Ironia i sàtiral’aparició d’una nova Teodora al tron imperial bizantí

  1. Redondo, Jordi 1
  1. 1 A partir d’una pista oberta per Martí de Riquer el 1986, aquest article inventaria 56 passatges del Tirant lo Blanc que integren fragments de les lletres de batalla que s’intercanviaren els cavallers valencians Bernat de Vilarig, Joanot Galceran de la Serra i Jofre Pardo entre 1452 i 1453. L’inventari és precedit per una caracterització de la correspondència, amb atenció a les referències literàries que s’hi contenen.
Revista:
Tirant: Butlletí informatiu i bibliogràfic

ISSN: 1579-7422

Año de publicación: 2020

Número: 23

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/TIRANT.23.19186 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tirant: Butlletí informatiu i bibliogràfic

Resumen

El present treball mira de presentar el personatge de l’anònima emperadriu al Tirant lo Blanc ha estat modelat sota elpatró de la tradició literària sobre l’emperadriu bizantina Teodora. La seua etopiea es deu a un autor contemporani,l’historiador Procopi, el qual va conèixer personalment i de molt a prop la vida a palau. El joc intertextual aporta unaprova sòlida, en la nostra opinió, sobre la recepció del personatge a partir de la ltradició literària bizantina.

Referencias bibliográficas

  • Al Tabari, Abu Ya’far Muhammad ibn Jarir (1991), Tárikh al-Umam wal Mulúk [Història dels profetes i reis], Beirut, 10 vols. vol. II.
  • Alemany, Rafael (2002), «La diversitat polifónica del discurs amorós en el Tirant lo Blanc», Estudi General, 22, pp. 393-408.
  • Allen, Pauline (1992), «Contemporary Portrayals of the Empress Theodora (A.D. 527-548)», en Stereotypes of Women in Power, eds. B. Garlick et al., Londres i Nova York, Greenwood Press, pp. 93-103.
  • Beltran, Rafael (1989), «El personatge d’Eliseu (Tirant lo Blanc) a l’espill de Lucrecia (La Celestina): retrat de la donzella com a còmplice fidel de l’amor secret», en Miscel·lània Joan Fuster: estudis de llengua i literatura, eds. A. Ferrando i A. G. Hauf, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pp. 95-124.
  • Cacho Blecua, Juan Manuel (1993), «El amor en el Tirant lo Blanc: Hipòlit y la Emperadriu», en Actes del Symposion Tirant lo Blanc, Barcelona, Quaderns Crema, pp. 133-169.
  • Cameron, Averil (1985), «Procopius and Theodora», dins el seu Procopius and the Sixth Century, Londres, Duckworth, pp. 52-83.
  • El-Cheikh, Nadia-Maria (1997), «Describing the Other to Get at the Self: Byzantine Women in Arabic Sources (8th-11th centuries)», Journal of the Economic and Social History of the Orient, 40, pp. 239-250.
  • Evans, James Allan Steward (1984), «The ‘Nika’ Rebellion and the Empress Theodora», Byzantion, 54, pp. 380-382.
  • Finneran, Niall (2010), «Beyond Byzantium: the Non-Chalcedonian Church», en A Companion to Byzantium, ed. Liz James, Chichester/Malden, Wiley-Blackwell, pp. 199-223.
  • Fisher, Elizabeth A. (1973), «Theodora and Antonina in the Historia Arcana: History and/or Fiction?», Arethusa, 11, pp. 253-279.
  • Grau, Sergi i Oriol Febrer (2020), «Procopius on Theodora: ancient and new biographical patterns», Byzantinische Zeistschrift, 113, pp. 751-768.
  • Kotsis, Kriszta (2016), «Empress Theodora: A Holy Mother», en C. Fleiner & E. Woodacre (edd.), Virtuous or Villainess? The Image of the Royal Mother from the Early Medieval to the Early Modern Era, Nova York, Palgrave Macmillan, pp. 11-36.
  • Leppin, Hartmut (2002), «Theodora und Iustinian», en Die Kaiserinnen Roms. Von Livia bis Theodora, ed. Hildegard Temporini-Gräfin Vitzthum, Munich, C.H. Beck, pp. 437-481.
  • Londres, Boydell & Brewer. Porcel Bueno, David (2015), «De nuevo sobre los modelos orientales de La historia de la doncella Teodor», en Literatura y ficción: ‘estorias’, aventura y poesía en la Edad Media, ed. Marta Haro Cortés, València, PUV, vol. i, pp. 423-436.
  • Martorell, Joanot; Martí Joan de Galba (1982), Tirant lo Blanc i altres escrits de Joanot Martorell, Barcelona, Ariel.
  • Migne, Jacques Paul (1864), Patrologia Latina, cxvi, París.
  • Parker, Margaret R. (1996), The Story of a Story Across Cultures: The Case of the «Doncella Teodor»,
  • Scarborough, John (2013), «Theodora, Aetius of Amida, and Procopius: Some Possible Connections», Greek, Roman, and Byzantine Studies, 53, pp. 742-762.
  • Ziche, Hartmut G. (2012-2013), «Abusing Theodora: sexual and political discourse in Procopius», Byzantiaka, 30, pp. 311-323.