos de Canal9 y La1 en las elecciones de 2011. Elche: Universidad Miguel Hernández. Recuperado de https://issuu.com/carmenmarialr/ docs/tesis_pluralismo_la1_canal9_elecciones_2011
  • Moguillansky, M., Ollari, M. A., & Rodríguez, G. (2016). Nuevos hábitos informativos: reflexiones teórico-metodológicas a partir del auto-análisis. IX Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Ensenada: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado el 08 de 05 de 2020, de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/ handle/10915/76684/Documento_completo.pdfPDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Organización Panamericana de la Salud. (2020). Covid-19, consejos para informar. Guía para periodistas. Washington: Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de https:// www.paho.org/es/documentos/covid-19-consejospara-informar-guia-para-periodistas
  • Porta, M. (2015). ¿Será verdad? Sobre causalidad, confusiones y sesgos. Y sobre prisas, prejuicios y otras querencias. In G. Casino, & E. Fernández, Epidemiología para periodistas y comunicadores (pp. 23-32). Barcelona: Fundación Dr. Antonio Esteve. Retrieved 05 01, 2020, from https://esteve. org/wp-content/uploads/2018/01/13109.pdf
  • Rosich, L., Morales, P., & Bosch, F. (2007). Boletín REAP. REAP, 4(3). Recuperado de https://www.reap.es/boletin/25_BOLETINREAP2007_JUL_SEP.pdf
  • The New Tech Observatory. (n.d.). The New Tech Observatory. Recuperado de https://newtechobservatory.com/ponente/fran-llorente/