Projectes de ciència ciutadanauna oportinitat per a l'añfabetizació científica i l'educació en sostenibilitat

  1. Emilia López-Iñesta
  2. Miguel Ángel Queiruga-Dios
  3. Daniel García-Costa
  4. Francisco Grimaldo
Revista:
Mètode: Revista de difusió de la investigació

ISSN: 1133-3987

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Ciència ciutadana: la societat entra en escena

Volume: 1

Número: 108

Páxinas: 60-67

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Mètode: Revista de difusió de la investigació

Resumo

Des que va sorgir el terme ciència ciutadana fins a l’actualitat, els projectes de participació ciutadana han augmentat en quantitat i en diversitat d’àrees d’actuació. La ciència ciutadana es descobreix així com un mecanisme per a implicar la societat, propiciar el seu interès en la ciència i contribuir a la seua alfabetització científica. A més, cal destacar l’aportació inherent dels projectes de ciència ciutadana a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquest article es revisen alguns exemples de projectes de ciència ciutadana d’àmbit internacional i es detallen projectes en actiu a Espanya, tant des de la perspectiva de l’ensenyament formal com des de la formació no reglada.

Referencias bibliográficas

  • Benavent, X., De Ves, E., Forte, A., Botella-Mascarell, C., López-Iñesta, E., Rueda, S., Roger, S., Perez, J., Portalés, C., Dura, E., García-Costa, D., & Marzal, P. (2020). Girls4STEM: Gender diversity in STEM for a sustainable future. Sustainability, 12(15), 6051. https://doi.org/10.3390/su12156051
  • Berkes, F., Colding, J., & Folke, C. (Eds.). (2003). Navigating social-ecological systems: Building resilience for complexity and change. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511541957
  • Bonney, R., Ballard, H., Jordan, R., McCallie, E., Phillips, T., Shirk, J., & Wilderman, C. (2009). Public participation in scientific research: Defining the field and assessing its potential for informal science education. Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519688.pdf
  • Bonney, R., Phillips, T. B., Ballard, H. L., & Enck, J. W. (2016). Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, 25(1), 2–16. https://doi.org/10.1177/0963662515607406
  • COSCE. (2011). Informe ENCIENDE. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Editorial Rubes. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
  • Curtis, V. (2018). Online citizen science and the widening of academia. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77664-4
  • Devictor, V., Whittaker, R. J., & Beltrame, C. (2010). Beyond scarcity: Citizen science programmes as useful tools for conservation biogeography. Diversity and Distributions, 16(3), 354–362. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2009.00615.x
  • Grimaldo, F., Sánchez, C. R., López-Iñesta, E., Vicente, J. E., & Querol, E. Q. (2017). Ciència ciutadana contra prejudicis lingüístics: El projecte ­ Milmots.eu­. Llengua, Societat i Comunicació, 15, 48–53. https://doi.org/10.1344/LSC-2017.15.6
  • Heigl, F., Kieslinger, B., Paul, K. T., Uhlik, J., & Dörler, D. (2019). Opinion: Toward an international definition of citizen science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(17), 8089–8092. https://doi.org/10.1073/pnas.1903393116
  • Kocman, D., Števanec, T., Novak, R., & Kranjec, N. (2020). Citizen science as part of the primary school curriculum: A case study of a Technical Day on the topic of noise and health. Sustainability, 12(23), 10213. https://doi.org/10.3390/su122310213
  • Martínez-Ruiz, F., Bautista-Arnedo, M., & del-Pino-Ruiz, J. (2005). Educación científica, sociedad y televisión. Comunicar, 25. https://doi.org/10.3916/C25-2005-203
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 112(2), 29–48. https://www.jstor.org/stable/20024852
  • National Research Council. (1996). National science education standards. The National Academy Press. https://doi.org/10.17226/4962
  • Oltra, A., Palmer, J. R., & Bartumeus, F. (2016). Objectiu: Atrapar el tigre. Una plataforma de ciència ciutadana per a combatre el mosquit tigre. Mètode, 88, 11–15.
  • Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, M., Sáiz-Manzanares, M. C., & Vázquez Dorrío, J. B. (2020). Citizen science for scientific literacy and the attainment of sustainable development goals in formal education. Sustainability, 12(10), 4283. https://doi.org/10.3390/su12104283
  • Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, Vázquez-Dorrío, J. B., & Pachamé, A. (2021). Ciencia ciudadana Odour Collect en el aula de Educación Secundaria Obligatoria utilizando la metodología ABP. 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales.
  • Sanz, F., Pelacho, M., Clemente, J., Ibáñez, M., Guardia, L., Lisbona, D., Val, V., Embid, A., Castelo, V., Arias, R., Salas, N., Ruiz, G., Tarancón, A., Ferrer, A., Cuartielles, D., García, C., Perla, P., Barral, M., Gavete, B., … Sevilla-Callejo, M. (2020). Informe del Observatorio de la Ciencia Ciudadana 2019/2020. https://ciencia-ciudadana.es/informe-del-observatorio -de-la-ciencia-ciudadana-en-espana-2020/
  • Serrano-Sanz, F., Holocher-Ertl, T., Kieslinger, B., Sanz García, F., & Silva, C. G. (2014). White paper on citizen science for Europe. https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/socientize_white_paper_on_citizen_science.pdf
  • UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/­48223/pf0000247444
  • Vitone, T., Stofer, K., Steininger, M. S., Hulcr, J., Dunn, R., & Lucky, A. (2016). School of ants goes to college: Integrating citizen science into the general education classroom increases engagement with science. Journal of Science Communication, 15(01), A03. https://doi.org/10.22323/2.15010203