Impacto de la pandemia por COVID-19 en educación físicaLimitaciones percibidas y propuestas de mejora

  1. Nuria Cuenca-Soto 1
  2. María Luisa Santos-Pastor 1
  3. Oscar Chiva-Bartoll 2
  4. Luis Fernando Martínez-Muñoz 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Journal:
Qualitative Research in Education

ISSN: 2014-6418

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 260-290

Type: Article

DOI: 10.17583/QRE.8376 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Qualitative Research in Education

Abstract

The pandemic caused by COVID-19 has generated a series of variations on the Physical Education subject, in the form of health measures and social distancing, which could be jeopardising the educational quality of the subject. This study aims to know and understand which are the main limitations perceived by Physical Education Spanish teachers at the levels of Primary and Secondary Education. A qualitative ethnographic-interpretive design has been used, in which thirteen teachers from different Spanish Regions and educational levels participated. The information was gathered through semi-structured interviews and the content analysis followed a cyclical and circular process. The results are specified in three thematic areas: (1) The adaptation of Physical Educationto the health-educational measures of COVID-19; (2) The Physical Educationteaching-learning process in the new setting; and (3) The role of Physical Educationteacher in the situation of the pandemic. Finally, based on the main limitations and difficulties noticed, the article offers a series of recommendations with which some of the problems could be lessened.

Bibliographic References

  • Acha, A., Velázquez, R., & Moya, J. (2007). El estatus de la educación física en el Curriculum de Educación Secundaria Obligatoria. Algunas propuestas de solución. En II Congreso Internacional y XXIV Nacionalde Educación Física. Palma de Mallorca, España: Universidad de Islas Baleares. https://n9.cl/fezz4
  • Adedoyin O.B., &Soykan E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Albarracín, A. P., & Moreno-Murcia, J.A., & Beltrán-Carrillo, V.J. (2014). La Situación Actual de la Educación Física según su Profesorado: Un Estudio Cualitativo con Profesores de la Región de Murcia. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(27), 225-234 https://bit.ly/3jFW5bd
  • Altun, E.M. (2020). Views of the School of Physical Education and Sports Students on Distance Education During the Quarantine Period (a qualitative research). Journal of Sport and Recreation Researches, 2(SI1), 1−13. https://cutt.ly/jvAZfMO.
  • Andrey-Bernate, J., Fonseca-Franco, I. P., Gaviria-Ramíreza, K., Pulido-Cabrera, W. D., Sánchez-Alvis, I. C., & Guataquira-Romero, A. (2020). Psychological well-being in the physical education class in schoolchildren.Ciencia y Deporte,5(2), 12-31. https://n9.cl/fezz4.
  • APE. (2020). COVID-19: Interpreting the Government Guidance in a PESSPA Context. Reino Unido. https://cutt.ly/jurMYzS.
  • Aznar-Sala, F.J. (2020). La Educación Secundaria en España en Medio de la Crisis del COVID-19, International Journal ofSociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and SocioeducativeInequalities and Strategies to Overcome them, 53-78.http://doi.org/10.17583/rise.2020.5749
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A., & Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes.Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 46-49. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34523
  • Baena-Morales, S., López-Morales, J., & García-Taibo, O. (2021). Teaching intervention in physical education during quarantine for COVID-19.Retos, (39), 388-395. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80089
  • Benito, Karina (2007). La metáfora en el campo de la investigación científica; su pertinencia y aporte en tanto unidad de analisis. EnXIV Jornadas de Investigación y Tercer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología -Universidad de Buenos Aires.https://bit.ly/2XfZpBS.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R.C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic.Asian Journal of Distance Education,15(1), i-vi. 10.5281/zenodo.3778083
  • Burgess, S., & Sievertsen, H.H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education. (https://cutt.ly/OvAXIRm).
  • Cahapay, M.B. (2020). Rethinking Education in the New Normal Post-COVID-19 Era: A Curriculum Studies Perspective. Aquademia, 4(2), ep20018. https://doi.org/10.29333/aquademia/8315
  • Cañadas, L. C., Santos-Pastor, M.L., & Castejón-Oliva, F.J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 284-288. https://bit.ly/3beOBri
  • Carrillo, C., & Assunção-Flores, M.A. (2020). COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices.European Journal of Teacher Education,43(4), 466-487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
  • Casado, O. (2018). La autorregulación en el aula de Educación Primaria. Estudio y aplicación de un modelo integral de transición activa hacia la autonomía. (TesisDoctoral).Universidad de Valladolid. https://cutt.ly/ZvACWoa.
  • Chiva-Bartoll, O., Moliner, M. L., & Salvador-García, C. (2020). Can service-learning promote social well-being in primary education students? A mixed method approach. Children and Youth Services Review, 111, 104841. http://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104841
  • Chiva-Bartoll, O., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, F., & Ruiz-Montero, P. J. (2021). Contributions of Service-Learning to more inclusive and less gender-biased Physical Education: the views of Spanish Physical Education Teacher Education students, Journal of Gender Studies. Epub. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1937079
  • Chiva-Bartoll, O., & Fernández-Rio, F. J. (2021). Advocating for Service-Learning as a Pedagogical Model in Physical Education: Towards an Activist and Transformative Approach, Physical Education and Sport Pedagogy, E-pub. http://doi.org/10.1080/17408989.2021.1911981
  • COLEF (2020). Recomendaciones docentes para una Educación Física escolar segura y responsable ante la nueva normalidad. Consejo COLEF. https://n9.cl/8r0y.
  • Cooper, S. L. (2020). Promoting physical activity for mental well-being. ACSMʼs Health & Fitness Journal, 24(3), 12–16. http://doi.org/10.1249/fit.0000000000000569
  • COTEC. (2020). Covid-19 y educación III: La respuesta de las Administraciones. Fundación COTEC para la Innovación. https://n9.cl/eout.
  • Delgado-Noguera, M.A. (1991).Los estilos de enseñanza en la Educación Física: propuesta para una reforma de la enseñanza. Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educación siglo XXI,24, 35-56. https://cutt.ly/evAVfQ0
  • Fernández-Río, J. (2020). Apuntes metodológicos para una educación física post-covid-19.EmásF: revista digital de educación física, (66), 67-75. https://cutt.ly/gvAVDd5
  • Fuentes, T., Herranz, B.J., López-Pastor, V.M., Sanz, S. R., Gómez, Á.H., Herranz, C.R., ... & Ros, J.G. (2020). Educación física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia.EmásF: revista digital de educación física, (65), 151-181. (https://cutt.ly/VvAB1gd).
  • Fuentes, T., Jiménez, B., López-Pastor, V. M.,& Fernández-Garcimartín, C. (2021). El profesorado de Educación Física ante la situación de educación a distancia por Covid-19. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 505-517. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1589
  • García, M., & Baena-Extremera, A. (2017). Motivación en Educación Física a través de diferentes metodologías didácticas. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 21(1), 387–402. https://cutt.ly/TvANB5B.
  • García-Peñalvo, F.J., & Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿Enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales,9(2), 83-98. https://cutt.ly/tvAN4G9.
  • García-Rico, L, Martínez-Muñoz, L., Santos-Pastor, M. L., & Chiva-Bartoll, O. (2021). Service-Learning in Physical Education Teacher Education: a pedagogical model towards Sustainable Development Goals, International Journal of Sustainability in Higher Education, E-pub ahead of print. https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2020-0325
  • Giannini, S. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después.Revista Latinoamericana de Educación Comparada,11(17), 1-57. (https://cutt.ly/LvAMsLr).
  • Gil-Espinosa, F.J., & Aznar-Cebamanos, M. (2016). Educación física de calidad en el sistema educativo español. Revista Española de Educación Física y Deportes, 414, 69-82.(https://cutt.ly/7vA0yyP).
  • Gómez-Jiménez, Ó., Rodríguez-Torres, J., & Cruz, P. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19. Estudio de caso.Revista De Comunicación Y Salud,10(2), 483-502. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).483-502
  • González-Calvo, G., Barba-Martín, R.A., Bores-García, D., & Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a Ser Docente Sin Estar en las Aulas. La COVID-19 Como Amenaza al Desarrollo Profesional del Futuro Profesorado.International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. https://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783
  • Hortigüela-Alcalá, D., Garijo, A., & Pérez-Pueyo, Á. (2021). La Educación Física en el contexto COVID-19.Un relato de profesores de diferentes etapas educativas (Physical Education in the COVID-19 context. A tale from teachers of different educational stages).Retos,41, 764-774. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.86368
  • Hortigüela-Alcalá, D., Palacios, A., & López-Pastor, V.M. (2018). The impact of formative and shared or co-assessment on the acquisition of transversal competences in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 933-945. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1530341
  • Ibáñez Bernal, Carlos (2007).Un análisis crítico del modelo del triángulo pedagógico. Una propuesta alternativa.Revista Mexicana deInvestigación Educativa, 12(32),435-456. (https://bit.ly/3A4ZhDG).
  • Jordan, K., David, R., Phillips, T., & Pellini, A. (2021). Education during the COVID-19 crisis Opportunities and constraints of using EdTech in low-income countries.Revista de Educación a Distancia (RED),21(65).http://dx.doi.org/10.6018/red.453621
  • Kirbas, S. (2020). The Views of Physical Education and Sports Teaching Instructors on Education in the COVID-19 Period. Journal of Education and Learning, 9(6), 196-205. https://doi.org/10.5539/jel.v9n6p196
  • León-Díaz, Ó., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L.F., & Santos-Pastor, M.L. (2020). Las metodologías activas en Educación Física: Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid.Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671
  • León-Díaz, O., Martínez-Muñoz, L.F., & Santos-Pastor, M. L. (2018). Gamificación en Educación Física: un análisis sistemático de fuentes documentales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 110 -124.http://dx.doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5791
  • López-Pastor, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C. & Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI.Retos, 29, 182-187. https://bit.ly/3C5Hhtj.
  • Lu, C., Barrett, J., & Lu, O. (2020). Teaching Physical Education Teacher Education (PETE) Online: Challenges and Solutions.Brock Education: A Journal of Educational Research and Practice,29(2), 13-17. https://eric.ed.gov/?id=EJ1267187.
  • Manzano-Sánchez, D., Valenzuela, A.V., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021) Sistema Educativo y actuación ante la pandemia de la COVID-19: opinión y perspectivas de mejora según los docentes.Revista Española de Educación Comparada, (38), 112-128. 10.5944/reec.38.2021.28771
  • Medina Rivillla, A., & Domínguez Garrido, M.C. (ed.) (2009). Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación.Editorial Universitas.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J.A., & García-Romero, C. (2020). Profiles of emotional intelligence and their relationship with motivational and well-being factors in physical education. Psicología Educativa, 26, 27-36. https://doi.org/10.5093/psed2019a19
  • Miles, M.B., & Huberman, A. (1994). Qualitative date analysis: an expanded sourcebook. Sage.Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar social (2020). Enfermedad por nuevo coronavirus, COVID-19. https://cutt.ly/kj0MdIe.
  • Murphy, M.P.A.(2020).COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy.Contemporary Security Policy,41(3),492-505.https://doi.org/10.1080/13523260.2020.1761749
  • OMS (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://cutt.ly/rvA3lD9.
  • Peñarrubia, C., Guillén, R., & Lapetra, S. (2016). Las Actividades en el medio natural en Educación Física, ¿teoría o práctica? Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 27-36. https://cutt.ly/ZvGxylY.
  • Santos-Pastor, M.L.,Cañadas, L.,Martínez-Muñoz, L.F., & García-Rico, L. (2020). Diseño y validación de una escala para evaluar el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. Educación XX1, 23(2), 67-93. https://doi.org/10.5944/educXX1.25422
  • Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S., Toledo-Guijarro, J.A., & Bermejo-Collada, C. (2021). Reflexiones sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje en Educación Física durante la pandemia por COVID-19. Un caso real. Retos,41, 866-878. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.85946
  • Toquero, C.M. (2020). Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research, 5(4), em0063. https://doi.org/10.29333/pr/7947
  • Tria, J.Z. (2020). The COVID-19 Pandemic through the Lens of Education in the Philippines: The New Normal. International Journal of Pedagogical Development and Lifelong Learning, 1(1), ep2001. https://doi.org/10.30935/ijpdll/8311
  • Vendrell, N.M., &Secanell, I.L. (2020). La expresión corporal en educación física: análisis del interés del alumnado de secundaria.EmásF: revista digital de educación física, (64), 8-19. (https://acortar.link/lvuEX).
  • Villén-Sánchez, C. (2020). El profesorado y las tecnologías en tiempos de confinamiento porla pandemia Covid-19. Creencias sobre actitudes, formación, competencia digital e importancia de las TIC en educación. (Trabajo Fin de Máster).Universidad de Salamanca. https://cutt.ly/5vVSIew.
  • Xin Xie, X.,Siau, K., & Nah, F. F.-H. (2020). COVID-19 pandemic –online education in the new normal and the next normal. Journal of Information Technology Case and Application Research, 22(3), 175–187. https://doi.org/10.1080/15228053.2020.1824884
  • Yu, J., &Jee, Y. (2021). Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic.Education Sciences,11(1), 3. https://doi.org/10.3390/educsci11010003