Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado

  1. Bernal-Bravo, César 1
  2. Gozálvez, Vicent 2
  3. Hernándo Gómez, Ángel 3
  4. Massanet Jorda, Maria José 4
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
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    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universitat de València
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    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad de Huelva
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    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  4. 4 Universitat Pompeu Fabra
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    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2019

Volume: 30

Número: 4

Páxinas: 1113-1126

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/RCED.60188 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

In this work we show the link between the levels of media competence of Spanish non-university teachers and the training received by teachers according to current university curricula. From our analysis, which was carried out using the curricula of all Spanish universities that have education courses (a total of 252 degrees) and from a diagnosis of media competence of non-university teachers (906 subjects) from nine Spanish provinces, we reached the conclusion that there is a coherent relationship between these dimensions. In other words, shortfalls in media competence of non-university teaching staff are clearly reflected in the low level of importance granted to media literacy in university curricula. As a result, we highlight the need to review and restructure university training in media literacy offered to future lecturers and schoolteachers. Coherent and solid training is required that focuses on all the dimensions of media competence and not just on technological capability, in contrast to the current provision in Spanish universities.

Información de financiamento

Este trabajo se ha elaborado en el marco de Alfamed (Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía), con el apoyo del Proyecto I+D+I Coordinado “Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): practicas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples” (EDU2015-64015-C3-1-R) (MINECO/FEDER), y de la “Red de Educación Mediática” del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Sub-programa Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Financiadores

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