Motivación de logro para aprender en estudiantes de educación físicaDiverhealth

  1. Ricardo Martín-Moya 1
  2. Pedro Jesús Ruiz-Montero 1
  3. Òscar Chiva-Bartoll 2
  4. Carlos Capella-Peris 3
  1. 1 Universidad de Granada, Spain
  2. 2 Universitat Jaume I., Spain
  3. 3 Morgan State University, USA
Journal:
Revista interamericana de psicología = Interamerican journal of psychology

ISSN: 0034-9690

Year of publication: 2018

Volume: 52

Issue: 2

Pages: 273-283

Type: Article

More publications in: Revista interamericana de psicología = Interamerican journal of psychology

Abstract

The aim of the study tries to identify the changes in the motivational dimensions of the goal theory in 30 students of Secondary School, (17-18 years old), through an innovative intervention called “DiverHealth”. We measured the outcomes from the questionnaire Achievement Motivation for Learning in Physical Education, before and after the intervention. The results show significant differences in perception of self-perceived motor competence improved in the total-group (p<0,003) and, specially, in the female-group (p<0,011). In relation to perception of compared motor competence, a difference was shown in the total-group (p<0,042). A higher learning commitment in the total-group and the male-group has been reflected in the results (both, p<0,01). Anxiety and fear of failure has increased in the total-group (p<0,007) and the female-group (p<0,024). In conclusion, an intervention based on physical activity and healthy habits learning through gamification, could be useful for increasing the students’ motivation

Bibliographic References

  • Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Van Keer, H., Van den Berghe, L., De Meyer, J. y Haerens, L. (2012). Students' objectively measured physical activity levels and engagement as a function of between-class and between-student differences in motivation toward physical education. Journal of sport and exercise psychology, 34(4), 457-480.
  • Almagro, B. J., Conde, C., Moreno-Murcia, J. A. y Sáenz-López, P. (2009). Analysis and comparison of adolescent athletes' motivation: Basketball players vs. football players. Revista de psicología del deporte, 18(3), 353-356. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/662/615
  • Almagro-Torres, B. J., Sáenz-López, P. S., Moreno-Murcia, J. A. y
  • Cervelló-Gimeno, E. M. (2017). Predicción de la intención de seguir practicando deporte: un modelo a través de las metas sociales y de logro en adolescentes. Habilidad Motriz, 49, 4-16.
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes. En G. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (p. 161-176). Champaing, IL: Human Kinetics.
  • Baena-Extremera, A. B. y Ruiz-Montero, P. J. R. (2009). Tratamiento educativo de la coeducación y la igualdad de sexos en el contexto escolar y en especial en Educación Física. Aula Abierta, 37(2), 111-122.
  • Blázquez, D. y Amador, F. (1999). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: Editorial Inde.
  • Cervelló, E., Peruyero, F., Montero, C., González-Cutre, D., Beltrán-Carrillo, V. J. y Moreno-Murcia, J. A. (2014). Ejercicio, bienestar psicológico, calidad de sueño y motivación situacional en estudiantes de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 31-38. Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/211241/167991
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.
  • Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.
  • Cortizo, J., Carrero, F., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L. y Pérez, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos. En Memorias de las VIII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, 1-8. Recuperado de http://abacus.universidadeuropea.es/bitstream/handle/11268/1750/46_Gamificacion.pdf?sequence=2&amp;isAllowed=y
  • Coterón, J., Franco, E., Pérez, J. y Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en educación física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/1019/903
  • Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L. E. y Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a definition. En CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings, 12-15. Recuperado de http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf
  • Gómez, I. y Prat, M. (2009). Hacia una Educación Física crítica y transformadora de las prácticas sociales: de la práctica a la reflexión y viceversa. Cultura y Educación, 21(1), 9-17. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1174/113564009787531190?needAccess=true
  • González, J. D. (2013). Ética de la competición deportiva: valores y contravalores del deporte competitivo. Materiales para la historia del deporte, 11, 89-115.
  • Granero-Gallegos, A. y Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3457/Resumenes/Resumen_345732291005_1.pdf
  • López Adán, E., Aparicio Asenjo, J. A., Cordente Martinez, C. A. y Olveira Fuster, L. (2012). Validity and reliability of AMPET Greek version: a first examination of learning motivation in Greek PE settings. Revista Internacional de Derecho y Gestión del Deporte, (19), 29-57. Recuperado de http://oa.upm.es/29416/4/INVE_MEM_2013_170149.pdf
  • Martínez, J. M., Contreras, O. R., Aznar, S. y Lera, A. (2012). Niveles de actividad física medido con acelerómetro en alumnos de 3º ciclo de educación primaria: actividad física diaria y sesiones de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 117-123. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/939/832
  • Melchor, E. (2012). Gamificación y e-Learning: un ejemplo con el juego del pasapalabra. En EFQUEL Innovation Forum 2012 Proceedings, 137-144.
  • Montero-Carretero, C., González-Cutre, D., Moreno-Murcia, J. A., Carratalá, V. y Cervelló, E. M. (2015). Motivación, estado de ánimo y flow en judocas de elite. Revista Mexicana de Psicología, 32(2), 101-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243045364001
  • Moreno, J. A., Martínez Galindo, C., González-Cutre, D. y Cervelló, E. (2008). Motivación hacia la práctica físico-deportiva en personas mayores. En E. H. Martín y R. Gomes de Sousa (Eds.), Atividade física e envelhecimento saudável (pp. 153-169). Rio de Janeiro: Shape.
  • Moreno-Doña, A., Valencia-Peris, A. y Rivera-García, E. (2016). La educación física escolar en tres centros educativos de Chile: una catacterización de sus prácticas docentes. Qualitative Research in Education, 5(3), 255-275. Recuperado de http://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/2105/1876
  • Moreno-Murcia, J. A. y Llamas, L. S. (2007). Predicción de la importancia concedida a la educación física según el clima motivacional y la motivación autodeterminada en estudiantes adolescentes. Enseñanza, 25, 137-155. Recuperado de http://www.um.es/univefd/preef.pdf
  • Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., Huéscar, E. y Llamas, L. (2011). Relación de los motivos de práctica deportiva en adolescentes con la percepción de competencia, imagen corporal y hábitos saludables. Cultura y Educación, 23(4), 533-542. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/113564011798392433
  • Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., Montero., Vera, J. A. y García-Calvo, T. (2012) Metas sociales psicosociales básicas y motivación intrínseca como predictores de la percepción del esfuerzo en las clases de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 7-13. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/716/849
  • Moreno-Murcia, J. A., Gimeno, E. C. y González, R. M. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 171-183. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/337/33780112/
  • Moreno-Murcia, J. A., Zomeño-Álvarez, T., Marín de Oliveira, L. M., Ruiz-Pérez, L. M. y Cervelló Gimeno, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/362_165.pdf
  • Nishida, T. (1991). Achievement motivation for learning in physical education class: a cross-cultural study in four countries. Perceptual and motor skills, 72(3), 1183-1186. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2466/pms.1991.72.3c.1183
  • Nishida, T. y Inomata, K. (1981). A factor analytical study on achievement motives in sport. Japanese Journal of Physical Education, 26, 101-110.
  • Pérez-López, J., Rivera-García, E. y Delgado-Fernández, M. (2017). Mejora de hábitos de vida saludables en alumnos universitarios mediante una propuesta de gamificación. Nutrición Hospitalaria, 34(4), 942-951. Recuperado de http://revista.nutricionhospitalaria.net/index.php/nh/article/view/669/642
  • Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establece la estructura del bachillerato y se fijan sus enseñanzas mínimas. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-19184-consolidado.pdf
  • Ruiz, J. R., Castro-Piñero, J., Artero, E. G., Ortega, F. B., Sjöström, M., Suni, J. y Castillo, M. J. (2009). Predictive validity of health-related fitness in youth: a systematic review. British Journal of Sports Medicine, 43(12), 909-923.
  • Ruiz-Pérez, L. M., Moreno-Murcia, J. A., Ramón-Otero, I. y Alias-García, A. (2015). Motivación de Logro para Aprender en Educación Física: adaptación de la versión española del Test AMPET. Revista Española de Pedagogía, 73(260), 157-175. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2015/01/motivacion-de-logro-para-aprendizaje.pdf
  • Shen, B., Chen, A., Scrabis, K. A. y Tolley, H. (2003). Gender and interest-based motivation in learning dance. Journal of Teaching in Physical Education, 22(4), 396-409.
  • Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A. y Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función de género. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 243-255. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/726/740
  • Vallerand, R. J. (2007). A hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation for sport and physical activity. En M. S. Hagger y N. L. D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 255-279). Champaign, IL: Human Kinetics. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs00038-014-0601-7.pdf
  • Wicker, P., Coates, D. y Breuer, C. (2015). The effect of a four-week fitness program on satisfaction with health and life. International journal of public health, 60(1), 41-47.
  • World Health Organization (2010). Global recommendations on physical activity for health. Geneva: WHO. Recuperado de http://www.who.int/dietphysicalactivity/global-PA-recs-2010.pdf