Indagación narrativa y construcción de identidades docentesla reflexión pedagógica como herramienta de formación docente

  1. Marin Suelves, Diana 1
  2. Pardo Baldoví, M. Isabel 1
  3. Vidal Esteve, Mª Isabel 1
  4. San Martín Alonso, Ángel 1
  1. 1 Universitat de València, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2021

Issue Title: Formación inicial y continua en tiempos de crisis

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 125-138

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.469691 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

Today's digital society poses multiple challenges for education professionals. In this scenario, training becomes a transcendental element to critically analyze reality and take actions to improve it. Starting from this objective, we approach a research experience developed in the initial training of teachers, aimed at promoting the development of an attitude of epistemological vigilance that facilitates the understanding of educational transformations, to design optimizing processes of practice. A total of 38students of the Master's Degree of the University of Valencia participatein the experience along with two teachers, within the framework of the General Didactics subject. The subject is structured around the study and analysis of texts and the holding of seminars and gatherings that allow us to rethink the educational task andthe role of teachers in today's school, making visible the challenges of teaching in times of crisis. Based on narrative inquiry, students construct stories that become a tool for educational research, understanding and learning. Through critical discourse analysis we explore the conceptions and visions of the participating students, influencing the construction of teaching identities and reflective knowledge.

Bibliographic References

  • Andreucci-Annunziata, P. & Morales, C. (2020). Hacia la construcción de la identidad docente inicial: una aproximación intersubjetiva y dialógica desde la supervisión pedagógica en el prácticum. Profesorado, 24(3), 441-463. doi: 10.30827/profesorado.v24i3.14089
  • Apple, M. (2017). The struggle for democracy in critical education. E-Curricumum, 15(4), 894-926.
  • Bauman, Z. (2006). Vida líquida. Paidós.
  • Borrell, S. R., & Artal, C. U. (2014). Formación docente y cultura participativa del centro educativo: claves para favorecer la participación familia-escuela. Estudios sobre educación, 27, 153-168.
  • Cancela, E. (2019). Despertar del sueño tecnológico. Crónica sobre la derrota de la democracia frente al capital. Ediciones Akal.
  • Castells, M. (2001). La Galaxia Internet. Areté.
  • De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Akal/Inter Pares.
  • Domènech, J. (2009). Elogi de l’educació lenta. Graó.
  • Esteve, J. M. (1998). La aventura de ser maestro. Cuadernos de pedagogía, 266, 46-50.
  • Falcón, C. & Arraiz, A. (2020). Construcción de identidad profesional docente durante la formación inicial como maestros. Revista Complutense de Educación, 31(3), 329-340. doi: 10.5209/rced.63374
  • Flores, M.A. & Gago, M. (2020). Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: national, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 1-10. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1799709
  • Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.
  • Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de los datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. & Pérez, Á. I. (2002). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? En J. Gimeno Sacristán, R. Feito, P. Perrenoud & M. Clemente (Eds.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (25-47). Ediciones Morata.
  • Giroux, H. A. (1990). Los profesionales como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.
  • Huber, J., Caine, V., Huber, M. & Steeves, P. (2014). La indagación narrativa como pedagogía en la educación: el potencial extraordinario de vivir, contar, volver a contar y revivir relatos de experiencias. Revista de Educación, 5(7), 33-74.
  • Martín, D., Blanco, N. & Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la Educación, 31(1), 103-122.
  • Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.
  • Miles, M. B., Huberman, A.M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Los Angeles: Sage
  • Patton, Q. M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pérez Gómez, A. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
  • Pérez Gómez, A. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0, 3-18.
  • Rivas, S. & Ugarte, C. (2014). Formación docente y cultura participativa del centro educativo: claves para favorecer la participación familia escuela. Universidad de Navarra. ESE. Estudios sobre Educación, 27, 153-168.
  • Rivas, I., Márquez, M.J., García, M. & Calvo, P. (2020). Perspectiva decolonial de la investigación educativa y social: rompiendo con la hegemonía epistemológica. En Sancho, J. M. et al. (Coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Octaedro.
  • San Martín, Á. & Beltrán, J. (1994). Flexibilidad y cambio educativo. Cuadernos de pedagogía, 222, 14-17.
  • Sancho, J. M. & Correa, J. M. (2013). Aprender a ser maestra: perplejidades y paradojas. Cuadernos de Pedagogía, 436, 18-21.
  • Schiller, D. (1999). Digital Capitalism, Networking the Global Market System.: The MIT Press.
  • Shön, D. A. (1998). El profesional reflexivo. Paidós.
  • Torres, J. (2018). Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Revista Complutense de Educación, 29(2), 629-631.
  • Vain, P. (2012). El enfoque interpretativo en la investigación educativa: algunas consideraciones teórico-metodológicas. Revista de Educación, 4, 37-45.
  • Van Dijk, T. A. (1999). El análisis crítico del discurso. Anthropos, 186, 23-36.
  • Van Manen. M (2004). El tono en la enseñanza: El lenguaje de la pedagogía. Editorial Paidos educador.