Recursos educativos abiertos en comunidades virtuales docentes
- Recio Mayorga, Joaquín 1
- Gutiérrez Esteban, Prudencia 1
- Suárez Guerrero, Cristóbal 2
-
1
Universidad de Extremadura
info
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 2007-1094, 1665-6180
Argitalpen urtea: 2021
Zenbakien izenburua: Acompañamiento tecnopedagógico en época de emergencia
Alea: 13
Zenbakia: 1
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Apertura: Revista de Innovación Educativa
Laburpena
Formative models related to the theory of connectivism are increasingly flexible, open and participatory. Under this trend, ideas such as virtual teaching communities (VCT) or Open Educational Resources (OER) have been Widespread, which lead us to talk about online educational opportunities. Accordingly, this work seeks and analyzes the uses and potentialities of educational resources of free access in a VCT, while examining the meaning that members of that community give to the OER. In addition, a qualitative research procedure endorsed the development and validation of data-collection instruments, such as an interview and an indicator guide to analyze and evaluate the OER shared in a VCT, through participant observation, which is characterized by exchange processes and collaborative work among teachers. Among the main findings, it is observed that virtual communities have a greater presence in teacher training, where the impulse and expansion of OER is verified. These facts highlight the importance of the research field of flexible and open education with technology and particularly, the potential use of VCT, where OER have a special relevance in teacher training.
Erreferentzia bibliografikoak
- Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 13-28.
- Area, M.; Miño, R.; Rivera-Vargas, P. y Alonso, P. (2020). Investigación sobre tecnologías educativas: más allá de los artefactos, en J. M. S. Gil, F. H. Hernández, L. M. Mesa, J. D. P. Pons, J. I. R. Flores & A. O. Fernández (coords.), Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro.
- Atenas, J. & Havemann, L. (2013). Quality assurance in the open: an evaluation of OER repositories. INNOQUAL-International Journal for Innovation and Quality in Learning, 1(2), 22-34. Recuperado de: https://eprints.bbk.ac.uk/id/eprint/8609/
- Atenas, J. & Havemann, L. (2014). Questions of quality in repositories of open educational resources: A literature review. Research in Learning Technology, 22(1), 1-13. Recuperado de: https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/article/view/1419/pdf_1
- Atkins, D. E.; Brown, J. S. & Hammond, A. L. (2007). A review of the open educational resources (OER) movement: Achievements, challenges, and new opportunities. Mountain View: Creative common.
- Bartolomé, A.; Lindín, C. y Rodríguez Illera, J. L. (2018). Una “educación” en manos de ingenieros, en T. Lleixà, B. Gros, T. y Mauri J. L. Medina (eds.), Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos. Barcelona: IRE-UB.
- Baas, M.; Admiraal, W. & Van den Berg, E. (2019). Teachers’ Adoption of Open Educational Resources in Higher Education. Journal of Interactive Media in Education, 2019(1). Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1228577.pdf
- Belikov, O. & Bodily, R. (2016). Incentives and barriers to OER adoption: A qualitative analysis of faculty perceptions. Open Praxis, 8(3), 235-246. Recuperado de: https://www.learntechlib.org/p/173537/
- Boneu, J. M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1), 36-47. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/780/78040109.pdf
- Butcher, N.; Kanwar, A. & Uvalic-Trumbic, S. (2015). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). París: UNESCO Publishing. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002329/232986s.pdf
- Cabero, J.; Arancibia, M. L.; Valdivia, I. y Aranedas, S. M. (2018). Percepciones de profesores y estudiantes de la formación virtual y de las herramientas en ellas utilizadas. Revista Diálogo Educacional, 18(56), 149-163. Recuperado de: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/23580
- Cacheiro-González, M. L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 69-81. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61451
- Chou, S. W. y Hsu, C. S. (2018). Una investigación empírica sobre el uso del conocimiento en comunidades virtuales: una perspectiva de desarrollo de relaciones. Revista Internacional de Gestión de la Información, 38(1), 243-255. Recuperado de: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1016%2Fj.ijinfomgt.2017.10.003
- Coll, C.; Bustos, A. y Engel, A. (2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual MIPE/DIPE: retos y dificultades. Revista Electrónica de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8(3). Recuperado de: https://gredos.usal.es/handle/10366/56581
- Creelman, A. & Ossiannilsson, E. (2011). Quality indicators within the use of open educational resources in higher education, en A. Mendez-Vilas (ed.), Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts. Badajoz: Formatex Research Center.
- Cronin, C. (2017). Openness and praxis: Exploring the use of open educational practices in higher education. International Review of Research in Open and Distributed Learning: IRRODL, 18(5), 15-34. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3096
- D’Antoni, S. (2008). Open educational resources: The way forward. Deliberations of an international community of interest. París: William and Flora Hewlett Foundation.
- Ellis, A. K. (2017). The nature of educational innovation, en A. M. Sidorkin & M. K. Warford (eds.), Reforms and Innovation in Education. Switzerland: Springer, Cham.
- Escámez, A. M. (2018). Los recursos educativos abiertos (REA) y su contribución a los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación secundaria, en II Jornadas Internacionales sobre Gestión de la Innovación Pedagógica Sostenible. Universidad de Málaga. Recuperado de: https://cutt.ly/WhIAi9m
- Flecha, R.; Padrós, M. y Puigdellívol, I. (2003). Comunidades de aprendizaje: transformar la organización escolar al servicio de la comunidad. Organización y Gestión Educativa, 5, 4-8. Recuperado de: https://sites.google.com/site/mzuanic/BiblioEduc2.pdf
- Glasserman Morales, L. D. & Ramírez Montoya, M. S. (2014). Uso de recursos educativos abiertos (REA) y objetos de aprendizaje (OA) en educación básica. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(2). 86-107. Recuperado de: https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/11888
- Hur, J. W. & Brush, T. A. (2009). Teacher participation in online communities: Why do teachers want to participate in self-generated online communities of K-12 teachers? Journal of research on technology in education, 41(3), 279-303. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15391523.2009.10782532
- Ke, F. & Hoadley, C. (2009). Evaluating online learning communities. Educational Technology Research and Development, 57(4), 487-510. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11423-009-9120-2
- Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverley Hills: SAGE Publications. López, M. & Bernal, C. (2016). La cultura digital en la escuela pública. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (85), 103-110. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5573949
- Igelmo, J. y Laudo, X. (2017). Las teorías de la desescolarización y su continuidad en la pedagogía líquida del siglo XXI. Educación XX1, 20(1), 37-56. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/17490
- Mayorga, J. R.; Gutiérrez-Esteban, P. & Suárez-Guerrero, C. (2018). Diseño y validación de un instrumento para el análisis de recursos educativos abiertos en comunidades virtuales, en Campus digitales en la educación superior. Experiencias e investigaciones. Cáceres: Servicio de Publicaciones UEX.
- McGreal, R. (2004). Learning Objects: A Practical Definition. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 1, 21-32. Recuperado de: https://auspace.athabascau.ca/handle/2149/227
- Mckenna, A.; Johnson, A. M.; Yoder, B.; Chavela Guerra, R. C. & Pimmel, R. (2016). Evaluating virtual communities of practice for faculty development. The Journal of Faculty Development, 30(1), 31-40. Recuperado de: https://www.ingentaconnect.com/content/magna/jfd/2016/00000030/00000001/art00005
- Mishra, S. (2017). Promoting use and contribution of open educational resources. New Delhi, India: Commonwealth Educational Media Centre for Asia. Recuperado de: http://dspace.col.org/bitstream/handle/11599/2659/2017_Mishra_Promoting-Use-Contribution-of-OER.pdf
- Murua, I.; Gallego, D. y Cacheiro, M. L. (2015). Caracterización de las cibercomunidades de aprendizaje (cCA). RED, Revista de Educación a Distancia, 47, 1-18. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/47/Murua.pdf
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OECD). (2007). Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources. París: OECD Publishing.OER commons. OER Commons & Open Education. Recuperado de: https://www.oercommons.org
- Pinto, M. (2010). Evaluación y mejora de la calidad de los recursos educativos electrónicos en el ámbito universitario español desde un enfoque documental. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 4, 105-116. Recuperado de: https://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3861
- Pinto, M.; Gómez-Camarero, C. & Fernández-Ramos, A. (2012). Los recursos educativos electrónicos: perspectivas y herramientas de evaluación. Perspectivas Em Ciência Da Informação, 17(3), 82-99. Recuperado de: https://doi.org/10.1590/S1413-99362012000300007
- Rebollo, M.; García, R.; Buzón, O. & Barragán, R. (2012). Las comunidades virtuales como potencial pedagógico para el aprendizaje colaborativo a través de las TIC. Enseñanza & Teaching, (30), 105-126. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091476
- Reyes, B.; Juárez, C.; Martínez Siemens, G. (2006). Connectivism: Learning theory or pastime of the self-amused. Recuperado de: https://altamirano.biz/conectivismo.pdf
- Suárez-Guerrero, C. y Gutiérrez-Esteban, P. (2018). Escenarios educativos abiertos. Conceptos y experiencias en red, en M. Abiétar, J. Belmonte y E. Giménez (coord.), Educación, cultura y sociedad. Espacios Críticos. Valencia: Tirant Lo Blanch.
- Suárez-Guerrero, C.; Lloret-Català, C. y Mengual-Andrés, S. (2016). Percepción docente sobre la transformación digital del aula a través de tabletas: un estudio en el contexto español. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (49), 81-89. Recuperado de: https://doi.org/10.3916/C49-2016-08
- Temoa. (2017). Temoa. Portal de Recursos Educativos Abiertos (REA). Recuperado de: http://www.temoa.info/sites/default/files/OER_Rubrica.pdf
- Valverde Berrocoso, J. (2010). El movimiento de “educación abierta” y la “universidad expandida”. Tendencias Pedagógicas, (16), 157-180. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3341542.pdf
- Weller, M.; De los Arcos, B.; Farrow, R.; Pitt, R. & McAndrew, P. (2017). What Can OER Do for Me? Evaluating the Claims for OER, en R. S. Jhangiani & R. Biswas-Diener, R. (eds.), Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. London: Ubiquity Press.
- Wiley, D.; Bliss, T. J. & McEwen, M. (2014). Open Educational Resources: a review of the literature, en J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen & M. J. Bishop (eds.), Handbook of research on educational communications and technology. New York: Springer New York.
- Williamson, B.; Eynon, R. & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641