Aprender a aprender en la universidadperspectivas del profesorado y de los estudiantes

  1. Fran-J. García-García 1
  2. Inmaculada López-Francés 1
  3. Evelyn-E. Moctezuma-Ramírez 1
  4. Cruz Pérez-Pérez 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2021

Issue: 40

Pages: 103-126

Type: Article

DOI: 10.15581/004.40.103-126 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this study was to explain the perceptions of university students and professors regarding the “learning to learn” approach. We set up focus groups with both collectives, using the GIPU-EA model as it was operative and integrative enough to permit systematization of the coding. We analyzed maturity and density and computed an intra-dimensional coherence score. The results showed two different profi les in perceiving “learning to learn”; one matching the professors and the other the students. The implications for university teaching were discussed at the end of the paper, together with the limitations of the results we found.

Bibliographic References

  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doiorg/10.1191/1478088706qp063oa
  • Comisión Europea (2007). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. https://bit.ly/2rDYtnP
  • Comisión Europea (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. https://bit.ly/2DwOEin
  • Deakin Crick, R., Stringher, C. y Ren, K. (Eds.) (2014). Learning to learn. Nueva York: Routledge.
  • Echols, D. G., Neely, P. W. y Dusick, D. (2018). Understanding faculty training in competency- based curriculum development. The Journal of Competency-Based Education, 3(2), 1-9. https://doi.org/10.1002/cbe2.1162
  • Engward, H. (2013). Understanding grounded theory. Nursing Standard, 28(7), 37- 41. https://doi.org/10.7748/ns2013.10.28.7.37.e7806
  • Fromm, E. (1960). The fear of freedom. Londres: Routledge.
  • Fullana, J., Pallisera, M., Colomer, J., Fernández Peña, R. y Pérez-Burriel, M. (2016). Reflective learning in higher education: A qualitative study on student´s perspections. Studies in Higher Education, 41(6), 1008-1022. http://doi.org/10.1080/03075079.2014.950563
  • García García, F. J., López-Francés, I., Pérez-Pérez, C., Campos Aparicio, C., Portillo Poblador, N. y Suárez Rodríguez, J. M. (2019). Learning to learn in bachelors’ programmes: a content validation [poster]. European Conference on Educational Research, Hamburgo, Alemania. http://doi.org/10.13140/RG.2.2.28042.62408
  • Gargallo López, B., García-García, F. J., López-Francés, I., Jiménez Rodríguez, M. A. y Moreno Navarro, S. (2020). La competencia aprender a aprender: valoración de un modelo teórico. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 187- 211. http://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-05
  • Gargallo López, B., Pérez-Pérez, C., García-García, F. J., Giménez Beut, J. A. y Portillo Poblador, N. (2020). La competencia aprender a aprender en la universidad: propuesta de modelo teórico. Educación XX1, 23(1), 19-44. http://doi.org/10.5944/educXX1.23367
  • González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Gutiérrez, J. (2008). Dinámica del grupo de discusión. Cuadernos metodológicos. Madrid: CIS.
  • Gutiérrez, J. (2011). Grupo de discusión: ¿prolongación, variación o ruptura con el focus group? Cinta de Moebio, 41, 105-122. http://doi.org/10.4067/S0717- 554X2011000200001
  • Hautamäki, J., Arinen, P., Eronen, S., Hautamäki, A., Kupianien, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Pakaslahti, L., Rantanen, P. y Scheinin, P. (2002). Assessing Learning-to-Learn: A Framework. Helsinki: Centre for Educational Assessment, Helsinki University/National Board of Education.
  • Hoidn, S. y Klemenčič, M. (2021). The Routledge International Handbook of Student- Centered Learning and Teaching in Higher Education. Nueva York: Routledge.
  • Hoskins, B. y Fredriksson, U. (2008). Learning to learn: what is it and can it be measured? Luxemburgo: European Communities.
  • Ibáñez, J. (1991). El grupo de discusión: fundamento metodológico y legitimación epistemológica. En M. T. Latiesa (Ed.), El pluralismo metodológico en la investigación social: ensayos típicos (pp. 53-82). Granada: Universidad de Granada.
  • Jornet Meliá, J. M., García-Bellido, R. y González-Such, J. (2012). Assessing the Learning to Learn competence: a methodological proposal. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 103-123. https://bit.ly/2Qb3SR0
  • Kelly, A. P. y Columbus, R. (2016). Innovate and evaluate: Expanding the research based for competency- based education. Washington: Center for Higher Education Reform.
  • Lachman, R., Lachman, J. L. y Butterfield, E. C. (1979). Cognitive psychology and information processing: an introduction. Nueva York: Taylor and Francis.
  • Lugo, E. y Yurén, T. (2019). Temas transversales en educación superior, perspectivas y estudios en casos. Ciudad de México: Juan Pablos Editor/Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
  • Martínez, R. J. y Moreno, R. (2007). Validity of academic work indicators in the projected European Higher Education Area. Higher Education, 53(6), 739- 747. http://doi.org/10.1007/s10734-005-4507-4
  • Mentado Labao, T., Medina Moya, J. L. y Cruz Garcette, L. (2017). Preparar para aprender: una manifestación del conocimiento didáctico del contenido en la práctica. Estudios sobre Educación, 33, 27-48. http://doi.org/10.15581/004.33.27-48
  • Miller, P. (2011). Theories of developmental psychology. Nueva York: Worth Publishers.
  • Muñoz-San Roque, I., Martín-Alonso, J. F., Prieto-Navarro, L. y Urosa-Sanz, B. (2016). Autopercepción del nivel de desarrollo de la competencia de Aprender a Aprender en el contexto universitario: propuesta de un instrumento de evaluación. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 369-382. http://doi.org/10.6018/rie.34.2.235881
  • Neuendorf, K. A. (2017). The Content Analysis Guidebook. Londres: Sage. Observatorio Permanente para el Seguimiento de la Inserción Laboral (2008). Las competencias para el empleo en los titulados universitarios. Tenerife: Universidad de La Laguna.
  • Säfström, C. A. (2018). Liveable life, educational theory and the imperative of constant change. European Educational Research Journal, 17(5), 621-630. http://doi.org/10.1177/1474904118784480
  • Santos Rego, M. A. (Ed.) (2020). La transferencia de conocimiento en educación. Madrid: Narcea.
  • Verd, J. M. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
  • Villardón-Gallego, L. (Coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior. Madrid: Narcea.
  • Villardón-Gallego, L., Yániz, C., Achurra, C., Iraurgi, I. y Aguilar, M. C. (2013). Learning competence in university: development and structural validation of a scale to measure. Psicodidáctica, 18(2), 357-374. http://doi.org/10.1387/revpsicodidact.6470