Primary Educational Strategies in Times of Digital Curriculum

  1. Gallardo Fernández, Isabel María 1
  2. Monsalve Lorente, Laura 1
  3. Aguasanta Regalado, Miriam Elizabeth 1
  1. 1 University of Valencia.
Revista:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Number 40, December 2021

Número: 40

Páginas: 66-81

Tipo: Artículo

DOI: 10.1344/DER.2021.40.66-81 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Digital Education Review

Resumen

Our contribution is based on the most noteworthy results of a research project focusing on teaching strategies at a time when the contents of the primary education curriculum are becoming digital. The expansion of the digital content industry is forcing a paradigm shift. In this paper we analyse the strategies implemented by teachers of the fifth and sixth year of primary school in relation with the digitisation of curricular content. With this aim, we planned our research following ethnographic methodology, analysing a period of two years of a case study. The main data collection tools we used are the analysis of the centre’s documents and website, semi-structured interviews with different participants, and direct observation of fifth and sixth year primary education classrooms.  We can infer from the analysis that technology facilitates processes of inclusion in the centre, enhancing collaborative and cooperative work. Furthermore, the use of digital devices promotes attention to diversity. The implementation of digital technologies in schools implies redefining teaching practices and teaching-learning processes.The results show that the addition of digital materials is a step forward in the centre’s attention to diversity, improving accessibility and overcoming the digital gap thanks to schools’ access to technological resources.

Referencias bibliográficas

  • Alderete, M., Di Meglio, G., y Formichella, M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo: ¿Una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, 377, 54-81. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-377-353
  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa.
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 16(2), 13-28.
  • Area, M., Santana, P.J., y Sanabria, A. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital education review, 37, 15-31.
  • Arnáiz, P. (2005). Atención a la Diversidad. Programación curricular. Editorial Universidad Estatal a Distancia
  • Arzola, D., Loya, C., y González, A. (2017). El trabajo directivo en educación primaria: liderazgo, procesos participativos y democracia escolar. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 7(12), 35-41.
  • Bardin, L. (2001). L'analyse de contenu. Presses Universitaires de France - PUF.
  • Blau, I., & Shamir-Inbal, T. (2018). Digital technologies for promoting “student voice” and co-creating learning experience in an academic course. Instructional Science, 46(2), 315-336.
  • Burnett, C. (2009). Research into literacy and technology in primary classrooms: An exploration of understandings generated by recent studies. Journal of Research in Reading, 32(1), 22-37. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2008.01379.x
  • Cabero, J., & Ruiz, J. (2018). Technologies of Information and Communication for inclusion: reformulating the “digital gap”. International Journal of Educational Research and Innovation. IJERI, (9), 16-30.
  • Chauhan, S. (2017). A meta-analysis of the impact of technology on learning effectiveness of elementary students. Computers & Education, 105, 14-30. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.005
  • Cuberos, M. & Vivas, M. (2017). Relación entre didáctica, gerencia y el uso educativo de las TIC. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-31. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.27198
  • De Pablos, J. (Coord.). (2015). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. La Muralla.
  • Dix, A. (2017). Human-computer interaction, foundations and new paradigms. Journal of Visual Languages and Computing, 42, 122-134.
  • Domingo, M.; & Marquès, P. (2013). Práctica docente en aulas 2.0 de centros de Educación Primaria y Secundaria de España. Píxel-bit. Revista de Medios y Educación, 115-128.
  • Feu, J. & Abril, P. (2020). Gender perspective as a dimension of democracy in schools. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.30827/profesorado. v24i1.8237
  • Flick, U. (2004). El diseño de la Investigación Cualitativa. Morata.
  • George, C. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital 1(1), 1-17.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Gibson, P. F., & Smith, S. (2018). Digital literacies: preparing pupils and students for their information journey in the twenty-first century. Information and Learning Science, 19(12), 733-742. https://doi.org/10.1108/ILS-07-2018-0059
  • Ginés Pérez J., Monsalve, L. & Gallardo, I. M. (2019). Estrategias docentes para trabajar la narrativa digital en el aula de Sexto de Primaria (PP. 130-133) en EDUNOVATIC 2018, 3rd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. Adaya Press.
  • Gómez-Galán, J. (2017). Nuevos estilos de enseñanza en la era de la convergencia tecno-mediática: hacia una educación holística e integral. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 60-78.
  • Hong, H. Y., Scardamalia, M., Messina, R., & Teo, C. L. (2015). Fostering sustained idea improvement with principle-based knowledge building analytic tools. Computers & Education, 89, 91-102. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.08.012
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital. Recuperado de: https://goo.gl/R9ia89
  • Jackson, W. (1991). La vida en las aulas. Morata
  • Jiménez, D., Sancho, P., y Sánchez, S. (2019). Perfil del futuro docente: Nuevos retos en el marco de EEES. Contextos Educativos. Revista de Educación, (23), 125-139
  • Mato-Vázquez, D.; & Álvarez-Seoane, D. (2019). La implementación de TIC y MDD en la práctica docente de Educación Primaria. Campus Virtuales, 8(2), 73-84.
  • Mehrvarz, M., Heidari, E., Farrokhnia, M., & Noroozi, O. (2021). The mediating role of digital informal learning in the relationship between students' digital competence and their academic performance. Computers & Education, 167, 104184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104184
  • Mercer, N. (1997). La construcción conjunta del conocimiento. Paidós.
  • Mercer, N., Edwards, D. (1998). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Paidós
  • Moreno, N., López, E., y Leiva, J. (2018). El uso de tecnologías emergentes como recursos didácticos en ámbitos educativos. International Studies on Law and Education, 29(30), 131-146.
  • Morin, E. (1997). Introduction a la pensee complexe. Points.
  • Morin, E. (2020). Changeons de voie. Les leçons du coronavirus. Denoël.
  • Palmgren-Neuvonen, L., Littleton, K., & Hirvonen, N. (2021). Dialogic spaces in divergent and convergent collaborative learning tasks. Information and Learning Sciences, 1(1). https://doi.org/10.1108/ILS-02-2020-0043
  • Pérez Gómez, A. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Morata
  • Pérez Gómez, A. (2015). Siete tesis a debate. Cuadernos de Pedagogía, 462, 16-20.
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., & Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 24(49), 71-80. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
  • Pulak, I. (2018). Information literacy in the perspective of early school education. In L. Freeman (Ed), Information literacy: Progress, trends and challenges (pp. 91-111). Nova Science Publishers, Inc.
  • Rapley, T. (2014). Los análisis de conversación, de discurso y de documentos en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Reusser, K.& Pauli, C. (2015). Co-constructivism in Educational Theory and Practice. In J. D. Wright (Ed), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition (pp. 913-917). Elsevier Inc
  • Rodríguez, A. M., Cáceres, M. P., & Alonso, S. (2018). La competencia digital del futuro docente: análisis bibliométrico de la productividad científica indexada en Scopus. International Journal of Educational Research and Innovation. IJERI, 10, 317-333.
  • Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning. Journal of computer assisted learning, 26(1), 53-64. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00341.x
  • Sancho Gil, J. M., Alonso Cano, C., & Sánchez Valero, J. A. (2018). Miradas retro-prospectivas sobre las Tecnologías Educativas. Educatio Siglo XXI, 36(2), 209-228. https://doi.org/10.6018/j/333051
  • Schön, D. (1987). Educating the reflective Practitioner. Jossey-Bass Publishers.
  • Southwell, M. (2013). La escuela ante nuevos desafíos: participación, ciudadanía y nuevas alfabetizaciones. Santillana.
  • Spiteri, M., & Rundgren, S. N. C. (2020). Literature review on the factors affecting primary teachers’ use of digital technology. Technology, Knowledge and Learning, 25(1), 115-128. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.
  • Tylor, S.J. & Bogdan, R.C. (1984). Introduction to qualitative research methods. the search for meaning.John Wiley and Sons.
  • Van Manen, M. (2010). El tono en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós
  • Velez, I. (2017). La formación en alfabetización mediática y competencia digital. Fuentes, Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 19(2), 15-19
  • Viñals, A., & Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.
  • Wells, G. (1999). Dialogic Inquiry: Towards a Socio-cultural Practice and Theory of Education. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511605895
  • Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods. SAGE.Zambrano, M. (2001). Hacia un saber sobre el Alma. Alianza Literaria.
  • Zambrano, M. (2001). Hacia un saber sobre el Alma. Alianza Literaria.