Reconocimiento de la calidad como prescriptor contra la desinformación

  1. Dolors Palau Sampio
  2. Adolfo Carratalá
  3. Raquel Tarullo
  4. Paz Crisóstomo Flores
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Año de publicación: 2022

Título del ejemplar: Sociedad de la desinformación: El impacto de las fake news en la esfera pública

Número: 72

Páginas: 59-70

Tipo: Artículo

DOI: 10.3916/C72-2022-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Hybrid media context and the infodemic have increased the threat of disinformation, particularly among young people who mostly consume digital content. This article aims to identify the competencies needed to detect low-quality content linked to disinformation by Journalism and Communications undergraduates from Argentina, Chile, and Spain. Based on a double comparative study by countries and levels of education, it tries to predict the skills of future journalists in recognising false information. From an online questionnaire, the participants (N=300) evaluated the quality observed (minimum, average or excellent) and the problems detected from 12 items published in both conventional and pseudo-media. The comparison of results with the expert group shows that about 60% of the students have difficulties in identifying quality accurately and that this ability is higher in the advanced groups. From a selection of five news items, the participants were only able to successfully report 25.3% of the real mistakes in the texts. The correct identification of these mistakes improves in news related to the COVID-19 pandemic. Conclusions reveal that undergraduates overestimate their ability to detect disinformation, with a self-perception of 3.46 out of 5. The results also indicate that their media diet combines digital media and social media as a priority, while traditional media have a residual nature.

Información de financiación

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Gómez-Mompart, J, Gutiérrez-Lozano, J & Palau-Sampio, D . 2015. Spanish journalists and the loss of news quality: Professional judgements. [Los periodistas españoles y la pérdida de la calidad de la información: El juicio profesional] Comunicar 45:143–150.
  • Martín-Jiménez, V, Reguero-Sanz, I, Berdón-Prieto, P & Herrero-Izquierdo, J . 2021. Infodemia y percepción del relato mediático: Los estudiantes de periodismo en España ante la COVID-19. Obets 16(2):361–376.
  • Mendiguren, T, Pérez-Dasilva, J & Meso-Ayerdi, K . 2020. Actitud ante las fake news: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista de Comunicación 19(1):171–184.
  • Nielsen, R K, Fletcher, R, Newman, N, Brennen, J S & Howard, P N . 2020. Navigating the ‘Infodemic’: How people in six countries access and rate news and information about coronavirus. Reuters Institute for the Study of Journalism
  • Franklin, B . 2014. The future of journalism: In an age of digital media and economic uncertainty. Journalism Studies 15(5):481–499.
  • Chadwick, A . 2017. The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press
  • Antunes-Sobral, F & Nina-De-Morais, N S . 2020. Información falsa en la red: la perspectiva de un grupo de estudiantes universitarios de comunicación en Portugal. Prisma Social 29:172–194.
  • Tejedor, S, Cervi, L, Martínez, F & Tusa, F . 2021a. Principales motivaciones en el uso de redes sociales en estudiantes de Comunicación: Perspectiva comparada entre Colombia. Journal of Iberian and Latin American Research 27(1):163–182.
  • Madrid-Morales, D, Wasserman, H, Gondwe, G, Ndlovu, K, Sikanku, E, Tully, M, Umejei, E & Uzuegbunam, C . 2021. Motivations for sharing misinformation: A comparative study in six Sub-Saharan African countries. International Journal of Communication 15:1200–1219.
  • Halpern, D, Valenzuela, S, Katz, J & Miranda, J P . 2019. From belief in conspiracy theories to trust in others: which factors influence exposure, believing and sharing fake news. In: International conference on human-computer interaction. (pp. 217-232) Springer https://doi.org/10.1007/978-3-030-21902-4_16
  • Bhaskaran, H, Mishra, H & Nair, P . 2017. Contextualizing fake news in post-truth era: Journalism education in India. Asia Pacific Media Educator 27(1):41–50.
  • Guess, A, Nyhan, B & Reifler, J . 2018. Selective exposure to misinformation: Evidence from the consumption of fake news during the 2016 US presidential campaign. European Research Council 9(3).
  • Gómez-Mompart, J L & Palau-Sampio, D . 2013. El reto de la excelencia. Indicadores para medir la calidad periodística. In: J.L. Gómez-Mompart, J.F. Gutiérrez Lozano & D. Palau-Sampio , eds. La calidad periodística. Teorías, investigaciones y sugerencias profesionales. (pp. 18-34) UAB, UPF, UJI & UV https://doi.org/10.7203/PUV-ALG26-9164-8
  • García-Ruiz, R, Ramírez-García, A & Rodríguez-Rosell, M . 2014. Media literacy education for a new prosumer citizenship. [Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora] Comunicar 43:15–23.
  • Rodríguez-Virgili, J, Serrano-Puche, J & Fernández, C B . 2021. Digital disinformation and preventive actions: perceptions of users from Argentina, Chile, and Spain. Media and Communication 9(1):323–337.
  • Paniagua-Rojano, F, Seoane-Pérez, F & Magallón-Rosa, R . 2020. Anatomía del bulo electoral: La desinformación política durante la campaña del 28-A en España. CIDOB d'Afers Internacionals 124:123–146.
  • Newman, N & Fletcher, R . 2017. Bias, bullshit and lies: Audience perspectives on low trust in the media. Reuters Institute for the Study of Journalism
  • Grassau, D, Valenzuela, S, Bachmann, I, Labarca, C, Mujica, C, Halpern, D & Puente, S . 2019. Estudio de opinión pública: Uso y evaluación de los medios de comunicación y las redes sociales durante el estallido social en Chile. [Diapositiva de PowerPoint]. Comunicaciones UC
  • Salaverría, R, Buslón, N, López-Pan, F, León, B, López-Goñi, I & Erviti, M C . 2020. Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. Profesional de la Información (3) 29.
  • Cruz, M & Morais, N S . 2020. Fake news identification: Are future communication professionals prepared?. [Conference]. Proceedings of EDULEARN20 online conference https://doi.org/10.21125/edulearn.2020.1959
  • Silveira, P . 2020. Fake news consumption through social media platforms and the need for media literacy skills: a real challenge for Z Generation. In: Proceedings of INTED2020. (Vol. 2) https://doi.org/10.21125/inted.2020.1063
  • Ryfe, D . 2019. The warp and woof of the field of journalism. Digital Journalism 7(7):844–859.
  • Tarullo, R & Frezzotti, Y . 2021. Ver no siempre es creer: El uso juvenil de Instagram como canal de información y noticias falsas sobre COVID-19. Cuadernos de Información y Comunicación (136) 24.
  • Herrero-Diz, P, Conde-Jiménez, J, Tapia-Frade, A & Varona-Aramburu, D . 2019. The credibility of online news: an evaluation of the information by university students. Cultura y Educación 31:407–435.
  • Bennett, W L & Livingston, S . 2018. The disinformation order: Disruptive communication and the decline of democratic institutions. European Journal of Communication 33(2):122–139.
  • Tejedor, S, Portalés-Oliva, M, Carniel-Bugs, R & Cervi, L . 2021b. Journalism students and information consumption in the era of fake news. Media and Communication 9(1):338–350.
  • Vicario, M D, Quattrociocchi, W, Scala, A & Zollo, F . 2019. Polarization and fake news: Early warning of potential misinformation targets. ACM Transactions on the Web 13(2):1–22.
  • Catalina-García, B, Sousa, J P & Sousa, L C . 2019. Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil. Revista de Comunicación 18(2):93–115.
  • Gutiérrez-Coba, L, Coba-Gutiérrez, P & Gómez-Díaz, J A . 2020. Noticias falsas y desinformación sobre el covid-19: Análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina de Comunicación Social 78:237–264.
  • Meier, K . 2019. Quality in journalism. The International Encyclopedia of Journalism Studies 1–8.
  • Lacy, S & Rosenstiel, T . 2015. Defining and measuring quality journalism. Rutgers School of Communication and Information
  • Romero-Rodríguez, L M & Aguaded, I . 2016a. Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia Revista de Ciencias Sociales 70:35–57.
  • Palau-Sampio, D . 2021. Pseudo-media sites, polarization, and pandemic skepticism in Spain. Frontiers in Political Science 84.
  • Pérez-Escoda, A, Barón-Dulce, G & Rubio-Romero, J . 2021. Mapeo del consumo de medios en los jóvenes: Redes sociales, ‘fake news’ y confianza en tiempos de pandemia. IndexComunicación 11(2):187–208.
  • Gamir-Ríos, J & Tarullo, R . 2022. Complejidad técnica y funciones textuales de la desinformación desmentida en Argentina durante 2020. AdComunica 23:97–118.
  • Casero-Ripollés, A . 2012. Beyond newspapers: News consumption among young people in the digital era. [Más allá de los diarios: el consumo de noticias de los jóvenes en la era digital] Comunicar 39:151–158.
  • Newman, N, Fletcher, R, Schulz, A, Andi, S, Graig, T & Nielsen, R K . 2021. Reuters Institute Digital News Report 2020. Reuters for the Study of Journalism
  • Mcdougall, J . 2019. Media literacy versus fake news: Critical thinking, resilience and civic engagement. Media Studies 10(19):29–45.
  • R Core Team (Ed.) 2020. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing
  • Masip, P, Suau, J & Ruiz-Caballero, C . 2020. Percepciones sobre medios de comunicación y desinformación: Ideología y polarización en el sistema mediático español. Profesional de la Información (5) 29.
  • Ireton, C & Posetti, J . 2018. Journalism, fake news & disinformation: Handbook for journalism education and training. Unesco Publishing
  • Eger, L, Egerová, D, Micík, M, Varga, E, Czeglédi, C, Tomczyk, L & Sládkayová, M . 2020. Trust building and fake news on social media from the perspective of university students from four Visegrad countries. Communication Today 11(1):73–88.
  • Leeder, C . 2019. How college students evaluate and share “fake news” stories. Library & Information Science Research (3) 41.
  • Salaverría, R . 2021. Entender y combatir la desinformación sobre ciencia y salud. Ministerio de Ciencia e Innovación
  • Martín-Herrera, I & Micaletto-Belda, J P . 2021. Opiniones y actitudes de los estudiantes universitarios de Comunicación ante las fake news. Diagnóstico en un ecosistema docente. Comunicación y Hombre 17:193–206.
  • Romero-Rodríguez, L M & Aguaded, I . 2016b. The economic dis-information in Spain: Case study of BFA-Bankia and its IPO. Communication & Society 29(1):37–61.