Televisions de proximitat i (re)construcció d'un imaginari col·lectiuel cas d’À Punt

  1. Monferrer, Aina 1
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Revista:
Revista Internacional de Catalanística = Journal of Catalan Studies

ISSN: 1139-0271

Ano de publicación: 2020

Número: 22

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Internacional de Catalanística = Journal of Catalan Studies

Resumo

En aquesta recerca, hem dut a terme una revisió i anàlisi globals sobre la projecció identitària nacional valenciana en la nova televisió valenciana À Punt en els següents sentits: a) la llengua: els programes sobre llengua, b) la ficció: les telesèries, c) l’humor, d) la informació, e) la cultura (gastronomia, literatura...); i f) l’opinió: els personatges i col·laboradors. Ens plantegem com es torna a construir una identitat mediàtica valenciana després del tancament de Canal 9 (2012-2018) amb una sèrie de problemàtiques de rerefons amb què contínuament es dialoga com són: 1) el dilema de no voler despertar el fantasma del blaverisme, 2) la fina línia entre el folklorisme i la cultura amb majúscules; o 3) l’abisme simbòlic entre el jovent i la tercera edat. Per a il·lustrar aquestes idees, aplicarem una metodologia d’anàlisi crítica del discurs tot aportant dades i exemples discursius concrets i il·lustratius sobre la qüestió. També compararem alguns dels aspectes amb altres contextos semblants de televisions de proximitat com és el cas de les altres televisions públiques en català, així com de televisions de proximitat amb llengües minoritzades d’altres punts d’Europa.

Referencias bibliográficas

  • ARANA, EDORTA, AZPILLAGA, PATXI i NARBAIZA, BEA (2007) Linguistic Normalisation and Local Television in the Basque Country, dins: Cormack, M. & Hourigan, N. (Eds.), Minority Language Media: Concepts, Critiques and Case Studies (pp. 151-167), Clevedon: Multilingual Matters.
  • BARKER, CHRIS i GALASINSKI, DARIUSZ (2001) Cultural Studies and Discourse Analysis: A Dialogue on Language and Identity. London: Sage Publications.
  • BAYDAL, VICENT (2016) Els valencians, des de quan són valencians? Barcelona: Afers.
  • BAYDAL, VICENT (2016) València no s’acaba mai. València: Llibres de la Drassana.
  • BEACCO, J. C. (1992) Un lieu d'inscription de la didacticité: les catastrophes naturelles dans la presse quotidienne, París: Presses de la Sorbonne Nouvelle.
  • COROMINAS, MARIA (2007) Media Policy and Language Policy in Catalonia, dins: Cormack, M. i Hourigan, N. (eds.), Minority Language Media: Concepts, Critiques and Case Studies, Clevedon: Multilingual Matters, p. 168-187.
  • CVMC (2017) Llibre d’estil de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació. València: Conselleria de Cultura https://www.cvmc.es/wp-content/uploads/2017/12/Llibre-destil-CVMC_web.pdf [Consulta: 19-7-2020]
  • EDENSOR, TIM (2002) National Identity, Popular Culture and Everyday Life. Oxford, Nova York: Berg.
  • GIFREU, JOSEP (2019) “La televisió i la construcció d’una imatge pública de la immigració”, Quaderns de CAC, 23-24: 1-12.
  • GONZÁLEZ, CARLA I OLID, ISABEL (2012) Claus lingüístiques de la manipulació ideològica a Canal 9. In V. Salvador (Ed.), L’ull despert. Anàlisi crítica dels discursos d’avui, València: Tres i Quatre, P. 255-290.
  • GRIFEU, J. (2014) El català a l’espai de comunicació, Barcelona-Castelló-València: UAB, UJI, UPF, UV.
  • LAKOFF, GEORGE (2008) No pensis en un elefant. Llenguatge i debat polític, Barcelona: Viena.
  • MASCARELL, PURIFICACIÓ (2019) Memòria de la destrucció: la crema de Xàtiva i altres urbicidis, València: Institució Alfons el Magnànim.
  • MARTÍNEZ BERNAT, ANTONI (2019) Identitat(s) a la cruïlla. Valencianitat i reptes territorials, València: Afers.
  • MOLLÀ, TONI (2017) La Llengua de la plaça: L'espai públic, el mercat i la política lingüística, Alzira: Bromera.
  • MONFERRER-PALMER, AINA; BELLIDO, TERESA (2015) “Media and minority languages: a comparative study of Asturian and Valencian contexts”, Ibero-Romance in Contact and in Contrast, Universitat de Gant, 14-16 de desembre de 2015. [Comunicació]
  • MONFERRER-PALMER, AINA (2015) “Nuevas y viejas ruralidades. Reflexiones sobre la representación cinematográfica de la ruralidad española”, Rassegna Iberistica, 104: 255-273. http://edizionicf.unive.it/riv/dbr/7/33/RassegnaIberistica/104 [Consulta: 11-6-2020]
  • MONFERRER-PALMER, AINA (2019) “Pragmaestilística del discurs del hip-hop en valencià”, Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 36 [maig]: 51-69. http://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/145791/pdf_1516 [Consulta: 11-6-2019]
  • MONFERRER, AINA; BELLIDO, TERESA (2019) “Reflexions sobre la vitalitat de l’ús del català entre els líders d’opinió valencians”, Journal of Catalan Studies, 21: 195-218.http://jocs.anglo-catalan.org/ojsnew/index.php/jocs/article/view/26/40 [Consulta: 11-6-2020]
  • PERIS BLANES, ÀLVAR (2016) “Imaginar la nación a través de la ficción televisiva”, Debats, 130: 31-47.
  • PRADILLA, MIQUEL ÀNGEL (1999) “El secessionisme lingüístic valencià”, dins: La llengua catalana al tombant del mil·leni, Barcelona: Empúries, p. 153-202.
  • SÁEZ, FERRAN (2003) Què (ens) passa? Subjecte, identitat i cultura en l’era de la simulació, Barcelona: Proa.
  • ŠARIĆ, LJILJANA i LUCCARELLI, MARK (2017) “Symbols and symbolic meanings in constructions of nations and national identity”, Družboslovne Razprave, 85: 15-34.
  • VAN DEN BULCK, HILDE (2001) “Public service television and national identity as a project of modernity: the example of Flemish television”, Media Culture & Society, 23: 53-69.
  • XAMBÓ, RAFAEL (2001) Comunicació, política i societat. El cas valencià, València: Tres i Quatre.