La Memoriainvestigación Basada en las Artes para la formación del profesorado

  1. Ricard Huerta
Revue:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Année de publication: 2022

Volumen: 34

Número: 1

Pages: 27-45

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.70081 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arte, individuo y sociedad

Résumé

In this research we present the process and results of an artistic experience developed with university students of the Degree in Primary School at the University of Valencia. “The Memory” is a generic title that identifies the exhibition which took place in the History Museum of Valencia, with 21 artistic installations carried out by students. Raised as a case study, elements of narratives are incorporated at a methodological, based on processes that are highly permeated by Arts Based Research. The good reception that the exhibition had in the museum, as well as the extra motivation that it meant for the hundred participating students, encourage us to offer this type of participatory workshop with artistic creations to define a model of teaching practices in art education. It is committed, incorporating issues that affect social, political and cultural demands. We investigate from the teaching practice in the classroom, involving university students in a participatory model of artistic research.

Information sur le financement

Este proyecto ha recibido financiación del European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under the Marie Skłodowka-Curie grant agreement n°734855.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Abad Faciolince, H. (2009). El olvido que seremos. Bogotá: Planeta.
  • Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro.
  • Alegría, L., Acevedo, P. y Rojas, C. (2018). Patrimonio cultural y memoria. El giro social de la memoria. Revista Austral de Ciencias Sociales, (34) 21-35. doi: https://doi.org/10.4206/ rev.austral.cienc.soc.2018.n34-03
  • Alonso-Sanz, A. (2020). Una profesora ’flâneuse’ en París. Cartografías en la formación inicial de docentes. Arte, Individuo Y Sociedad, 32(2), 363-386. doi: https://doi.org/10.5209/ aris.63670
  • Alves, L. A., & Pinto, H. (2019). Educación histórica con el patrimonio: desafiando la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). doi: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356381
  • Appiah, K. A. (2019). Las mentiras que nos unen. Repensar la identidad. Barcelona: Taurus.
  • Atkinson, D. (2017). Without Criteria: Art and Learning and the Adventure of Pedagogy. The International Journal of Art and Design Education, 36(2), 141-152. doi: https://doi. org/10.1111/jade.12089
  • Barthes, R. (1982). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
  • Barthes, R. (2009). La cámara lucida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
  • Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.
  • Bourriaud, N. (2009). The Radicant. New York: Lukas & Sternberg.
  • Calvino, I. (1995). Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid: Siruela.
  • Dewey, J. (2008) El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
  • Duncum, P. (2008). Holding Aesthetics and Ideology in Tension, Studies in Art Education, 49(2), 122-135.
  • Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5 (3), 47-64. doi: http://dx.doi.org/10.18039/ajesi.66849
  • Edelman, L. (2004). No Future. Queer Theory and the Death Drive. Durham, NC: Duke Univerity Press.
  • Escaño, C. (2013). Educación Move Commons. Procomún, Cultura Libre y acción colaborativa desde una pedagogía crítica, mediática y e-visual. Arte, Individuo y Sociedad, 25(2), 319- 336. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n2.39078
  • Escaño, C. (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. doi: https://doi.org/10.7203/eari.10.14152
  • Even-Zohar, I. (1990). Polisystem Theory. Poetics Today, 11 (1), 9-26
  • Foucault, M. (1991). Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós.
  • Foucault, M. (1995). Discipline and Punish. The Birth of Prison. New York: Vintage Books, 1995.
  • Franco Vázquez, C. (2015). La educación visual y plástica en el nuevo currículum de educación primaria. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 79, 25-32.
  • Foucault, M. (1998). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. México: Siglo XXI.
  • Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
  • Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
  • Giroux, H. (1997). Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Paidós: Barcelona.
  • Hamlin, J. y Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century. Art Education, 71 (2), 8-15. doi: https://doi.org/10.1080/00043125. 2018.1414529
  • Hernández Belver, M. y Hernández Ullán, C. (2019). From Velázquez to Picasso: Proposal of Artistic Mediation Activities for People with Dementia. Barcelona, Research, Art, Creation, 7(1), 10-29. doi: http://dx.doi.org/10.17583/brac.2019.3820
  • Hernández Belver, M. y Ullán, A. M. (2017). Artistic creativity and dementia. A study of assessment by experts. Arte, Individuo y Sociedad, 29, 127-138. doi: https://doi. org/10.5209/ARIS.54453
  • Hernández-Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. Recuperado de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
  • Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 55-72. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011. v23.n1.5
  • Huerta, R. (2016). The Cemetery as a Site for Aesthetic Enquiry in Art Education. International Journal of Education through Art, 12(1), 7-20. doi: http://dx.doi.org/10.1386/eta.12.1.7_1
  • Huerta, R., Domínguez, R. y Barbosa, A. M. (2017). Investigar para educar en diseño y otras urgencias de la educación artística. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 8, 10-23. doi: https://doi.org/10.7203/eari.8.10790
  • Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Barcelona: UOC.
  • Huerta, R. (2020). Arte, género y diseño en educación digital. València: Tirant lo Blanch.
  • Irwin, R. y O’Donoghue, D. (2012). Encountering Pedagogy through Relational Art Practices. International Journal of Art and Design Education, 31(3), 221-236. doi: https://doi. org/10.1111/j.1476-8070.2012.01760.x
  • Krahe, A. M. (2017). Arts Equity: A Praxis-Oriented Tale. Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, 58 (4), 267-278. doi: https://doi.org/10.1080/00393541.2017.13 68293
  • Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Barcelona: Paidós.
  • Lobovikov-Katz, A. (2019). Methodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectives. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). doi: https://doi. org/10.6018/reifop.22.1.358671
  • Lucas, L.; Trabajo, M.; Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad 32(2), 299-317. doi: https://doi.org/10.5209/ aris.63288
  • Munari, B. (2019). Artista y diseñador. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Munari, B. (2020). El arte como oficio. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Nogué-Font, À. (2020). Indagaciones sobre los procesos de creación artística desde la práctica. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 535-552. doi: https://doi.org/10.5209/ aris.66018
  • Panciroli, Ch. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 86-99. doi: https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
  • Postman, N. (1999). El fin de la educación: una nueva definición del valor de la escuela. Vic: Eumo.
  • Ramon, R. (2017). Pedagogías visuales y artísticas en torno al objeto cotidiano. Artseduca, 18, 30-53.
  • Ramon, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. doi: http://dx.doi. org/10.5209/aris.60881
  • Rolling, J. H. (2017). Arts-Based Research in Education. En Leavy, P. (ed.) Handbook of Arts-Based Research. New York: Guilford, 493-510.
  • Said-Valbuena, W. (2019). Prefigurar, co-crear, entretejer. Diseño, creatividad, interculturalidad. Arte, Individuo y Sociedad 31(1), 111-129. doi: https://doi.org/10.5209/ ARIS.59369
  • Sennett, R. (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.
  • Sontag, S. (2001). On Photography. New York: Picador.
  • Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama.