Origen y estrategias de internacionalización de los bancos españolesBBVA y Santander en América Latina

  1. Joaquim Cuevas 1
  2. Pablo Martín-Aceña 2
  3. Pons, Maria A. 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Anuario IEHS: Instituto de Estudios histórico sociales

ISSN: 0326-9671

Ano de publicación: 2020

Volume: 35

Número: 2

Páxinas: 221-247

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Anuario IEHS: Instituto de Estudios histórico sociales

Resumo

This article aims to analyze the origins and evolution of banking internationalization in Spain and the importance of Latin America in this process. Although the greatest internationalisation period of Spanish banks is later than 1986, the work takes a long-term perspective and goes back to the history before this strong expansion stage, which was mainly (but not exclusively) led by Banco Santander. Furthermore, it studies the international position of BBVA and Santander when both banks accelerated their expansion process abroad. It shows the different strategies adopted by both entities and how these have changed over time. Therefore, the central objective is to offer a comparative and long-term perspective of the BBVA and Santander presence in Latin America from their origins to the present day.

Referencias bibliográficas

  • Arroyo J. V., C. Larrinaga & J. M. Mates, 2012. La implantación del BBVA en América Latina. Revista de Historia de la Economía y de la Empresa. V, VI, pp. 279-300.
  • Asociación Española de la Banca (AEB), varios años.
  • Banco Santander, varios años. Actas del Consejo.
  • Banco Santander, varios años. Memorias Anuales.
  • Bankinter, 2015. 1965-2015, a look back at our history. Madrid: Bankinter.
  • BBVA Compass, varios años. Memorias Anuales.
  • BBVA, varios años. Memorias Anuales.
  • BBVA, 2008. Internacionalización de la empresa española. El caso BBVA. Observatorio sobre el gobierno de la economía internacional, pp. 39-60.
  • Buch, C.N, C. Tahmee Koch y M. Koetter, 2010. Do banks benefit form internationalization? Revisiting the market power-risk nexus. Deutsche Bundesbank Discussion Paper Series 2. Banking and Financial Studies, 09. Deutsche Bundesbank.
  • Busquets, J., J. Rodón & Ll. Vera, 2010. Santander acquires Abbey: the Jack Project. ICIS Proceedings 31.
  • Calderón, A. & R. Casilda Bejar, 2000. The Spanish banks strategy in Latin America. CEPAL 70, pp. 73-92.
  • Caminal, R., J. Gual & X. Vives, 1990. Competition in Spanish banking. En Dermine, J. (ed.), European Banking in the 1990s. Oxford: Blackwell, pp.261-321.
  • Cardone-Riportella, C. & L. Cazorla-Papis, 2001. The internationalization process of Spanish Banks: a tale of two times. The Journal of Bank Marketing, vol.19, nº 2, pp. 53- 68.
  • Comisión Nacional Bancaria y de Valores, varios años. Mexico.
  • Cuevas, J., P. Martín Aceña & M. A. Pons, 2019. How local conditions affect global banking: the case of BBVA and Santander. EABH Working Papers, nº 19-02.
  • Del Ángel, Gustavo, 2012. ¿Por qué BBVA Bancomer tiene una participación de mercado tan grande? Expansión a través de redes corporativas: Banco de Comercio 1932-1982. Revista de Historia de la Economía y de la Empresa, 6, pp. 257-281.
  • EFE. 2019. UBS advierte: la banca española acumula el 80% de la exposición de la eurozona a América Latina. Expansión. 11 de abril de 2019.
  • El Economista, varios años.
  • El Nacional, varios años.
  • El País, varios años.
  • Expansión, varios años.
  • González, M. J., R. Anes & I. Mendoza, 2007. BBVA 150 años Adelante. Madrid: BBVA.
  • Guillén, M. F. & A. E. Tschoegl, 1999. At last the internationalisation of retail banking? The case of Spanish banks in Latin America. Center for financial institutions Working Paper. 1999-09.
  • Hernansanz, C. & M. Sebastián, 2000. The Spanish banks strategy in Latin America. BBVA Economic Research Department. pp. 1-29.
  • López-Morell, M. A. & M. Bernabé Pérez, 2018. Conquering the market: Santander and BBVA expansion strategy in Latin America”, EABH Papers, No. 18-02.
  • Martín-Aceña, P., 2007. Banco Santander. 150 años de historia. Madrid: Turner Publicaciones.
  • Martín-Aceña, P., 2008. Santander, de local a internacional: 150 años de historia. Universia Business Review (Especial 150 aniversario Banco Santander), pp. 10-29.
  • Martín-Aceña, P., 2010. Why financial institutions go abroad: the case of the Banco Santander in Latin America. Économies et Sociétés, AF, June, nº 42, pp. 1031-1062.
  • Moguillansky, G. y R. Studart, 2004. Comportamiento paradójico de la banca extranjera en América. Revista de la CEPAL, 82, pp. 19-36.
  • Parada, P., L. Alemany & M. Planellas, 2009. The internationalisation of retail banking: Banco Santander’s Journey towards Globalisation. Long Range Planning 42, pp. 654-677.
  • PWC Report 2011. La internacionalización en América Latina como paso para una expansión global. Caso BBVA. pp. 1-75.
  • Rodrigo, M., 2001. El Banco Hispano Colonial y Cuba, 1876-1898. Illes i Imperis, 4, Spring, pp. 49-70.
  • Salas, V. & J. Saurina, 2003. Deregulation, market power and risk behaviour in Spanish banks. European Economic Review, 47, pp. 1061-1075.
  • Sánchez Silva, C., 2019. España echa cuentas con Latinoamérica. El Pais, 3 de septiembre de 2019.
  • Sierra Fernández, M. P., 2007. Estrategia de internacionalización de la gran banca española. Pecvnia 5, pp. 229-272.
  • Slager, A., 2005. The internationalization of banks: strategic patterns and performance. SUERF. The European Money and Finance Forum. 2005/4.
  • Tortella, G. & J. L. García Ruiz, 1993. Una historia de los bancos Central e Hispano Americano, 1900- 2000. Un siglo de gran banca en España. Trabajo inédito.