El Barómetro INCODE como herramienta de autoevaluación de las competencias de innovación
- María Ángeles Andreu-Andrés 1
- Juan A. Marin-García 1
- Amparo García-Carbonell 1
-
1
Universidad Politécnica de Valencia
info
ISSN: 1696-1412, 1887-4592
Any de publicació: 2017
Volum: 15
Número: 2
Pàgines: 275-294
Tipus: Article
Altres publicacions en: REDU: Revista de Docencia Universitaria
Resum
This study presents the research results of the opinions analysis of the participants in a MOOC (Massive Open Online Course) on the diagnosis of innovation skills for improving processes. Participants use the INCODE Barometer for self-assessment and, post-treatment, they provide their opinions about the instrument. Research questions inquiry whether the Barometer identifies innovation competencies of participants and if it could be used at enterprise level. Results of a qualitative analysis about the participants’ reflections illustrate that the assessment tool has helped them to identify their innovation skills, strengths and weaknesses, although a more reliable results would be accompanied by additional evaluations. As company managers, participants would not opt for the INCODE Barometer as the only tool in selecting, training and developing teams, although they consider its validity. Difficulties in using the Barometer are due to the lack of experience in the situations to be judged by the survey respondents, and the difficulty of being totally objective in assessing their own behaviors. The results obtained, along with other own studies, together with companies involved in the project and the literature review in the field will enable to step forward from the INCODE Barometer to the FINCODA Barometer, a key objective of a new European project. The new tool will facilitate both training and evaluation of innovation behaviors in higher education and companies
Informació de finançament
Este trabajo ha sido realizado con la financiación de la Unión Europea [“FINCODA” proyecto 554493-EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA] (The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein) y PIME/2014/A/013/A- Barómetro INCODE: Evaluación de Competencias de lnnovación en la Empresa y en la Universidad.Finançadors
-
European Commission
- 554493-EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA
- PIME/2014/A/013/A
Referències bibliogràfiques
- Andrade, H.G. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-18.
- Andrade, H.G. (2001). The effects of instructional rubrics on learning to write. Current Issues in Education 4(4), 13-18.
- Andrade, H. y Ying D. (2005). Student perspectives on rubric-referenced assessment. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(3), 1-11. Recuperado de http:// PAREonline.net/getvn.asp?v=10&n=3 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Andreu-Andrés, Mª Á. y Labrador-Piquer, Mª J. (2011). Formación del profesorado en metodologías y evaluación. Análisis cualitativo. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 236-245.
- Andreu-Andrés, Mª Á. y García-Casas, M. (2014a). La evaluación de la participación en equipos de trabajo universitarios (Assessment of participation in higher education team working activities). WPOM-Working Papers on Operations Management, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.4995/wpom.v5i1.1758
- Andreu-Andrés, Mª Á. y García-Casas, M. (2014b). La evaluación del pensamiento crítico en el trabajo en grupo. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 203-222. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.157631
- Aznar-Mas, L.E., Montero-Fleta, B., Pérez-Peñalver, Mª J., Watts, F. García-Carbonell, A. y Marín-García, J. A. (2015). De Proyecto INCODE a FINCODA: utilización del Barómetro INCODE en alumnos universitarios y en empleados con competencias de innovación. En Botti y Fernández (Eds.), Congreso In-RED 2015, pp. 11961205. Valencia: Universitat Politècnica de València. Recuperado de http://ocs. editorial.upv.es/index.php/INRED/INRED2015/paper/view/1620 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Baartman, L. y Ruijs, L. (2011). Comparing students’ perceived and actual competence in higher vocational education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 385-398. https://doi.org/10.1080/02602938.2011.553274
- Boud, D. (1995). What is learner self assessment? En Boud (Ed.), Enhancing learning through self-assessment (pp. 11-23). New York: RoutledgeFalmer.
- Boud, D. y Falchikov, N. (2007). Rethinking Assessment in Higher Education: Learning for the Long Term. London: Routledge.
- Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: SAGE.
- Fernández March, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria (REDU), 8(1), 11-34. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6216
- Gibbs, G. y Simpson, C. (2009). Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Cuadernos de Docencia Universitaria 13. Barcelona: ICE y Octaedro.
- Gil, J. (2007). La evaluación de competencias laborales. Educación XX1, 10, 83-106.
- Goodrich, H.W. (1996). Student self-assessment: At the intersection of metacognition and authentic assessment. ProQuest Information and Learning, US. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED431030.pdf [Último acceso: diciembre de 2017].
- Levine, E.L. (1980). Introductory remarks for the symposium Organization applications of self-appraisal and self-assessment: Another look. Personnel Psychology, 33(2), 259-262. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1980.tb02347.x
- Marín-García, J. A., Bautista Poveda, Y., García-Sabater, J. J. y Vidal Carreas, P. I. (2010) Implantación de la innovación continua en la gestión de operaciones: una revisión de la literatura. Innovar, 20, 77-95.
- Marín-García, J. A., Aznar-Mas, L.E. y González-Ladrón-de-Guevara, F. (2011) Innovation types and talent managment for innovation. Working Papers on Operations Management, 2, 25-31. https://doi.org/10.4995/wpom.v2i2.926
- Marín-García, J. A., Pérez-Peñalver, Mª J. y Watts, F. (2013) How to assess innovation competence in services: The case of university students. Direccion y Organizacion, 50, 48-62. Recuperado de http://ocs.editorial.upv.es/index.php/INRED/ INRED2015/paper/view/1556 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Marín-García, J.A., Ramirez-Bayarri, L. y Andreu-Andrés, Mª Á. (2015). Comparación de los métodos de escalas y frecuencia de comportamiento para valorar la competencia de innovación. El punto de vista de alumnos y profesor en el caso de una asignatura de máster. En Botti y Fernández (Eds.), Congreso In-RED 2015 (pp. 1112-1125). Valencia: Universitat Politècnica de València. Recuperado de http:// ocs.editorial.upv.es/index.php/INRED/INRED2015 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Marín-García, J.A. y Santandreu-Mascarell, C. (2015). ¿Qué sabemos sobre el uso de rúbricas en la evaluación de asignaturas universitarias? Intangible Capital, 11(1), 118-145. https://doi.org/10.3926/ic.538
- Matero, J. (2006). Claves para el diseño de un nuevo marco conceptual para la medición y evaluación educativas. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 165-186.
- Mikel, G. (2003). ESL Teachers’ Views on Visual Language. A Grounded Theory. The Reading Matrix, 3(3), 137-168.
- MOOC (Massive Open Online Course), Implantar Grupos de Mejora de Procesos. Recuperado de https://www.edx.org/course/implantar-grupos-de-mejora-deprocesos-upvalenciax-gm201x-0 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Open Education Europa (2014). European MOOC Scoreboard. [Formato html] Recuperado de http://www.openeducationeuropa.eu/es/european_scoreboard_moocs
- Panadero, E., Alonso-Tapia, J. y Huertas, J.A: (2012). Rubrics and self-assessment scripts effects on self-regulation, learning and self-efficacy in secondary education. Learning and Individual Differences, 22(6), 806-813. https://doi.org/10.1016/j. lindif.2012.04.007
- Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2013). Autoevaluación: Connotaciones teóricas y prácticas. Cuándo ocurre, cómo se adquiere y qué hacer para potenciarla en nuestro alumnado. Electronic Journal of research in Educational Psychology, 11(2), 551-576. https://doi.org/10.14204/ejrep.30.12200
- Panadero, E. y Romero, M. (2014). To rubric or not to rubric? The effects of selfassessment on self-regulation, performance and self-efficacy. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 21(2), 133-148. https://doi.org/10.10 80/0969594X.2013.877872
- Reitmeier, C.A., Svendsen, L.K. y Vrchota, D.A. (2004). Improving oral communications skills of students in food science courses. Journal of Food Science Education, 3, 15–20. https://doi.org/10.1111/j.1541-4329.2004.tb00036.x
- Rodríguez, M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Barcelona: Laertes.
- Rodríguez, G., Ibarra, M.S. y Cubero, J. (en prensa). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/ article/view/20184/16718 [Último acceso: diciembre de 2017].
- Sitzmann, T, Ely, K., Brown, K. G. y Bauer, K. N. (2010). Self-Assessment of Knowledge: A Cognitive Learning or Affective Measure? Macademy of Management. Learning and Education, 9(2), 169-191.
- Strauss, A.L. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511557842
- Tardif, J. (2006). La evaluación de las competencias. Documentar el trayecto de desarrollo. Montréal: Chenelière Éducation.
- Trevitt, C., Breman, E., y Stocks, C. (2012). Assessment and learning: Is it time to rethink student activities and academic roles? Revista de Investigación Educativa, 30(2), 253-269.
- Tejada Fernández, J. y Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
- Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Watts, F., Marín-García, J., García-Carbonell, A. y Aznar-Mas, L.E. (2012). Validation of a Rubric to Assess Innovation Competence. Working Papers on Operations Management. 3(1), 61-70. https://doi.org/10.4995/wpom.v3i1.1159
- Watts, F., García-Carbonell, A., Andreu-Andrés, Mª Á., Stange, Ch., Helker, H. (2013a). Assessment of Innovation Competency. En Lehto y Penttilä (Eds.), Pedagogical Views on Innovation Competences and Entrepreneurship. Innovation Pedagogy and other Approaches (pp. 44-56). Turku: Turku University of Applied Sciences. Recuperado de http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164407.pdf [Último acceso: diciembre de 2017].
- Watts, F., García-Carbonell, A. y Andreu-Andrés, Mª Á. (2013b). Innovation Competencies Development. INCODE Barometer and User Guide. Turku: Turku University of Applied Sciences. Recuperado de http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164254.pdf [Último acceso: diciembre de 2017].Winne, P.H. y Hadwin, A.F. (1998). Studying as self-regulated engagement in learning. En Hacker, Dunlosky y Graesser (Eds,), Metacognition in educational theory and practice (pp. 277-304). Hillsdale, NY: Erlbaum.