El pluralismo polarizado ante la nueva política y el columnismo digital

  1. Carratalá, Adolfo 1
  2. Valera-Ordaz, Lidia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 26

Orrialdeak: 71-83

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/ESMP.67287 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Estudios sobre el mensaje periodístico

Laburpena

The polarized pluralism of the Spanish media is characterized by a journalism clearly aligned with the main political parties. In this model, journalistic opinion has not historically provided a moderate interpretation of the social reality, but rather subjective articles aimed at judging reality and mobilizing ideologically the audiences. This research deals with the possible transformations of the Spanish media system as a consequence of the irruption of new political parties and the new digital media. With this aim, we qualitatively analyze the opinion columns published in two Spanish digital media, Eldiario.es, where Ignacio Escolar publishes his articles, and El Confidencial, where José Antonio Zarzalejos does the same, during the electoral campaign of December 2015. The results suggest that the columnists favor interpretive texts but they still show partisan alignments, only partially altered by the new parties recently appeared.

Finantzaketari buruzko informazioa

Este trabajo se enmarca en el Proyecto de I+D+i «Estrategias, agendas y discursos en las cibercampañas electorales: medios de comunicación y ciudadanos» (referencia CSO2016-77331-C2-1-R), concedido por el Ministerio de Economía y Competitividad para el período 2017-2020.

Finantzatzaile

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