Cuando el aprendizaje basado en la práctica profesional no provoca un interés laboral

  1. Calvo Palomares, Ricard 1
  2. Payá Castiblanque, Raúl 1
  3. Sigalat Signes, Enric 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Year of publication: 2021

Volume: 23

Volume: 1

Pages: 77-90

Type: Article

DOI: 10.12795/REVISTAFUENTES.2021.V23.I1.12024 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Fuentes

Abstract

The link between the academic and the professional has become an essential element in promoting the educational quality of today's University. This article shows an experience of teaching innovation in higher education based on the use of professional technologies brought to the educational field. Specifically, the computer application and methodology used professionally by CEAL-Spanish Association of Socio-Labour Auditors in the development of their work, and which has allowed the professionalization of teaching and bringing it closer to the reality of the professional collective. A questionnaire was used to find out the students' perception of the methodological proposal and its potential transfer to the professional field. In addition, the vision of the participating companies was incorporated by asking them about their possible transference. Ambivalent results were found. On the one hand, the students valued the methodological proposal as highly positive, useful, applied and practical, but, on the other hand, they did not perceive that the activity as a socio-labour auditor is a possible future professional outlet, when it is one of the 7 professional outlets established in the White Paper for the Degree in Labour Relations and Human Resources. In conclusion, the positive effect in the educational sphere did not have the desired impact in the professional sphere due to external factors related to the business context, since none of the collaborating companies had previously carried out any socio-labour audit, nor were they aware of the tools and methods for carrying it out.

Bibliographic References

  • Abreu, R. (1997). Pedagogía profesional: Una propuesta abierta a la reflexión y al debate. La Habana: ISPETP.
  • Abreu, R., y Soler, J. (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
  • Ahea, M. (2016). The Value and Effectiveness of Feedback in Improving Students' Learning and Professionalizing Teaching in Higher Education. Journal of Education and Practice, 7(16), 38-41.
  • Aguerrondo, I. (2002). La escuela del futuro I. Cómo piensan las escuelas que innovan. Buenos Aires: Papers Editores.
  • ANECA (2005). Libro Blanco del Título de Grado en Ciencias Laborales y Recursos Humanos. Madrid: ANECA.
  • Ayoujil-Serrano, O. (2017). Hacia la mejora de la competencia emprendedora en educación secundaria: un estudio piloto en la ciudad de Melilla. Publicaciones de la Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 47, 59-77.
  • Bellucci, A., y Pennacchio, L. (2016). University knowledge and firm innovation: evidence from European countries. The Journal of Technology Transfer, 41(4), 730–752. doi: https://doi.org/10.1007/s10961-015-9408-9
  • Calvo, R., y Rodríguez, J.A. (2014). La auditoría sociolaboral: una herramienta por descubrir (y utilizar). Lan harremanak: Revista de relaciones laborales, 30, 71-93.
  • Calvo, R., Payà, R., y Sigalat, E. (2019). Uso de herramientas profesionales en la docencia universitaria. Una experiencia en ciencias laborales. Revista Perspectiva Empresarial, 6(2), 59-73. Doi: https://doi.org/10.16967/23898186.601
  • Calvo, R., Rodríguez, J.A., Lorente, R. Benedito, M.A., Cantarero, S., y Cano, F.J. (2017). INVESLAB: Innovación e investigación en Ciencias Laborales desde y para las Ciencias Laborales. En F. Cano y R. Calvo (Eds.), Investigación e innovación en Ciencias Laborales. El caso de INVESLAB y de la Red Interuniversitaria de Innovación Docente en Ciencias Laborales (pp.115-133). València: Neopàtria.
  • Eirín, R., García, H.M., y Montero, L. (2009). Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13 (2), 1-13.
  • Grañeras, M., y Parras, A. (2008). Orientación educativa: Fundamentos teóricos, modelos y nuevas perspectivas. Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.
  • Grey, C. (1997). Management as a technical practice: Professionalization or responsibilization?. Systems Practice, 10(6), 703-725. Doi: https://doi.org/10.1007/BF02557921
  • Hewitt-Dundas, N., Gkypalib, A., y Roperb, S. (2019). Does learning from prior collaboration help firms to overcome the ‘twoworlds’ paradox in university-business collaboration?.Research Policy, 48(5), 1310–1322. doi: https://doi.org/10.1016/j.respol.2019.01.016
  • INVESLAB. Grupo de Innovación e Investigación en CC. Laborales de la Universidad de Valencia. Recuperado de: https://inveslab.blogs.uv.es/
  • López-Martínez, A., y Mena-Lorenzo, J. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Mendive. Revista de Educación, 14(1), 56-64.
  • Mahecha, J. (22 de febrero de 2012). Profesionalización y profesionalismo en la docencia escolar [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://blogs.iadb.org/educacion/es/profesionalizacion-y-profesionalismo-en-la-docencia-escolar/
  • Ortiz-Ocaña, A.L. (2003). El aprendizaje profesionalizado. Una opción para el desarrollo de competencias laborales en el proceso pedagógico profesional. Monografías.com. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos26/competencias-laborales/competencias-laborales.shtml
  • Ortiz-Ocaña, A.L. (2011). Hacia una nueva clasificación de los modelos pedagógicos: El pensamiento configuracional como paradigma científico y educativo del siglo XX. Praxis, 7 (1), 121-137. Doi: https://doi.org/10.21676/23897856.18
  • Pedró, F. (2020). ¿Ofrecen las universidades una formación inicial docente suficientemente profesionalizadora?.Revista Educación Superior y Sociedad, 32(1), 60-88.
  • Torío-López, S., Peña-Calvo, J.V. y Fernández-García, C.M. (2010). Evaluación de una experiencia de innovación docente para el aprendizaje significativo en pedagogía: un marco para la reflexión a partir de la percepción de los estudiantes. ESE. Estudios sobre educación, 18, 229-254.
  • Sánchez, A.V., y Leicea, O.V. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48.
  • Secadas, F. (1962). Sentido y problemas del aprendizaje profesional. Revista de Educación-Estudios, 147, 6-11.
  • Trostinskaia, I.R., Safonova, A.S., y Pokrovskaia, N.N. (Noviembre 2017). Professionalization of education within the digital ecnomy and communicative competencies. En 2017 IEEE VI Forum Strategic Partnership of Universities and Enterprises of Hi-Tech Branches (Science. Education. Innovations)(SPUE) (pp. 29-32). IEEE.