ASODATuna plataforma de información sobre el teatro clásico español a partir de bases de datos federadas

  1. Teresa Ferrer Valls 1
  2. Ariadna Fuertes Seder 1
  3. Raúl Peña Ortiz 1
  4. Alejandro García-Reidy 2
  5. Dolores Josa Martínez 3
  6. Héctor Urzáiz Tortajada 4
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  3. 3 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  4. 4 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Talía: Revista de estudios teatrales

ISSN: 2659-806X

Any de publicació: 2021

Número: 3

Pàgines: 45-58

Tipus: Article

DOI: 10.5209/TRET.70171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Talía: Revista de estudios teatrales

Resum

In this article we present the first version of the online database ASODAT, a federation of four databases on different aspects of early modern Spanish theater and its performance. We explain the steps that we followed to create this federated system of databases, its objectives, and our preliminary results, as well as the perspectives of continuity and integration that this platform offers to researchers and new projects. In its current state, ASODAT provides information about plays and authors, manuscripts, censorship and songs related to theatrical texts.

Referències bibliogràfiques

  • -AGUERO TORALES, MARVIN Matías, Mario Rubén CANTO, y José Luis VAZQUEZ NOGUERA, (2016): “Sistemas de Bases de Datos Federadas para la Gestión de la Información”.
  • -CODD, Edgar Frank (1970): “A Relational Model of Data for Large SharedData Banks”, Communications of the ACM, 16-6: 77-387.
  • -FERNANDEZ RODRIGUEZ, Daniel (2014): “Nuevos datos acerca de los repertorios teatrales en el primer catálogo de El peregrino en su patria”, Studia Aurea, 8: 277-314.
  • -FERRER VALLS, Teresa (dir.), Josefa Badía Herrera, Alejandro García Reidy et al. (2008). Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español. DICAT, Kassel, Edition Reichenberger.
  • -FERRER VALLS, Teresa (2013): “Lope representado en palacio en la época de Felipe IV: hipótesis a partir de la base de datos CATCOM”, Teapal. Teatro de palabras. Revista sobre teatro áureo, 7: 173-192.
  • -FERRER VALLS, Teresa(2018): “Hacia un sistema integrado de bases de datos sobre teatro clásico español y práctica escénica: el proyecto coordinado ASODAT”, Cuadernos AISPI. Estudios de lenguas y literaturas hispánicas, 11: 115-30.
  • -GARCIA-REIDY, Alejandro (2013): “Mujeres y criados, una comedia recuperada de Lope de Vega”, Revista de Literatura, LXXV.150: 417-438.
  • -GARCIA-REIDY, Alejandro(2017): “Las comedias de Calderón en la escena barroca: posibilidades y límites a partir de la base de datos CATCOM”, Criticón, 130: 93-107.
  • -GARCIA-REIDY, Alejandro (2019): “La presencia escénica barroca de Andrés de Claramonte a partir de las bases de datos Manos y CATCOM”, Bulletin of the comediantes, 71. 1-2: 135-54.
  • -HAAS, Laura y Eileen LIN (2002): “IBM Federated Database Technology” (White Paper), IBM Corporation.
  • -LAMBEA, Mariano y Lola JOSA (en curso). Partituras. Colección de Digital CSIC-Institució Milá i Fontanals.
  • -LEJEUNE, Hervé (2005): Technical comparison of Oracle vs. SQL Server 2000: Focus on performance. Contributing reviewers: Vineet Buch, Sandra Cheevers, Rick Greenwald, Oracle Corporation.
  • -LINDQUIST, David B., Hari MADDURI, C. J. Paul y B. RAJARAMAN (2007): “IBM service management architecture”, IBM Systems Journal, 46, 3.
  • -PAZ Y MELIA, Antonio (1934): Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional. 2ª edición aumentada, Madrid, Patronato de la Biblioteca Nacional, 3 vols.
  • -RODRIGUEZ GALLEGO, Fernando (2017): “La tentación de lo serio: a propósito de El astrólogo fingido”, Anuario Calderoniano, 10: 219-36.
  • -URZAIZ, Héctor (2002): Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid, FUE. 2 vols.
  • -URZAIZ, Héctor, coordinador (2019): “La censura del teatro clásico español”, Talía. Revista de Estudios Teatrales, 1: 1-8.
  • -VERBERNE, Suzan, BOVES, Lou, y BOSCH, Antal van den (2016): “Information access in the art history domain: Evaluating a federated search engine for Rembrandt research”, Digital Humanities Quarterly, 10, 4.