Promoción de la educación inclusiva e interculturalestudio de caso en un colegio rural colombiano

  1. Lizet Johana Chavarro-Bermúdez
  2. Carlos Capella-Peris
  3. Oscar Chiva-Bartoll
  4. Marc Pallarès-Piquer
Aldizkaria:
Revista Lasallista de investigación

ISSN: 1794-4449

Argitalpen urtea: 2020

Alea: 17

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 256-265

Mota: Artikulua

DOI: 10.22507/RLI.V17N2A18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Lasallista de investigación

Laburpena

Abstract Introduction. Due to the current phenomenon of globalization, it is increasingly necessary to provide an inclusive and intercultural vision to the education. Not responding adequately to this demand can lead to situations of exclusion, segregation, and discrimination for students. The Colombian government has proposed several actions to strengthen this approach and avoid those problems. However, these actions must be analyzed in depth to demonstrate the promotion of inclusive and intercultural education in institutions. Objective: the purpose of this research is to determine the level of knowledge and execution of inclusive and intercultural practices at Llano de Palmas School (Colombia). Materials and methods: this research applies a case study design. The methodology used is descriptive quantitative (Hernández et al., 2010), implementing the questionnaire on the recognition and applicability of inclusive and intercultural competency. Results: the data analysis reveals that inclusive and intercultural education is hardly encouraged on a regular basis in the school (10 %), with a widely inadequate promotion (90 %) through sporadic implementations (49 %), not being applied at all (36 %), or being completely unaware of their development status (5 %). Conclusions: the results obtained indicate that the knowledge and execution of inclusive and intercultural practices at Llano de Palmas School is remarkably low. This situation demands the design and application of specific strategies for more effective promotion, as well as the analysis of different educational contexts to determine the current situation of the country in this regard.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Azorín, C. M. (2017). Análisis de instrumentos sobre educación inclusiva y atención a la diversidad.. Revista Complutense de Educación. 28. 1043
  • Cantalini, S. (2011). Claves para la educación Intercultural. Formación del profesorado en interculturalidad. UE. Fondo Europeo para la Integración. Madrid.
  • Capera, J. J. (2017). Educación para la paz integral-Memoria, interculturalidad y decolonialidad. Utopía y Praxis Latinoamericana. 22. 156
  • Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos. 39. 192-207
  • Dussel, E. D. (2016). Transmodernidad e interculturalidad. Astrágalo: Cultura de la Arquitectura y la Ciudad. 31-54
  • Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3. 411
  • Escarbajal, A.,Belmonte, R. (2018). Posibilidades y límites de la atención a la diversidad, desde la inclusión, en educación infantil y primaria. Bordón, Revista de Pedagogía. 70. 23-37
  • Escobar, J.E.,Acosta, F.,Talero, L.S.,Peña, J.A.. (2015). Subjetividades y diversidad en la escuela, en estudiantes de Educación Media. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP. Bogotá.
  • Fernández-Larragueta, S.,Fernández-Sierra, J.,Rodorigo, M.. (2017). Expectativas socioeducativas de alumnas inmigrantes: escuchando sus voces. Revista de Investigación Educativa. 35. 483
  • Ferrando-Félix, S.,Chiva-Bartoll, Ò.,Peiró-Velert, C.. (2019). Realidad de la Educación Física en la Escuela Rural: una Revisión Sistemática. Retos. 604
  • Garzón, G.,Torres, M.,Vargas, J.. (2014). Índice de Inclusión para Educación Superior (INES). Fundación Saldarriaga Concha y Ministerio de Educación de Colombia. Bogotá.
  • Guerrero, H. R.,Crissien, T. J.,Paniagua, R. (2017). Proyectos Educativos Institucionales Colombianos (PEI): Educación Inclusiva a través de la autoevaluación. Opción. 33. 218
  • Hérnandez, R.,Fernández, C.,Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana. México, DF.
  • Martínez, L.. (2013). Participación e Interculturalidad. Escuela abierta. Aula Intercultural. 1-18
  • Messina, C. (2015). Evaluar la conciencia intercultural. Una autoevaluación guiada. Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera. 1-31
  • (2018). Ministerio de Educación de Colombia. Educación inclusiva e intercultural.
  • Pibaque, M. S.,Baque, L. M.,Ayón, L. S.,Ponce, S.. (2018). La dinámica educativa intercultural y la inclusión educativa. Revista Lasallista de Investigación. 15. 153
  • Pitre, F. M. (2016). Experiencias: educar para la equidad. Perspectivas y Prospectivas de las comunidades Afrocolombianas: Negras, Palenqueras y Raizal. Universidad Nacional Abierta y a distancia. Bogotá.
  • Stake, R. E.. (2005). The handbook of qualitative research. 3. Sage. Londres.
  • Tapia-Vidal, A. S. (2020). Competencias comunicativas comportamentales. Propuesta de una matriz de observación para estudiantes de pedagogía en contexto de diversidad cultural. Revista Electrónica Educare,. 24. 1-18
  • (2017). UNESCO. Educación. Interculturalidad.
  • Zanzi, O.,Carrasco, S.,Manquenahuel, P.,Contreras, M.. (2013). Interculturas, región de la Araucania. Instrumento para la medición de criterios interculturales en los programas que trabajan con infancia. UNICEF. Santiago de Chile.