Los tipos iconográficos de tradición cristiana. Proyecto de Investigación del grupo APES

  1. Rafael García Mahiques 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Norba: Revista de arte

ISSN: 0213-2214

Year of publication: 2020

Issue: 40

Pages: 93-112

Type: Article

DOI: 10.17398/2660-714X.40.93 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Norba: Revista de arte

Abstract

Project oriented as a diachronic history of iconographic types in the tradition of Christianity, carried out by the APES research group. Reflection on its methodological orientation. Definition and clarification of the concepts: iconographic type, conceptual image and narrative image. Collection plan: volumes published and planned.

Bibliographic References

  • GARCÍA MAHÍQUES, R., «Usos impropios de los términos ‘iconografía’ e ‘iconología’», Imago: Revista de Emblemática y Cultura visual, nº 4, 2012, pp. 113-119. Doi: 10.7203/imago.4.1974.
  • GARCÍA MAHÍQUES, R., Iconografía e iconología. Vol. 1. La Historia del arte como Historia cultural, Madrid, Encuentro, 2008, pp. 20 y ss.
  • GARCÍA MAHÍQUES, R., Iconografía e iconología. Vol. 2. Cuestiones de mé-todo, Madrid, Ed. Encuentro, 2009, pp. 23 y ss.
  • GARCÍA MAHÍQUES, R., «Imagen conceptual e imagen narrativa», en ZAFRA, R. y AZANZA, J. (eds.), Emblemática trascendente, Sociedad Española de Emblemática / Universidad de Navarra, col. Anejos de Imago: Re-vista de Emblemática y Cultura visual n. 1, 2011, pp. 65-86.
  • GARCÍA MAHÍQUES, R., «Introducción General. Los tipos iconográficos», en GARCÍA MAHÍQUES, R., (dir., coor. y ed.), Los tipos iconográficos de la tradición cristiana: 1. La visualidad del Logos, Madrid. Encuentro, 2015, pp. 7-58.
  • GOMBRICH, E.H., Arte e Ilusión, Madrid, Debate, 1998. PANOFSKY, E., El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1980, pp. 50-51.