Modelos de representación de la diversidad étnica en la serie MiraculousLas aventuras de Ladybug y Cat Noir

  1. Aguasanta Regalado, Miriam Elizabeth 1
  2. San Martín Alonso , Ángel
  3. Gallardo Fernandez, Isabel Maria 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universistat de Valencia
Journal:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Year of publication: 2021

Issue Title: Competencias en la Sociedad Digital

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 393-415

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V21I2.21464 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Abstract

The discussions around the role of the media in the dissemination of stereotypes through social representations have been reignited and the need for a positive media representation of ethnic diversity is recognized. Considering how the media functions as a parallel school and that children are the most vulnerable to these messages, we question what models of representation of ethnic diversity are transmitted in the children's 21st century TV series? To answer this question, we use critical discourse analysis as a methodology to access the discourses implicit in the story. We find that ethnic diversity falls on characters of color, migrants, and secondary actions. Finally, we turn our gaze to media education as an adequate means to develop competencies that allow us to critically filter these representation models that are transmitted by these audiovisual products.

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I., & Guerra, S. (2012). Razones para una educación mediática en la sociedad multipantallas. Sphera Pública, 12, 21-39.
  • Aguasanta-Regalado, M. E., Gallardo-Fernández, I. M., Monsalve Lorente, L. y Fabregat Pitarch, A. (2019). Análisis de recursos digitales para la inclusión y diversidad en Educación Infantil (Pág. 281-286) en Fernández-Díaz, et al. (Edit), ACTIVISMO Y TECNOLOGÍA. Libro de Actas, XXVII edición, Universidad de Cantabria.
  • Aguasanta-Regalado, M. E., Gallardo-Fernández, I. M., San Martín Alonso, A. (2021). Análisis de la representación de la diversidad cultural en series infantiles de televisión (Pág. 120-126) en V. Gabarda Méndez, Mª I. Vidal Esteve, Mª M. Romero Rodrigo y S. Navarro Sánchez (Coord.) IV Jornadas de Tecnología Educativa: Infancia Digital. Libro de Actas, Universitat de Valencia, CEFIRE de Educación Infantil.
  • AIMC (2018). Quinto estudio AIMC Niñ@s. Madrid: AIMC.
  • Ainscow, M. (2016). Struggles for equity in education. London: Routledge.
  • Akça, F., y Koç Çilekçiler, N. (2019). The cartoon characters with the greatest influence on preschool children and the digital dangers they can be exposed to while identifying with these characters. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 403-433. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.2.0053
  • Amigo, B., Bravo, M., Sécail, C., Lefébure, P., y Borrell, A. (2016). Televisión, diversidad y hegemonía cultural: un estudio comparado de los estereotipos étnicos dominantes en los sistemas televisivos de Chile y Francia. Cuadernos.info, 39, 151-164. https://doi.org/10.7764/cdi.39.754
  • Barak, G., Leighton, P., y Cotton, A. (2018). Class, race, gender, & crime: The social realities of justice in America. Maryland: Rowman & Littlefield.
  • Bruinenberg, H., Sprenger, S., Omerović, E., y Leurs, K. (2019). Practicing critical media literacy education with/for young migrants: Lessons learned from a participatory action research project. En International Communication Gazette, 83(1), 26-47. https://doi.org/10.1177/1748048519883511
  • Cantillo Valero, C. (2015): Imágenes infantiles que construyen identidades adultas. Los estereotipos sexistas de las princesas Disney desde una perspectiva de género. Efectos a través de las generaciones y en diferentes entornos: digital y analógico. (Tesis Doctoral) UNED.
  • Casado-Salinas, J. M. (2005). La televisión que queremos… si realmente queremos lo que decimos. Comunicar, 25, 71-77. https://doi.org/10.3916/C25-2005-010
  • Cepeda Romero, O., Gallardo Fernández, I. M., y Rodríguez Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos. RELATEC, 16(2), 79-95. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.79
  • Clark, K. A. (2019). Seeing Is Believing: Racial Diversity in Children’s Media. En C. Donohue (Ed.), Exploring Key Issues in Early Childhood and Technology (pp. 37-41). London: Routledge.
  • De Miguel Sanz, A. (2019). La influencia de los contenidos televisivos infantiles de “Prodigiosa: Las aventuras de Ladybug” y “Peppa Pig” en 1º y 2º de Educación Primaria. (Tesis doctoral no publicada). Universidad Complutense de Madrid.
  • Del Moral Pérez, M. E., Villalustre, L., & Piñeiro, M. D. R. N. (2010). La asimilación cognitiva infantil de los estereotipos representados a través de los dibujos animados. Observatorio (OBS*), 4(3), 89-105.
  • Delgadillo Cely, I., Bonilla Pardo, E., Pérez Salazar, L. M., & Sandoval Guzmán, B. (2007). Narrativas audiovisuales e infancia contemporánea. Una lectura desde tres textos mediáticos. Revista Colombiana de Educación, 53(2), 128-149. https://doi.org/10.17227/01203916.7707
  • Donato, D., y San Martin Alonso, Á. (2018). Comprender los medios, Transformar la ciudad: un Proyecto Participativo de Formación del Profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 43-55.
  • Dong, Q., y Murrillo, A. (2007). The impact of television viewing on young adults’ stereotypes towards Hispanic Americans. Human Communication, 10, 33-44.
  • Entman, R. M., y Rojecki, A. (2000). The black image in the white mind: media and race in America. Chicago: University of Chicago Press.
  • García Jiménez, J. (1993). Narrativa Audiovisual. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • García, F., & Rajas, M. (2011). Narrativas audiovisuales: el relato. Madrid: Fragua.
  • Glenn, C. L., y Cunningham, L. J. (2009). The power of black magic: The magical negro and white salvation in film. Journal of Black Studies, 40(2), 135-152.
  • Greenberg, B. S., y Collette, L. (1997). The changing faces on TV: A demographic analysis of network television’s new seasons, 1966-1992. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 41(1), 1-13.
  • Harwood, J., y Anderson, K. (2002). The presence and portrayal of social groups on prime‐time television. Communication Reports, 15(2), 81-97.
  • Hughey, M. W. (2012). Racializing redemption, reproducing racism: The odyssey of magical negroes and white saviors. Sociology Compass, 6(9), 751-767. http://dx.doi.org/10.1111/j.17519020.2012.00486.x
  • Koeman, J., Peeters, A., y D’Haenens, L. (2007). Diversity Monitor 2005. Diversity as a quality aspect of television in the Netherlands. En Communications, 32(1), 97-121.
  • Leavitt, P. A., Covarrubias, R., Perez, Y. A., y Fryberg, S. A. (2015). Frozen in time: The impact of Native American media representations on identity and self‐understanding. Journal of Social Issues, 71(1), 39-53. http://dx.doi.org/10.1111/josi.12095
  • Lemish, D. (2020). Children and Television: A Special Audience for a Special Medium. En J. Wasko, J. y Meehan, E. R. (Ed.), Companion to Television (pp. 325-344). New Jersey: John Wiley & Sons. http://dx.doi.org/10.1002/9781119269465.ch16
  • LOMLOE – Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Marcos-Ramos, M. (2014). Principales estudios realizados sobre la representación de las minorías en la ficción televisiva. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 126, 96-108.
  • Marcos-Ramos, M., González de Garay, B., y Portillo-Delgado, C. (2019). La representación de la inmigración en la ficción serial española contemporánea de prime time. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 285-307. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1331
  • Marfil-Carmona, R. y Ortiz-Cobo, M. (2019). Social and philosophical representation of the inmigrant in the media. XLinguae, 12(1), 192-206. http://dx.doi.org/10.18355/XL.2019.12.01.15
  • Mastro, D. (2009). Effects of racial and ethnic stereotyping. En J. Bryant y M. B. Oliver (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (pp. 325-341). New Jersey: Lawrence Erlbaum Assoc.
  • Mastro, D. E., y Greenberg, B. S. (2000). The portrayal of racial minorities on prime time television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(4), 690-703.
  • Mastro, D. E., y Ortiz, M. (2008). A content analysis of social groups in prime-time Spanish-language television. En Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(1), 101-118.
  • Mastro, D., Behm-Morawitz, E., y Ortiz, M. (2007). The cultivation of social perceptions of Latinos: A mental models approach. Media Psychology, 9, 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/15213260701286106.
  • Mastro, D., y Behm-Morawitz, E. (2005). Latino representation on primetime television. Journalism and Mass Communication Quarterly, 82(1), 110-130.
  • Morduchowicz, R. (2004). El cine de animación. Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
  • Mulvey, L. (1989). Visual pleasure and narrative cinema. En L. Mulvey, Visual and other pleasures (pp. 14-26). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-19798-9_3
  • Pauker, K., Williams, A., y Steele, J. R. (2016). Children’s racial categorization in context”. Child Development Perspectives, 10(1), 33-38.
  • Pérez Basto, P. y Heredia Soberanis, N.G. (2020). El curriculum oculto de estereotipos de género en adolescentes de secundaria. Etic@net, 20(2), 211-241. DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i2.15787
  • Propp, V. (1928). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-185
  • Rivera Bentancur, R. (2007). Los personajes con sello colombiano. Anagramas, 6(11), 93-115.
  • Rodman, G. B. (2006). Race . . . and other four letter words. Popular Communication, 4(2), 95-121.
  • Sánchez-Labella Martín, I. (2016). ¿Cómo abordar la construcción de los personajes creados para ficción? Una herramienta para el análisis desde una perspectiva narrativa y de género. En M. Oller Alonso, y M.C. Tornay Márquez (Eds.), Comunicación, Periodismo y Género. Una mirada desde Iberoamérica (pp.277-303). Valencia: Ediciones Egregius.
  • Sánchez-Labella Martín, I. (2018a). Estilos de familias en las series de animación. Análisis de contenido de las series del canal temático infantil Neoxkidz. En N. Muñoz Fernández, J. Susi Oliveira y A. Ortega Pérez (Coord.), Aportación interdisciplinar a los retos de la comunicación y la cultura en el Siglo XXI (pp.163-180). Valencia: Ediciones Egregius.
  • Sánchez-Labella Martín, I. (2018b). La multiculturalidad en los dibujos animados: una representación escasa y estereotipada. En B. Puebla-Martínez, R. Rubira-García y S. Magro-Vela (Coord.), Procesos de comunicación en entornos educativos (pp.37-54). Valencia: Egregius.
  • Tukachinsky, R., Mastro, D., y Yarchi, M. (2015). Documenting portrayals of race/ethnicity on primetime television over a 20‐year span and their association with national‐level racial/ethnic attitudes. Journal of Social Issues, 71(1), 17-38. http://dx.doi.org/10.1111/josi.12094
  • UNESCO (2013). Textos fundamentales de la Convención del 2005 sobre la Protección y la Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales.
  • Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, 186, 23-36.
  • Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona: Paidós.