Motivaciones para el ejercicio físico y su relación con la salud mental y físicaun análisis desde el género

  1. Bisquert Bover, M. 1
  2. Ballester Arnal, R. 1
  3. Gil Llario, M.D. 2
  4. Elipe Miravet, M. 1
  5. López Fando Galdón, M. 1
  1. 1 Salusex. Dpto. Psicología Básica, Clínica y Psicobiología Universitat Jaume I de Castelló
  2. 2 Salusex. Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación Universitat de València, Spain.
Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: PSICOLOGÍA Y CRECIMIENTO HUMANO

Alea: 1

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 351-360

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N1.V1.1792 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

Physical exercise is a planned and structured physical activity with a final objective that constitutes a non-communicable diseases preventive tool and a physical and mental health protective factor. Likewise, the motivations for doing exercise are essential and it can be influenced by gender. The purpose of this study is to consider the differences about the motivations of doing exercise based on gender and to analyse the relationship between physical exercise and perceived physical and mental health. To achieve this objective, a sample of 600 young university students (50% men and 50% women), completed the online questionnaire about Lifestyle and Health (Giménez-García and Ballester-Arnal, 2017). The analysis showed significant differences in the regular physical exercise between men (61.7%) and women (45.3%) (Chi 2=16.01; p≤.001). Moreover, gender differences in motivations for doing exercise were observed in all motivations, except for the motivation about “to be thinner” (Chi 2=1.00; p= .317), being men who exceed women for all of them. In relation to the motivations for not doing exercise, there are differences for the motivations “lack of time” (Chi 2=7.72; p= .005), “being short of time” (Chi 2=5.40; p= .020) and “Lack of force of will” (Chi 2=8.26; p= .004), being more relevant for women. Moreover, people who practiceexercisereport better perceived physical (t=7.87; p≤.001)and mental (t=2.31; p= .021) health.Therefore, gender differences about frequency and motivations for doing exercise exist and are related to gender stereotypes. Additionally, people who do greater levels of physical exercise, have a better physical and mental health perception.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abu-Omar, K.y Rutten, A. (2008). Relation of leisuretime, occupational, domestic,and commuting physicalactivity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), 319-323. doi:10.1016/j.ypmed.2008.03.012
  • Ahedo, R. y Macua, A. (2016). Características de las prácticas de ocio físico-deportivas significativas de los jóvenes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 67-72 Recuperado de: https://www.rpdonline.com/article/view/v25-n4-ahedo-macua/Ahedo_Macua
  • Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: Atheory of planned behaviour. En: J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.), Action-control: From cognition to behaviour (pp. 11–39). Heidelberg: Springer.
  • Capdevila, L., Niñerola, J. y Pintanell, M. (2004). Motivacion y actividad fisica: el autoinforme de motivos para la practica de ejercicio fisico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74. Recuperado de: https://www.rpd-online.com/article/view/261/capdevila%20131
  • Codina, N. y Pestana, J.V. (2012). Estudio de la relación del entorno psicosocial en la practica deportiva de la mujer. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 243-251. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/36361/1/604773.pdf
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour. New York: Plenum Press.
  • Díaz-Cabrera, L.A., Carmona-Álamos, L.y García-Tascón, M. (2017). Análisis dela práctica deportiva de alumnos de la universidad Pablo de Olavide, Sevilla (España) en función del género. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 6(3). DOI: 10.5585/podium.v6i3.230
  • García-Molina, A. V. A., Baeza, A. & Fernández, M. (2010). Beneficios de la actividad física en personas mayores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10 (40), 556-576. Recuperado de: Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista40/artbeneficios181.htm
  • Giménez-García, C. y Ballester-Arnal, R. (2017). Cuestionario de Estilo de Vida y Salud para Población Joven. Manuscrito no publicado, Universitat Jaume I de Castellón, España.
  • Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L. y Biddle, S. J. (2002). The influence of autonomous and controlling motives on physical activity intentions within the Theory of Planned Behaviour. British Journal of Health Psychology, 7(3), 283-297. DOI: 10.1348/135910702760213689
  • Hargreaves,J. (1993). Problemasy promesaen el ocio y los deportes femeninos. En Brohm J.y Bourdieu, P. (Ed.) Materiales de sociología del deporte (pp. 109-132). Madrid, España: La Piqueta.
  • Herrera-Gutiérrez, E., Brocal-Pérez, D., Sánchez, D. J. y Rodríguez, J. M. (2012). Relación entre actividad física, depresión y ansiedad en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 31-38. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2270/227028254005.pdf
  • Londoño, M.E., Cifre, E. y Rosel J. (2016). Demandas-Control y Salud: El Rol Mediador del Tiempo Libre. Revista Interamericana de Psicologia Ocupacional, 34(1), 22-40. DOI:10.21772/ripo.v34n1a02
  • Moral-García, J.E., Agraso-López, A.D., Pérez-Soto, J.J., Rosa-Guillamón, A., Tárraga-Marcos, M.L., García Cantó, E. y Tárraga López, P.J. (2019). Práctica de actividad física según adherencia a la dieta mediterránea, consumo de alcohol y motivación en adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 36(2), 420-427. DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.2181
  • Moreno-Murcia,J. A., Martínez-Galindo, C.y Alonso-Villodre, N. (2006). Actitudes haciala prácticafísico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(2), 20-43. Recuperado de: http://www.cafyd.com/REVISTA/art2n3a06.pdf
  • Olmedilla, A., Ortega, E. y Candel, N. (2010). Ansiedad, depresión y práctica del ejercicio físico en estudiantes universitarias. Apunts Medicina de l’Esport, 45 (167), 175-180. Recuperado de: https://www.apunts.org/en pdf X0213371710545625
  • Organización Mundial de la Salud (2018) Actividad Física. Ginebra, Suiza. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
  • Ortega, F.B., Ruíz, J.R. y Castillo, M.J. (2013) Actividad física, condición física y sobrepeso en niños y adolescentes:evidencia procedente deestudiosepidemiológicos. Endocrinología y Nutrición, 60(8), 458-469. DOI: 10.1016/j.endonu.2012.10.006
  • Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J. C., Iglesias A. y Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: estudio de caso. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 43-47. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4135239
  • Rico-Díaz, J., Arce-Fernández, C., Padrón-Cabo, A., Peixoto-Pino, L. y Abelairas-Gómez, C. (2019). Motivaciones y hábitos de actividad física en alumnos universitarios. Retos, 36, 446-453. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/69906/43947
  • Rodríguez-Romo, G., Barriopedro, M., Alonso-Salazar, P.J. y Garrido-Muñoz, M. (2015). Relaciones entre Actividad Física y Salud Mental en la Población Adulta de Madrid. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 233-239. Recuperado de: https://www.rpd-online.com/article/view/v24-n2-rodriguez-romo-barriopedroetal/Rodriguez_Romo_Barriopedroetal
  • Rodríguez-Romo, G., Macias-Pla, R, Garrido-Muñoz, M, Tejero-Gonzalez, C.M. y López-Adan, E. (2016) Motivos para la práctica de actividad física durante el tiempo libre y su relación con el cumplimento de las recomendaciones. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 183-194. Recuperado de: https://revistas.um.es/cpd/article/view/274141/225181
  • Sevil, J., Práxedes, A., Zaragoza, J., Del Villar, F. y García, L. (2015). Barreras percibidas para la práctica de actividad física en estudiantes universitarios. Diferencias por género y niveles de actividad física. Universitas Psichologica, 16(4) doi: 10.11144/Javeriana.upsy16-4.bppa
  • Stein, A. C., Molinero, O., Salguero, A., Corrêa, M. C. R. y Márquez, S. (2014). Actividad física y salud percibida en pacientes con enfermedad coronaria. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 109-116. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v14n1/art12.pdf
  • Wenzel, E. (1983). Lifestyles and living conditions and their impact on health: a report of the meeting. European Monographs in Health Education Research, 5, 1-18.