Cogenerar conocimiento para transformar lo inmediato. De la investigación participativa a la coautoría en la difusión de los resultados

  1. Donato, Donatella 1
  2. San Martín Alonso, Ángel 1
  3. Prima Expósito , Lola
  4. Heredia Pisa , Emilia
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Year of publication: 2021

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 103-111

Type: Article

DOI: 10.24310/MGNMAR.V2I1.9903 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Abstract

The neighbourhood of El Cabanyal in the city of Valencia is the context in which this transformative research is being carried out with two precise objectives: to create a community of co-researchers who plan, implement, evaluate and disseminate the results, and to create the conditions for rebuilding the social fabric by overcoming the conflict between groups and the prejudices that make it difficult to meet. Participatory action research allows dialogue between people, disciplines and cultures. As a result, we highlight the development of networks for the cogeneration of knowledge useful to society, based on inductive thinking, the involvement of citizens with science and action for transformation.

Bibliographic References

  • Benjamin, W., & Echeverría, B. (2004). El autor como productor. Itaca.
  • Bergold, J., & Thomas, S. (2012). Participatory research methods: A methodological approach in motion. Historical Social Research/Historische Sozialforschung (pp. 191-222). https://doi.org/10.12759/hsr.37.2012.4.191-222
  • Donato, D. (2019). Empoderamiento, Tercer Espacio y Coparticipación: un camino pedagógico entre la teoría y la práctica. Una investigación acción participativa y transformadora en el Cabanyal. Tesis Doctoral. Universitat de València, España.
  • Fals-Borda, O. (1991). Some basic ingredients. In O. Fals-Borda & M. A. Rahman (Eds.), Action and knowledge: Breaking the monopoly with participatory action-research (pp. 3-12). The Apex Press.
  • Freire, P., & Faúndez, A. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faundez. Ediciones La Aurora.
  • Maguire, P. (2001). Uneven ground: Feminisms and action research. In P. Reason & H. Bradbury (Eds.), Handbook of action research: Participative inquiry and practice (pp. 59-69). Sage Publications.
  • Martinez, B. R. (2017). Pensar con James Scott: Dominación, conocimiento, resistencia. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 19(37), 91-113.
  • Nowotny, H., Scott, P., & Gibbons, M. (2003). Introduction: ‘Mode 2’ revisited: The new production of knowledge. Minerva, 41(3), 179-194. doi: 10.12795/araucaria.2017.i37.05
  • Nowotny, H., Scott, P. B., & Gibbons, M. T. (2013). Re-thinking science: Knowledge and the public in an age of uncertainty. John Wiley & Sons. doi.org/10.1023/A:1025505528250
  • Orefice, P. (2006). La ricerca azione partecipativa. Teoria e pratiche vol.1. La creazione dei saperi nell’educazione di comunità per lo sviluppo locale. Liguori.
  • Park, P. (2001). Knowledge and participatory research. In P. Reason & H. Bradbury (Eds.), Handbook of action research: Participative inquiry and practice (pp. 81-90). Sage Publications.
  • Santos, B. D. S. (2015). Epistemologies of the South: Justice against epistemicide. Routledge.
  • Sierra, S. y Parrilla, A. (2019). Haciendo de las transiciones educativas procesos participativos: desarrollo de herramientas metodológicas. Publicaciones, 49(3), 191-209.