Análisis de la producción y colaboración interinstitucional en la psicología española desde una perspectiva de género entre 1970 y 1989

  1. Francisco González Sala 1
  2. Julia Osca-Lluch 1
  3. Carmel Ferragut Domingo 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista de historia de la psicología

ISSN: 0211-0040 2445-0928

Year of publication: 2022

Volume: 43

Issue: 1

Pages: 2-10

Type: Article

More publications in: Revista de historia de la psicología

Abstract

The object of the present study is to know the collaboration relationships between institutions and among professionals, as well as their scientific production based on gender between the years 1970 and 1989 in Spanish Psychology. There were 2.891 articles found, having a greater collaboration in Psychology between the researchers of a same institution and area of knowledge. From a gender perspective, even if male have a greater presence and sign a greater amount of papers, a progressive increase done by female researchers is observed. Particularly there is a greater number of articles published by men and women than works published exclusively by women. As a conclusion, it is worth mentioning the relevance of including gender perspective studies from a social conception within science, allowing by doing so to highlight women’s contributions in a determined area of knowledge.

Bibliographic References

  • Alcaín, M. D. y Ruíz-Gálvez, M. (1998). Evolución de las revistas españolas de Psicología [Evolution of Spanish Psychology Journals]. Papeles del Psicólogo, 70 (junio), 35-42. http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=785
  • Araujo, T. y Fontainha, E. (2017). The specific shapes of gender imbalance in scientific authorships: A network approach. Journal of Informetrics, 11, 88- 102. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.11.002
  • Barrios, M., Villarroya, A. y Borrego, A. (2013). Scientific production in psychology: a gender analysis. Scientometrics, 95(1), 15-23. https://doi. org/10.1007/s11192-012-0816-4.
  • Bucchi, M. (2004). Science in Society. Nueva York: Routledge.
  • Cañibano, C., Fox, M. F. y Otamendi, F. J. (2016). Gender and patterns of temporary mobility among researchers. Science and Public Policy, 43, 320-331. http:// dx.doi.org/10.1093/scipol/scv042
  • Caparrós, A. (1990). Notas para una reflexión sobre las relaciones entre psicología académica y psicología profesional [Notes for a reflection on the relationships between academic psychology and professional psychology]. Anuario de Psicología, 41(2), 21-30. https://raco.cat/index.php/ AnuarioPsicologia/article/view/64600
  • Carpintero, H. (1980). La psicología actual desde una perspectiva bibliométrica: Una introducción [Current Psychology from a Bibliometric Perspective: An Introduction]. Análisis y Modificación de Conducta, 11-12, 9-23. http://dx.doi. org/10.33776/amc.v6i11-12.1541
  • Carpintero, H. (1984). The impact of the Spanish Civil War on Spanish Scientific Psychology. Revista de Historia de la Psicología, 5(1-2), 91-98. https://www. revistahistoriapsicologia.es/archivo-all-issues/1984-vol-5-n%C3%BAm-1-2/
  • Carpintero, H. (2006). Historia de la Psicología en España [History of Psychology in Spain]. Madrid, España: Pirámide.
  • Carpintero, H. y Tortosa, F. (1996). La Psicología española a través de la Revista de Psicología General y Aplicada [Spanish Psychology through the Journal of General and Applied Psychology]. Revista de Psicología General y Aplicada, 49(3-4), 373-410. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2358351
  • De Filippo, D., Sanz Casado, E. y Gómez, I. (2009). Movilidad científica y género. Estudio del profesorado de una universidad española [Scientific mobility and gender. Study of the teaching staff of a Spanish university]. Revista Mexicana de Sociología, 71, 351-386. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0188-25032009000200005
  • FECYT (Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología) (2017). Indicadores del Sistema español de ciencia, tecnología e innovación [Indicators of the Spanish Science, Technology and Innovation System]. Madrid: Fecyt. http://www.idi.mine-co.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/FICHEROS/ Indicadores_2017.pdf
  • Furumoto, L. (1992). Joining separate spheres: Cristine Ladd-Franklin womanscientist (1847-1930). American Psychologist, 47, 2, 175-182. https://psycnet. apa.org/doi/10.1037/0003-066X.47.2.175
  • Ibarz, V. (2013). La Psicología en el Primer Congreso de la Asociación Española para el Progreso de las Ciencias (1908) [Psychology in the First Congress of the Spanish Association for the Progress of Sciences (1908)]. Revista de Historia de la Psicología, 34(3), 39-56. https://www.revistahistoriapsicologia. es/archivo-all-issues/2013-vol-34-n%C3%BAm-3/
  • García, E. (2005). Una década de transición de la Psicología en España [A decade of transition for Psychology in Spain]. Revista de Historia de la Psicología, 26(1), 101-117. https://www.revistahistoriapsicologia.es/archivo-allissues/2005-vol-26-núm-1/
  • García Dauder, S. (2005). Psicología y feminismo: historia olvidada de mujeres pioneras en Psicología [Psychology and feminism: Forgotten history of pioneering women in Psychology]. Madrid: Narcea.
  • Germain, J. (1980). Autobiografía II. Revista de Historia de la Psicología, 1(2), 139-169. https://www.revistahistoriapsicologia.es/archivo-all-issues/1980- vol-1-n%C3%BAm-2/
  • González Alcaide, G. y Gómez Ferri, J. (2014). La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro [Scientific collaboration: main research lines and future challenges]. Revista Española de Documentación Científica, 37(4): e062. doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186
  • González-Alcaide, G., Castelló-Cogollos, L., Bolaños-Pizarro, M., Alonso-Arroyo, A., Valderrama-Zurián, J. C. y Aleixandre-Benavent, R. (2010). Veinte años de investigación de la psicología española en Psicothema (1989-2008) [Twenty years of Spanish psychological research in Psicothema (1989-2008)]. Psicothema, 22(1), 41-50.
  • González Sala, F. y Osca-Lluch, J. (2018). Desigualdad de género en órganos directivos y producción científica de las revistas iberoamericanas de psicología de mayor visibilidad internacional [Gender inequality in directive bodies and scientific production on the Ibero-American psychology journals with greater international visibility]. Revista Española de Documentación Científica, 41(3): e211. https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1506
  • González-Sala, F., Haba-Osca, J. y Osca-Lluch, J. (2021). La investigación española en psicología educativa desde una perspectiva de género (2008-2018) [Spanish research in Educational Psychology from a gender perspective (2008-2018)]. Anales de Psicología, 37(1), 44-50. https://doi.org/10.6018/ analesps.399871
  • González-Sala, F., Osca-Lluch, J. y Peñaranda-Ortega, M. (2021). Evolución de la colaboración científica en la Psicología española entre 1970 y 1989 [Evolution of scientific collaboration within Spanish Psychology between 1970 and 1989]. Anales de Psicología, 37(3), 589-598. https://doi.org/10.6018/ analesps.474391
  • Knorr-Cetina, K. y Mulkay, M. (1983). Introducction: Emerging Principles in Social Studies of Science. In K. Knorr-Cetina & M. Mulkay. Science Observed. Perspectives on the social Studies of Science (págs. 1-17). Sage.
  • López Ferrer, M. y Osca-Lluch, J. (2009). Una aproximación a la psicología en España desde el análisis de redes sociales [An approach to psychology in Spain from the analysis of social networks]. Revista de Historia de la Psicología, 30(4), 55-73. https://www.revistahistoriapsicologia.es/archivoall-issues/2009-vol-30-núm-4/
  • Merton, Robert K. (1977). La sociología de la ciencia: investigaciones teóricas y empíricas. Recopilación e introducción de Norman W. Storer [The sociology of science: theoretical and empirical investigations. Compilation and introduction by Norman W. Storer]. Madrid: Alianza Editorial.
  • Morillo, F., Bordons, M. y Gómez, I. (2003). Interdisciplinarity in science: a tentative typology of disciplines and research areas. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(13), 1237-1249. http:// dx.doi.org/10.1002/asi.10326
  • Olivas-Ávila, J. A. y Musi-Lechuga, B. (2010). Análisis de la producción de los profesores funcionarios de Psicología en España en artículos de revistas de la Web of Science [Analysis of the production of psychology professors in Spain in journal articles of the Web of Science]. Psicothema, 22(4), 909-916.
  • Pérez-Delgado, E., Peiró, J. M. y Carpintero, H. (1981). Estudio prosopográfico de los autores eminentes para la Psicología [Prosopographic study of eminent authors for Psychology]. Revista de Historia de la Psicología, 2(3), 247-270. https://www.revistahistoriapsicologia.es/archivo-all-issues/1981-vol-2- n%C3%BAm-3/
  • Rafols, I. y Meyer, M. (2007). How cross-disciplinary is bionanotechnology? Explorations in the specialty of molecular motors. Scientometrics, 70(3), 633- 650. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-007-0305-3
  • Rafols, I. y Meyer, M. (2010). Diversity and network coherence as indicators of interdisciplinarity: case studies in bionanoscience. Scientometrics, 82(2), 263-287. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-009-0041-y
  • Scarborough, E. y Furumoto, L. (1987). Untold lives. The first generation of American women psychologist. New York: Columbia University Press.
  • Tortosa, F. y Civera, C. (2001). Revistas y disciplina psicológica. Cien años de encuentro [Journals and psychological discipline. One hundred years of encounter]. Papeles del Psicólogo, 79. http://www.papelesdelpsicologo.es/ resumen?pii=858
  • Tortosa-Pérez, M., Santolaya Prego de Oliver, J., Santolaya, F. y Tortosa, F. (2021). Psicología y profesión en España. Los primeros años del Colegio Oficial de Psicólogos [Psychology and profession in Spain. The first years of the Official Association of Psychologists]. Papeles del Psicólogo, 42(2), 105. https://doi. org/10.23923/pap.psicol.2961
  • Vera, J. A. (2005). 1979 Un año para recordar en la Historia de la Psicología española [1979 A year to remember in the History of Spanish Psychology]. Revista de Historia de la Psicología, 26(4), 213-242. https://www. revistahistoriapsicologia.es/archivo-all-issues/2005-vol-26-núm-4/
  • Wilson, D. A. H. (2003). British female academics and comparative psychology: Attempts to establish a research niche in the early 20th century. History of Psychology, 6(1), 89-109. https://doi.org/10.1037/1093-4510.6.1.89