El eco del autismo en la prensa españolauna comparativa de tres décadas

  1. Lacruz-Pérez, Irene 1
  2. Morales-Hernández, Antonio José 1
  3. Caurín-Alonso, Carlos 1
  4. Tárraga-Mínguez, Raúl 1
  1. 1 Universitat de València (UV)
Aldizkaria:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Comunicación, Discapacidad y Empleabilidad en la Sociedad Digital

Zenbakia: 36

Orrialdeak: 117-141

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Prisma Social: revista de investigación social

Laburpena

The evolution of the presence of autism spectrum disorder (ASD) in the Spanish written press in the last three decades is studied in this research. The aims are to examine the number of annual news related to ASD published in the Spanish press in 1999, 2009 and 2019; and to analyze the evolution of the content of this news. The search was carried out in El País, El Mundo and La Vanguardia newspapers through MyNews, which is a digital newspaper library. The number of news was counted and a content analysis was carried out to determine the central theme of each article according to nine categories. The results show an evident increase in the presence of autism in the national press in the last three decades (17 news in 1999; 41 in 2009; and 152 in 2019). There is also an evolution in the central theme of the news and an increase in interest in making ASD socially visible. These results draw an a priori scenario conducive to favoring the social inclusion of people with autism. However, media overexposure can also produce the opposite effect to what is desirable if the treatment of ASD is not careful with certain aspects.

Erreferentzia bibliografikoak

  • American Psychiatric Association. (2002). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text revision). American Psychiatric Publishing.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
  • Asamblea General de las Naciones Unidas (10 de diciembre de 1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf
  • Asamblea General de las Naciones Unidas (20 de noviembre de 1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
  • Asamblea General de las Naciones Unidas (13 de diciembre de 2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
  • Asamblea General de las Naciones Unidas. (2007). Resolución 62/139 de la Asamblea de las Naciones Unidas, de 18 de diciembre de 2007, sobre el Día Mundial de Concienciación sobre el Autismo. https://undocs.org/es/A/RES/62/139
  • Asamblea General de las Naciones Unidas. (2012). Resolución 67/82 de la Asamblea de las Naciones Unidas, de 12 de diciembre de 2012: Atención de las necesidades socioeconómicas de las personas, las familias y las sociedades afectadas por los trastornos del espectro autístico, los trastornos del desarrollo y las discapacidades conexas. https://undocs.org/es/A/RES/67/82
  • Belcher, C. [Christina], & Maich, K. [Kimberley]. (2014). Autism spectrum disorder in popular media: Storied reflections of societal views.?Brock Education: A Journal of Educational Research and Practice, 23(2), 97-115. https://doi.org/10.26522/brocked.v23i2.311
  • Bie, B. [Bijie], & Tang, L. [Lu]. (2015). Representation of autism in leading newspapers in China: a content analysis. Health Communication, 30(9), 884-893. https://doi.org/10.1080/10410236.2014.889063
  • Brewer, N. [Neil], Zoanetti, J. [Jordana], & Young, R. [Robyn]. (2017). The influence of media suggestions about links between criminality and autism spectrum disorder. Autism, 21(1), 117-121. https://doi.org/10.1177/1362361316632097
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2020, Septiembre). Data & Stadistics on Autism Spectrum Disorder. http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html
  • Chaste, P. [Pauline], & Leboyer, M. [Marion]. (2012). Autism risk factors: genes, environment, and gene-environment interactions. Dialogues in clinical neuroscience, 14(3), 281. https://doi.org/10.31887/DCNS.2012.14.3/pchaste
  • Clarke, C. [Christopher]. (2010). A case of conflicting norms? Mobilizing and accountability information in newspaper coverage of the autism-vaccine controversy. Public Understanding of Science, 20(5), 609–626. https://doi.org/10.1177/0963662509359490
  • Comisión Europea. (2010). Estrategia Europea sobre Discapacidad 2010-2020: un compromiso renovado para una Europa sin barreras. https://www.mscbs.gob.es/ssi/discapacidad/docs/estrategia_europea_discapacidad_2010_2020.pdf
  • Confederación Autismo España. (s.f.). Entidades confederadas. https://bit.ly/3jVAdsu
  • Declaración sobre los derechos de las personas que padecen autismo. (1996). Diario Oficial de las Comunidades Europeas, C 152/87, de 9 de mayo de 1996. https://bit.ly/3CJjFeA
  • Fondelli, T. [Thomas], & Rober, P. [Peter]. (2017). "He also has the right to be who he is … ", an exploration of how young people socially represent autism. International Journal of Inclusive Education, 21(7), 701-713. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1252431
  • Alcaraz, S. [Salvador], & Arnaiz, P. [Pilar] (2020). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: Un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 299-309. http://doi.org/10.17227/rce.num78-10357
  • Gómez-Marí, I. [Irene], Sanz-Cervera, P. [Pilar], & Tárraga-Mínguez, R. [Raúl]. (2021a). Today is my day: analysis of the awareness campaigns’ impact on functional diversity in the press, on google, and on twitter. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7789. https://doi.org/10.3390/ijerph18157789
  • Gómez-Marí, I. [Irene], Sanz-Cervera, P. [Pilar], & Tárraga-Mínguez, R. [Raúl]. (2021b). Teachers’ knowledge regarding autism spectrum disorder (asd): a systematic review. Sustainability, 13(9), 5097. https://doi.org/10.3390/su13095097
  • Hansen, S. [Stefan], Schendel, D. [Diana], & Parner, E. [Erik]. (2015). Explaining the increase in the prevalence of autism spectrum disorders: the proportion attributable to changes in reporting practices. JAMA pediatrics, 169(1), 56-62. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2014.1893
  • Hartwell, M. [Micah], Keener, A. [Ashley], Coffey, S. [Sara], Chesher, T. [Tessa], Torgerson, T. [Trevor], & Vassar, M. [Matt]. (2021). Brief report: Public awareness of Asperger syndrome following Greta Thunberg appearances. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(6), 2104-2108. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04651-9
  • Hernández, P. [Paz], & Peñas, E. [Esther]. (2019). Guía de estilo sobre discapacidad para profesionales de los medios de comunicación. Real Patronato sobre Discapacidad. https://bit.ly/2ZIinCG
  • Hervás, A. [Amaia], & Rueda, I. [Isabel]. (2018). Alteraciones de conducta en los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 66(1), 531-538. https://doi.org/10.33588/rn.66s01.2018031
  • Hidalgo, P. [Paula], Moreso, N. [Núria], & Sans, J. [Josefa]. (2021). Autism spectrum disorder prevalence and associated sociodemographic factors in the school population: EPINED study. Autism, 25(7), 1999-2011. https://doi.org/10.1177/13623613211007717
  • Huws, J. [Jaci], & Jones, R. [Robert]. (2011). Missing voices: Representations of autism in british newspapers, 1999-2008. British Journal of Learning Disabilities, 39(2), 98-104. https://doi.org/10.1111/j.1468-3156.2010.00624.x
  • Jodelet, D. [Denise]. (1985) La representación social, fenómenos, concepto, teorías. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social II, Pensamiento y vida social. (pp. 469-494). Grupo Paidós.
  • John, R. [Rachael], Knott, F. [Fiona], & Harvey, K. [Kate]. (2018). Myths about autism: An exploratory study using focus groups. Autism, 22(7), 845–854. https://doi.org/10.1177/1362361317714990
  • Lacruz-Pérez, I. [Irene], Sanz-Cervera, P. [Pilar], & Tárraga-Mínguez, R. [Raúl]. (2021). Teachers’ attitudes toward educational inclusion in Spain: a systematic review. Education Sciences, 11(58), 1-16. https://doi.org/10.3390/educsci11020058
  • Lacruz-Pérez, I. [Irene], Tárraga-Mínguez, R. [Raúl], Pastor-Cerezuela, G. [Gemma], Fernández-Andrés, M, I. [María Inmaculada], & Sanz-Cervera, P. [Pilar]. (2020). Representación del TEA en los medios de comunicación: análisis de un periódico generalista. Siglo Cero, 51(1), 73-87. https://doi.org/10.14201/scero20205117387
  • Ley 26/2011, de 1 de agosto, de adaptación normativa a la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2011). Boletín Oficial del Estado, 184, de 2 de agosto de 2011. https://www.boe.es/buscar/pdf/2011/BOE-A-2011-13241-consolidado.pdf
  • Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. (2006). Boletín Oficial del Estado, 299, de 15 de diciembre de 2006. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-21990-consolidado.pdf
  • Linton, A. [Ann-Charlotte], Germundsson, P. [Per], Heimann, M. [Mikael], & Danermark, B. [Berth]. (2015). The role of experience in teachers'social representation of students with autism spectrum diagnosis (asperger). Cogent Education, 2(1),1-18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2014.994584
  • López-Sánchez, G. [Gema], Utray Delgado, F. [Francisco], & Ruiz Mezcua, B. [Belén]. (2021). Representación de la discapacidad en la prensa digital española. Revista Española de Discapacidad, 8(2), 33-55. https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.02.02
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2015). Estrategia Española en Trastornos del Espectro del Autismo. https://bit.ly/3nNt5zw
  • Morgan, J. [Jules]. (2019). Has autism found a place in mainstream TV? The Lancet Neurology, 18(2), 143-144. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(18)30236-9
  • Moscovici, S. [Serge]. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul S.A.
  • Moscovici, S. [Serge]. (2000). Social representations: Explorations in social psychology. Polity Press.
  • Pérez-Crespo, L. [Laura], Prats-Uribe, A. [Albert], Tobias, A. [Aurelio], Duran-Tauleria, E. [Enric], Coronado, R. [Ricard], Hervás, A. [Amaia], & Guxens, M. [Mònica]. (2019). Temporal and geographical variability of prevalence and incidence of autism spectrum disorder diagnoses in children in Catalonia, Spain. Autism Research, 12(11), 1693-1705. https://doi.org/10.1002/aur.2172
  • Pesonen, H. [Henri], Itkonen, T. [Tiina], Saha, M. [Mari], & Nordahl-Hansen, A. [Anders]. (2020). Framing autism in newspaper media: an example from Finland. Advances in Autism. https://doi.org/10.1108/AIA-01-2020-0003
  • Real Decreto 1276/2011, de 16 de septiembre, de adaptación normativa a la Convención Internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. (2011). Boletín Oficial del Estado, 224, de 17 de septiembre de 2011, 98872 a 98879. https://www.boe.es/boe/dias/2011/09/17/pdfs/BOE-A-2011-14812.pdf
  • Sanz-Cervera, P. [Pilar], Fernández-Andrés, M. I. [María Inmaculada], Pastor-Cerezuela, G. [Gemma], & Tárraga-Mínguez, R. [Raúl]. (2017). Pre-service teachers’ knowledge, misconceptions and gaps about autism spectrum disorder. Teacher Education and Special Education, 40(3), 212-224. https://doi.org/10.1177/0888406417700963
  • Statista. (2021, Abril). Número de lectores diarios de los principales periódicos españoles en 2020. https://bit.ly/3GD2fTC
  • Tárraga-Mínguez, R. [Raúl], Gómez-Marí, I. [Irene], & Sanz-Cervera, P. [Pilar]. (2020). What Motivates Internet Users to Search for Asperger Syndrome and Autism on Google? International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9386. https://doi.org/10.3390/ijerph17249386
  • Vidal-García, J. [Josefa]. (2021). Los derechos de las personas con discapacidad “Un espejo donde mirarse, en la prensa digital española”. Paideia XXI, 11(1), 43-61. https://doi.org/10.31381/paideia%20xxi.v11i1.3734
  • Villarroel, G. [Gladys]. (2007). Las representaciones sociales: una nueva relación entre el individuo y la sociedad. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(49), 434-454. https://www.redalyc.org/pdf/705/70504911.pdf
  • Wendorf, J. [Jessica], & Yang, F. [Fan]. (2017). Framing autism: A content analysis of five major news frames in US-based newspapers. Journal of health communication, 22(3), 190-197. https://doi.org/10.1080/10810730.2016.1256453