Diferencias demográficas de climas motivacionales, necesidades psicológicas básicas y cohesión en jóvenes

  1. Mosqueda, Sofia
  2. Ródenas-Cuenca, Luis T.
  3. Balaguer, Isabel
  4. Salcido Otañez, Yadira Elizabeth
  5. López-Walle, Jeanette M.
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2022

Issue: 43

Pages: 613-622

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of this work is to analyze the behavior of the variables of motivational climate (empowering and disempowering), psychological needs (satisfaction and frustration) and cohesion (task and social) as a function of sex (men and women), nature of physical activity (group-individual sport and physical education) and years of sport experience (4 years or less, 5 years or more); in addition, to analyze the interrelation between the psychological variables. A total of 237 young Mexican athletes (Mage = 12.22, SD = 1.27) of elementary level participated. With respect to the differences according to gender, there were no significant differences; with respect to the nature of the activity, there were differences between all the psychological variables; finally, according to the years of experience, only the empowering climate showed a significant difference, being greater in the athletes with fewer years of experience. In order to be conclusive about these results, further research is needed. Regarding the interaction between variables, there was evidence of a positive relationship between the empowering climate, NPB satisfaction and both cohesions, as well as the disempowering climate and NPB frustration.

Bibliographic References

  • Amado, D., Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., & García-Calvo, T. (2014). Diferencias de género en la motivación y percepción de utilidad del deporte escolar. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 651–664.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, Structures, and Student Motivation. Joumal of Educational Psychology, 84 (3), 261-271. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
  • Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C., & Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53–65. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.05.008
  • Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., Bosch, J. A., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2011). Self-determination theory and diminished functioning: The role of interpersonal control and psychological need thwarting. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(11), 1459–1473. https://doi.org/10.1177/0146167211413125
  • Cantú-Berrueto, A., Castillo, I., López-Walle, J., Tristán, J., & Balaguer, I. (2016). Estilo interpersonal del entrenador, necesidades psicológicas básicas y motivación: un estudio en futbolistas universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 263–270.
  • Carron, A. V., Widmeyer, W. N., & Brawley, L. R. (1985). The Development of an Instrument to Assess Cohesion in Sport Teams: The Group Environment Questionnaire. Journal of Sport Psychology, 7(3), 244–266. https://doi.org/10.1123/jsp.7.3.244
  • Castillo, I., Ródenas, R., López-Walle, J., & Balaguer, I. (2017). Análisis preliminares de las propiedades psicométricas de la versión española del cuestionario del entorno deportivo para jóvenes en futbolistas. En J. M. López-Walle, R. Cuevas, P. Reynaga-Estrada, J. Tristán, A. Hernández-Mendo, I. Balaguer, y J. L. Duda (Ed.), Contribuciones de la Psicologia para una Red de Deporte de Calidad (pp. 27–35). México: Universidad Autónoma de Nuevo León.
  • Castillo, N., López-Walle, J. M., Tomás, I., & Balaguer, I. (2017). Relación del clima empowering con la motivación autodeterminada a través de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas. Revista de Psicologia del Deporte, 26(3), 33–39.
  • Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., & Chacón-Cuberos, R. (2018). Clima motivacional en deportistas en función de la modalidad deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(1), 31–38. https://doi.org/10.6018/sportk.362031
  • Chu, T. L. (2018). The Roles of Coaches, Peers, and Parents in High School Athletes’ Motivational Processes: A Mixed-Methods Study. University of North Texas. https://doi.org/10.1177/1747954119858458
  • Cordo-Cabal, L., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Relación del clima motivacional generado por el entrenador y las causas del éxito en jugadores de deportes de equipo. Influencia del género, la edad y la experiencia deportiva. Journal of Sport and Health Research, 11(2), 139–150.
  • Dobrijević, G., Đorđević Boljanović, J., Alčaković, S., & Lazarević, S. (2020). Perception of Cohesion in Interactive Sports Teams. Physical Education and Sport, 18(2), 431–438. https://doi.org/https://doi.org/10.22190/FUPES180831040D
  • Duda, J. L, Appleton, P. R., Stebbings, J., & Balaguer, I. (2018).Towards more empowering and less disempowering environments in youth sport. En C. J. Knight, C. G. Harwood, & D. Gould (Eds.) Sport Psychology for Young Athletes (pp. 81–93). New Yark: Taylor & Francis Group. https://doi.org/Https://doi.org/10.4324/9781315545202-8
  • Duda, J.L.; Appleton, P.R. (2016). Empowering and disempowering coaching behaviours: Conceptualisation, measurement considerations, and intervention implications. En Raab, P. Wylleman, R. Seiler, A. M. Elbe, A. Harzigeorgiadis (Eds), Sport and Exercise Psychology Research: FromTheory to Practice (pp. 374–390). London, UK; Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-803634-1.00017-0
  • Erikstad, M. K., Martin, L. J., Haugen, T., & Høigaard, R. (2018). Group cohesion, needs satisfaction, and self-regulated learning: A one-year prospective study of elite youth soccer players’ perceptions of their club team. Psychology of Sport and Exercise, 39, 171–178. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.08.013
  • Erlend, B., Ivarsson, A., Haug, E. M., & Ommundsen, Y. (2018). Youth Sport Coaches’ Well-Being Across the Season: The Psychological Costs and Benefits of Giving Empowering and Disempowering Sports Coaching to Athletes. International Sport Coaching Journal, 5, 124–135. https://doi.org/10.1123/iscj.2017-0026
  • Eys, M., Loughead, T., Bray, S. R., & Carron, A. V. (2009). Development of a Cohesion Questionnaire for Youth: The Youth Sport Environment Questionnaire. Journal of Sport and Exercise Psychology, 31(3), 390–408. https://doi.org/10.1123/jsep.31.3.390
  • Ferrnández, D. (2016). Relación entre cohesión y rendimiento en hombres y mujeres deportistas (tesis de grado).Universidad de Santiago de Compostela, España.
  • García, R. (2016). Revisión sobre las diferencias de las variables psicológicas en deportes individuales vs. deportes de equipo (tesis de grado). Universidad de Cádiz, España. http://hdl.handle.net/10498/18512
  • Gómez-Acosta, A., Sierra-Barón, W., Aguayo, A. L., Matta, J. D., Solano, É. A., & Oviedo, L. V. (2020). Caracterización psicosocial de deportistas y reconocimiento de la importancia del psicólogo deportivo. Pensamiento Psicológico, 18(2). https://doi.org/https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI18-2.cpdr
  • González, L., Castillo, I., García-Merita, M., & Balaguer, I. (2015). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades psicológicas y bienestar: Invarianza de un modelo estructural en futbolistas y bailarines. Revista de Psicologia del Deporte, 24(1), 121–129. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235139639014
  • Gutiérrez-García, P., López-Walle, J. M., Tomás, I., Tristán, J., & Balaguer, I. (2019). Relación entre clima empowering y diversión en pitchers de béisbol: el papel moderador de la motivación autónoma. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 166–177. https://doi.org/10.6018/cpd.353081
  • Hancox, J., Quested, E., Ntoumanis, N., & Duda, J. (2017). Teacher-created social environment, basic psychological needs, and dancers’ affective states during class: A diary study. Personality and Individual Differences, 115, 137-143. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.033
  • Heuzé, J. P., Eys, M., Dubuc, M., Bosselut, G., & Couture, R. (2018). Cohesion, psychological needs, and intrinsic motivation in youthteam sport contexts. International Journal of Sport Psychology, 49(1), 55–73. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20183113360
  • Leytón, M., García, J., Fuentes, J. P., & Jiménez, R. (2018). Análisis de variables motivacionales y de estilos de vida saludables en practicantes de ejercicio físico en centros deportivos en función del género. Retos, 34, 166–171. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58281
  • López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I., & Tristán, J. (2012). Autonomy Support, Basic Psychological Needs and Well-Being in Mexican Athletes. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1283–1292. https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2012.v15.n3.39414
  • Mars, L., Castillo, I., López-Walle, J., & Balaguer, I. (2017). Estilo controlador del entrenador, frustración de las necesidades y malestar en futbolistas. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 119–124. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235152045017
  • McAuley, E., Duncan, T., & Tammen, V. V. (1989). Psychometric Properties of the Intrinsic Motivation Inventory in a Competitive Sport Setting - A Confirmatory Factor-Analysis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 60(1), 48–58. https://doi.org/10.1080/02701367.1989.10607413
  • Moehnke, H. J. (2019). A United Front: Coach and Teammate Motivational Climate and Team Cohesion among Adolescent Female Athletes (tesis de maestría).. University of Minnesota, EUA. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2004.3.66178
  • Mosqueda, S., López-Walle, J. M., Gutiérrez-García, P., García-Verazaluce, J., & Tristán, J. (2019). Autonomous Motivation as a Mediator Between an Empowering Climate and Enjoyment in Male Volleyball Players. Sports, 7 (153), 2-8 . https://doi.org/10.3390/sports7060153
  • Nascimento Jr, J. R. A., Silva, A. A., Granja, C. T. L., Oliveira, D. V., & Fortes, L. de S. (2019). Do sporting experiences predict team cohesion in youth athletes? Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 102–112. https://doi.org/10.6018/cpd.365201
  • Nascimiento Jr, J. R., Nickenig, J. R., Lavallee, D., Codonhato, R., Do Nascimiento, J. B., & Flores, L. (2017). The mediating role of basic needs satisfaction on the relationship of perfectionism traits and team cohesion among elite futsal athletes. International Journal of Sport Psychology, 48, 591–609. https://doi.org/10.7352/IJSP
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328–346. https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
  • Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Desarrollo Humano. México: McGraw Hill. Recuperado de http://hdl.handle.net/10637/2315
  • Parra-Plaza, F. J., Vílchez-Conesa, M. del P., & De Francisco-Palacios, C. (2018). La satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en función de la formación y experiencia del deportista: características sociodeportivas. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 13(2), 113–123. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.162
  • Pavón, A., & Moreno, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físicodeportiva: diferencias por géneros. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 7-23.
  • Ramírez, J. (2020). Climas empowering y disempowering, necesidades psicológicas e intención de práctica deportiva futura en jóvenes deportistas (tesis de maestrai). Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • Reinboth, M., & Duda, J. L. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 269–286. https://doi.org/doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.06.002
  • Richer, S., & Vallerand, R. (1998). Construction et validation de I’Echelle du sentiment d’appartenance social. Revue Européenne de Psychologie Appliqué, 48, 129-137.
  • Romina, R. (2019). Análisis del clima motivacional y su relación con la intención de abandono en los nadadores de Zona Sur de Buenos Aires (tesis de grado). Universidad Abierta Interamericana, Argentina.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic Psychological Needs in Motivation Development and Wellness. New York, NY, USA: Guilford Publishing.
  • Ryan, R., y Deci, E. (2000). Self-determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55,1, 68-78. http://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68
  • Salazar-Ayala, C. M., & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la Autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 38, 834–844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
  • SurveyMonkey. (n.d.). SurveyMonkey Inc. es.surveymonkey.com
  • Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A. T., & Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función de género. Revista de Psicologia del Deporte, 20(1), 243–255.