La formación literaria en el máster universitario en profesor/-a de Educación Secundariareflexiones y propuestas

  1. Devís-Arbona, Anna 1
  2. Garcia-Raffi, Josep-Vicent 1
  1. 1 ELCIS-Universitat de València
Zeitschrift:
Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

ISSN: 2386-9143

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 21

Seiten: 11-31

Art: Artikel

DOI: 10.48035/RHSJ-FD.21.1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

Zusammenfassung

It is necessary to reconsider the Master's Degree in Teacher Training in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Professional Education and Language Teaching (MAES), aimed at initial teacher training in the several curricular areas, in our case, the specialty of Catalan language, at the University of Valencia. To this end, we have developed semi-open-ended response questionnaires and open-ended response texts to evaluate the fulfilment of students’ expectations after their classes on literary education and their school practices, and hence, incorporate measures to promote and improve a more adequate training of future secondary school teachers. We study the diversity among students and their conception of literary education, children’s and young people’s literature and their contents, as well as how the necessary reflection on literary education can be generated and how the future teacher can apply different tools to increase the literary competence of secondary and baccalaureate students. An analysis of the results shows that, despite the efforts made, there are still aspects that can be improved, so more reflection on them is required, not only within each specialty but also on the relationships that these specialties establish with other sections of the master's degree (generic subjects, internships, etc.).

Bibliographische Referenzen

  • ANECA (2012). Sobre la implantación del Máster Universitario de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, análisis de situación y propuestas de mejora. http://es.scribd.com/doc/88012428/Informe-Master-Secundaria-ANECA
  • Aguilar, C. (2020). La necesidad de la educación literaria en LIJ en la formación inicial de maestras y maestros. Lenguaje y textos, 51, 29-40.
  • Ball, D. L., y Forzani, F. M. (2009). The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher education, 60(5), 497-511.
  • Ballester, J., y Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 5, 25-36.
  • Ballester, J., y Ibarra, N. (2019). Autobiografía y clásicos en la educación literaria de los futuros docentes e investigadores. Tejuelo, 29, 31-66.
  • Barber, M., y Mourshed, M. (2007). How the World’s Best-Performing Systems Come Out on Top. McKinsey & Company, Social Sector Office.
  • Devís, A. (2009). Seqüències didàctiques per a comentar textos. Lenguaje y textos, 30, 35-54.
  • Devís A., y Morón, E. (2020). Creencias y expectativas en el máster universitario de profesorado de educación secundaria: un estudio de caso. En G. de la Maya y M. López Pérez. (Coord.). Del multiculturalismo a los mundos distópicos. Temas actuales de la didáctica de la lengua y la literatura (pp. 61-74). Marcial Pons.
  • Díaz-Plaja, A., y Prats, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro. Lenguaje y textos, 38, 19-25.
  • Furlong, J., Cochran-Smith, M., y Brennan, M. (Eds.). (2009). Policy and Politics in Teacher Education: Internacional Perspectives. Routledge.
  • Garcia-Raffi, J. V. (2014). La LIJ como complemento específico en la formación del profesorado del MAES. Lenguaje y Textos, 39, 9-18.
  • González, I. (Coord.). (2010). El nuevo profesor de secundaria: la formación inicial docente en el marco del EEES. Graó.
  • Manso, J., y Martín, E. (2014). Valoración del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Estudio de casos en dos universidades. Revista de Educación, 364, 145-169.
  • Merino, C., Barrera, S., y Albornoz, G. A. (2020). Trayectorias personales de lectura: autobiografías lectoras de estudiantes de pedagogía en una universidad chilena. Álabe, 22. https://doi.org/10.15645/Alabe2020.22.2
  • Pagès, V. (2006). De Robison Crusoe a Peter Pan. Un cànon de literatura juvenil. Proa.
  • Universitat de València. (2014). Màster universitari de professor/-a de secundària. http://www.uv.es/uvweb/master-profesorat-secundaria/ca/master-universitari-profesorat-secundaria-1285886102735.html [recuperado 25-04-2021].
  • Universitat de València. (2020). Recull de Dades Estadístiques de la UV. https://www. uv.es/uvweb/servei-analisi-planificacio/ca/estadistiques-indicadors/recull-dades-estadistiques-uv/recull-dades-estadistiques-uv-1285868428356.html [recuperado 25-04-2021].