Los clásicos como resistenciala lectura literaria en el marco de una educación lectora transmedia

  1. Josep Ballester Roca
  2. Jeronimo Méndez Cabrera
Aldizkaria:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Monográfico "Propuestas y perspectivas de investigación en el área de Didáctica de la Lengua y la Literatura"

Zenbakia: 34

Orrialdeak: 195-220

Mota: Artikulua

DOI: 10.17398/1988-8430.34.195 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Laburpena

Nowadays, there is a spread of narrative titles inspired by plot structures, characters, themes and archetypes from various literary classics, stories that transcend the pages of books and reach the big cinema screens, the small screens of mobile devices or some platforms of interactive entertainment: streaming services and even video games. Literary reading at present implies the expansion of written culture and literary references through multiple media and modes of expression through forms of interpretation that integrate different types of discourses (textual, visual, sound, interactive) but that result converging on cultural meanings at the same time. Conceiving the new reading literacies as integrated media experiences, which include transmedia proposals and projects for literary education, as a significant case study, in this work we will proceed to the qualitative analysis of Red Dead Redemption 2 as a paradigmatic sample of a video game that presents interesting intradiegetic elements and intertextualities that positively stimulate reading promotion, considering its implications in relation to the reading of certain literary classics and assessing the possibilities of this medium for the development of literary competence.

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Este trabajo se ha realizado en el marco del Proyecto de Investigaci?n de Investigaci?n I+D ?YOUTUBERS E INSTAGRAMMERS: LA COMPETENCIA MEDI?TICA EN LOS PROSUMIDORES EMERGENTESRTI2 018-093303-B-I00. Ministerio de Econom?a y Competitividad. Adem?s tambi?n se ha realizado en el marco del proyecto de innovaci?n ?Educaci?n literaria, alfabetitzaci?n multimodal y canon? de la Universitat de Val?ncia (UV-SFPIE_PID19-1098237).

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