Instrumento para Evaluar la Cohesión Social en Universidades MexicanasResultados de la Validación Cultural UNIVECS-MX

  1. Sancho-Álvarez, Carlos 1
  2. Rueda Beltrán, Mario 2
  3. González-Such, José 1
  4. Jornet Meliá, Jesús Miguel 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Nacional Autónoma de México
    info

    Universidad Nacional Autónoma de México

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/01tmp8f25

Revista:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Evaluación docente

Volumen: 14

Número: 1

Páginas: 115-133

Tipo: Artículo

DOI: 10.15366/RIEE2021.14.1.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The objective of this article is to offer a system to assess the social cohesion in Mexican universities. Based on the UNIVECS evaluation model validated in the Spanish context, cultural adaptation and validation has been carried out in Mexico; developing an expert trial with 9 professionals in the area of Anthropology, Linguistics, Pedagogy, Psychology and Sociology, a judge with 51 teachers in higher education, 4 reagent validation groups between 3 universities with 42 teachers and a validation group with 10 students University students All this, based on four criteria of quantitative and qualitative assessment: relevance, clarity, feasibility and absence of linguistic, cultural, organizational and gender biases. From the results and proposals for improvement, a package of validated reagents is obtained based on eight dimensions of analysis of social cohesion in education: Sustainability, Social Welfare, Inclusion, Personal Autonomy, Sense of Belonging, Trust, Social Mobility and Responsibility Social. The results enable and conclude a pertinent, clear, feasible and bias-free evaluation system. UNIVECS-MX is offered to Mexican universities to be able to identify social cohesion in their university careers and make an institutional diagnosis of each proposed dimension. 

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