Estudio de las temáticas y contenidos de las tesis doctorales realizadas en España sobre Biomecánica Deportiva

  1. Jose Campos Granel
  2. Marcos Gutiérrez-Dávila
  3. José María Campos Coll
Revue:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Année de publication: 2022

Número: 44

Pages: 525-533

Type: Article

D'autres publications dans: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Résumé

The purpose of the study is to know and assess the evolution of the themes and contents of the doctoral theses that have been read in Spain on Sports Biomechanics during the period between 1980 and 2019. The sample is made up of 233 theses after a selection process with the use of inclusion / exclusion criteria and specific search terms. The results show that there is a progressive growth in the production of doctoral theses over time with progressive increases, especially in the third and fourth periods. The thematic fields with the highest number of theses read are Support Biomechanics and Applied Biomechanics. The Basic Biomechanics field is a residual field with 3 theses read over time. In Support Biomechanics, the most represented subfield with constant growth is the Medical Area with 73 theses read, representing 68.2% of the total thematic field. In Applied Biomechanics, the subfields with the most theses read are the Analysis of Sports Technique and Analysis of Movement with 35 and 32 theses read, with no constant growth observed over time. The Biomechanics-Technologies field is the third with 10.7% of the theses read. The term most used in the thesis titles is "walking", which becomes a cross-cutting theme that has been approached from different scientific perspectives.

Références bibliographiques

  • Alonso, J., Ruesga, S., Sáez, F., & Vicens, J. (1991). Impacto económico del deporte en España, Revista de Investigaciones y Documentación sobre las Ciencias de la Educación Física y el deporte, 18, 22-35
  • COLEF. (2021). Formación universitaria en ciencias de la actividad física y el deporte. Recuperado de https://www.consejo-colef.es/formacion-universitaria
  • Cadenas-Sánchez, C., Arellano, R., & López Contreras, G. (2015). Revisión de la biomecánica de la marcha en medio acuático vs. Terrestre. Retos, 28, 128-133
  • Carreiro da Costa, F., González Valeiro, M., & González Villalobos, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos, 29, 251-257
  • Delgado, M.A., & Medina, J. (1997). Investigación sobre las ciencias de la actividad física y el deporte en la universidad española.1981-1996. Motricidad. European Journal of Human Movement, 3, 131-150
  • Ferro, A. (2012). Tendencia en I+D+I en Biomecánica aplicada al deporte. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 8 (30), 275. doi:10.5232/ricyde2012.030
  • Fuentes, E., & Argimbau, L. (2010). Las tesis doctorales en España (1997-2008): análisis, estadísticas y repositorios cooperativos. Revista Española de Documentación Científica, 33(1), 63- 89. https://doi.org/10.3989/redc.2010.1.711
  • García Ferrando, & M., Llopis, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. CIS, CSD, Madrid
  • García García, J. M. (2016). Evolución de las tesis doctorales en Educación Física y Deportes en España (1990-2013). Apunts. Educación Física y Deportes, 125, 21-34. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/3).125.02
  • Lera, F., Rapún, M., & Gárate, J. (2005). Aproximación al gasto total en deporte. En CSD, Análisis y evaluación económica de la participación deportiva en España, 51, 121-172
  • López Fernández, I., & Almendral, P. (2001). Contenido de los planes de estudio de la licenciatura en Ciencias de la actividad Física y del Deporte en España. Apunts. Educación Física y Deportes, 65, 72-85.
  • Martínez del Castillo, J., Puig, N., Fraile, A., & Boixeda, A. (1991). Estructura ocupacional del deporte. Encuesta en los sectores de entrenamiento, animación, docencia y dirección. En CSD, Estructura Ocupacional y mercado laboral en el Deporte, 4, 77-128
  • Michiyoshi Ae, Yasushi Enomoto, Norihisa Fujii, & Hideki Takagi (ed) (2016). Proceedings of the XXXIV International Conference of Biomechanics in Sport. ISBS, Tsukuba (Japan)
  • Ministerio de Ciencia y Tecnología. (1999). Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica (2000-2003). Comisión Interministerial de Ciencia y Tecnología, Madrid
  • Ministerio Universidades. (2020). Datos y cifras del Sistema Universitario Español. Publicación 2019-20. Secretaría General de Universidades, Madrid
  • Pastor Pradillo, J.L. (2003). La investigación en las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Perspectiva histórica. Ágora para la educación física y el deporte, 2-3, 39-50.
  • Ponce de León Elizondo, A., Gargallo, E., & Loza. E. (1998). Anàlisi de les tendencies a les tesis doctorals d’educació física. Cursos 1980-81 a 1995-96. Apunts, 52, 104-108.
  • Vera. P., & Hernández, J.L. (coord.) (1998). Libro Blanco I+D en el Deporte. Ministerio de Educación y Cultura, Ministerio de Industria y Energía, Madrid