L’extensió de la figura de l’emprenedor en el marc de la Unió Europeal’avanç d’un model d’activació emprenedora

  1. Antonio Santos Ortega
  2. David Muñoz Rodríguez
Revue:
Debats: Revista de cultura, poder i societat
  1. Santos Ortega, Juan Antonio
  2. Muñoz Rodríguez, David

ISSN: 0212-0585 2530-3074

Année de publication: 2019

Volumen: 133

Número: 1

Pages: 15-26

Type: Article

DOI: 10.28939/IAM.DEBATS.133-1.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Debats: Revista de cultura, poder i societat

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Advancing the Entrepreneur’s Role in The European Union: The advance of an entrepreneurial activation model This paper approaches the concept of ’activation’ by looking at the notion of what an entrepreneur is. At present, the entrepreneur is the poster-child of Neo-Liberalism and is enshrined in EU-2020 programmes. It should be noted that the diffusion of entrepreneurship is taking place against the background of two great changes in the social and employment fields. The first is the progressive corporatisation of wage labour, with a drive towards individualisation and taking responsibility — mainly in qualified jobs. The second is the blurring of boundaries in salaried work due to the proliferation of new kinds of self-employment. Salaried work, especially for highly-skilled staff, is being re-cast in an entrepreneurial mould. This redefinition is forging new practices and archetypes that will transform the world of work. This paper therefore makes a deeper analysis of labour activation processes in the EU-2020 strategy through the idea of the entrepreneur.

Références bibliographiques

  • Abdelnour, S. (2017). Moi, petite entreprise. Les auto-entrepreneurs, de l’utopie à la réalité. París: PUF.
  • Alonso, L. E. i Fernández Rodríguez, C. (2013). Los discursos del management: Una perspectiva crítica. Lan Harremanak.Revista de relaciones laborales, 28, 42-69.
  • Alonso, L. E. i Fernández Rodríguez, C. (2018). Poder y sacrifico: Los nuevos discursos de la empresa. Madrid: Siglo XXI.
  • Arruti, A. (2016). El desarrollo del perfil del «teacherpreneur» o profesor-emprendedor en el currículum del grado de Educación Primaria: ¿Un concepto de moda o una realidad? Contextos educativos: Revista de educación, 19, 177-194.
  • Berrebi-Hoffmann, I. i Grémion, P. (2009). Élites intellectuelles et réforme de l’État: Esquisse en trois temps d’un déplacement d’expertise. Cahiers internationaux de sociologie, 26(1), 39-59.
  • Bourdieu, P. (1999). Contrafuegos: Reflexiones para servir a la resistencia contra la invasión neoliberal. Barcelona: Anagrama.
  • Bröckling, U. (2015). El Self Emprendedor: Sociología de una forma de subjetivación. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
  • Bruno, I. i Didier, E. (2013). Benchmarking: L’État sous pression statistique. París: Éditions La Découverte.
  • Coleman, A. (23 d’agost de 2015). Portugal Discovers Its Spirit Of Entrepreneurial Adventure. Forbes. Recuperat el 28 de març de 2017 de https://www.forbes.com/sites/alisoncoleman/2015/08/23/portugal-discovers-its-spirit-ofentrepreneurial-adventure
  • Cordero, D. (23 de març de 2014). Un plan de negocio es inútil en una startup. El País. Recuperat de http://economia. elpais.com/economia/2014/03/21/actualidad/1395424206_595886.html
  • Dardot, P. i Laval, Ch. (2016). Ce cauchemar qui n’en finit pas. París: Éditions La Découverte.
  • Dixon, Keith (1998). Les évangélistes du marché. París: Raisons d’Agir Éditions.
  • Enzensberger, H. M. (2012). El gentil monstruo de Bruselas o Europa bajo tutela. Barcelona: Anagrama.
  • Estanque, E., Costa, H. A. i Soeiro, J. (2013). The New Global Cycle of Protest and the Portuguese Case. Journal of Social Science Education, 12(1), 31-40.
  • Feher, Michel (2007). S’apprécier, ou les aspirations du capital humain. Raisons politiques, 28(4), 11-31.
  • Fernández, C. i Medina-Vicent, M. (2017). Los nuevos discursos del management: Difusión, impactos y resistencias. Recerca: Revista de pensament i anàlisi, 20, 7-14.
  • Frank, Th. (2000). One Market Under God. Nova York: Anchor Books
  • Frank, Th. (2013). Pobres magnates. Madrid: Editorial Sexto Piso.
  • Friend, T. (2015, maig 18). Tomorrow’s Advance Man. The New Yorker. Recuperat de http://www.newyorker.com/magazine/2015/05/18/tomorrows-advance-man
  • Foucault, Michel (2007). Nacimiento de la biopolítica: Curso del Collège de France (1978-1979). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Georgakakis, D. (Dir.) (2012). Le champ de l’Eurocratie: Une sociologie politique du personnel de l’UE. París: Economica.
  • Gratton, L. (2012). Prepárate: el futuro del trabajo ya esta aquí. Madrid: Galaxia Gutemberg.
  • Hibou, B. (2012). La bureaucratisation du monde à l’ère néolibérale. París: Éditions La Découverte.
  • Jones, O. (2014). La política de la envidia. La Maleta de Portbou, 7.
  • Laval. C. (2015). La precarietà come «arte di vivere» nell’epoca neoliberalista. En Contarini, S. i Marsi, L. (ed.), Precariato. Forme e critica della condizione precaria. Verona: Ombre corte.
  • Laurens, S. (2015). Les courtiers du capitalisme. Milieux d’affaires et bureaucrates à Bruxelles. Marsella: Agone.
  • Matos, J. N., Domingos, N. i Kumar, R. (2012). Precários em Portugal: entre a fàbrica e o call center. Lisboa: Le Monde Diplomatique.
  • Moruno, J. (2015). La fábrica del emprendedor. Madrid: Akal.
  • Pereira, I. (2010). Du salariat à l’auto-entreprenariat: vers plus de liberté ou vers plus d’exploitation? Sud Cultures Solidaires. Recuperat el 27 de març de 2014 de http://sud-culture.org/expressions/spip.php?article1006
  • Serrano, A. (2016). Colonización política de los imaginarios del trabajo: la invención paradójica del «emprendedor». En E. Gil Calvo (ed.), Sociólogos contra el economicismo. Madrid: Libros de la Catarata.
  • Slaughter, S. i Larry L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies and the Entrepreneurial University. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  • Soeiro, José (2014). De Geração à Rasca a Que Se Lixe a Troika: Portugal en el nuevo ciclo de protestas internacionales. Sociologia, 28, 55-79.
  • Stauber, J. i Rampton, S. (2004). L’industrie du mensonge: Relations publiques, lobbying et démocratie. Marsella: Agone.
  • Stevens, H. (2012). Le régime de l’auto-entrepreneur: Une alternative désirable au salariat? Savoir/Agir, 21, 21-28.
  • Vrancken, D. i Macquet, C. (2012). Focus – Du travail sur soi au gouvernement de soi. Informations sociales, 169, 76-79.