Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación

  1. Gozálvez Pérez, Vicent
  2. Contreras Pulido, Paloma
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: ¿La revolución de la enseñanza?

Número: 42

Pàgines: 129-136

Tipus: Article

DOI: 10.3916/C42-2014-12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This article analyses the different meanings of the citizenship concept (political, legal, social, economic, ecological and intercultural) in order to justify the current media citizenship concept, which is particularly useful and valid for media education. The ultimate goal is to rebuild the social, ethical and political dimension of educommunication on a practical and philosophical foundation. With this in mind, we have analysed two very powerful and current ap proaches, the ethics of dialogue and ability, mainly because of their links to communication and their contribution to the human development concept, which is on the media education agendas of international organizations such as UNESCO or the European Commission. From the philosophical foundation proposed, the criteria for evaluating and reconstructing the practical dimension of educommunication are: civic participation, freedom as development and critical autonomy, which are also considered goals of the educational systems in pluralistic and democratic societies, especially from a model of deliberate and participatory democracy. The paper concludes with a positive evaluation of interdisciplinary approach in the study of media education, an educational project that is crucial for the revival of civil society and the empowerment of citizens in the current communicative context.

Referències bibliogràfiques

  • Aguaded, J.I. (2013). El programa «Media» de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios. Comunicar, 40 (XX), 7-8. (DOI: 10.3916/C40-2013-01-01).
  • Apel, K.O. (2007). Los seres humanos están preparados para las exigencias de la ética discursiva. In Zavadivker, N. (Ed.), La ética en la encrucijada. Buenos Aires: Prometeo.
  • Benéitez, J.J. (2010). La ciudadanía cosmopolita de Martha Nussbaum. Revista Internacional de Filosofía, 3, 347-354.
  • Brey, A., Campàs, J. & Mayos, G. (2009). La sociedad de la ignorancia y otros ensayos Barcelona: Infonomia.
  • Buckingham, D. (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura. Barcelona: Paidós.
  • Castells, M. (2008). The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks, and Global Governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616 (1), 78-93. (DOI: 10.1177/0002716207311877).
  • Conill, J. (2004). Horizontes de economía ética. Madrid: Tecnos.
  • Cortina, A. (1990/2010). Ética sin moral. Madrid: Tecnos.
  • Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.
  • Cortina, A. (2004). Ciudadanía activa en una sociedad mediática. In J. Conill & V. Gozálvez (Eds.), Ética de los medios. Una apuesta por la ciudadanía audiovisual. Barcelona: Gedisa.
  • Culver, S.H. & Jacobson, T. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar, 39 (XX), 73-80. (DOI: 10.3916/C39-2012-02-07).
  • Del Rio, O. (2010). El valor de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) para el desarrollo humano: ¿oportunidad o amenaza? Folios, 24, 13-33.
  • Dobson, A. & Bell, D. (2006). Environmental citizenship. Cambridge: MIT Press.
  • Dobson, A. (2005). Ciudadanía ecológica. Isegoría, 32, 47-62.
  • Frau-Meigs, D. & Torrent, J. (2009). Políticas de educación en medios: Hacia una propuesta global. Comunicar, 32 (XVI), 10-14. (DOI: 10.3916/c32-2009-01-001).
  • Gavara, J. C. (2013). Autoridades independientes del audiovisual. Del CEMA al CNMC. Revista Catalana de Dret Públic. (http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/eapc-rcdp/2013/05/21/autoridades-independientes-del-audiovisual-del-cema-a-la-cnmc-juan-carlos-gavara) (23-05-2013).
  • Gavara, J.C & Pérez-Tornero, J. M. (2010) La alfabetización mediática y la Ley General de comunicación audiovisual en España. Barcelona: UOC.
  • Gozálvez, V. (2012). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dykinson.
  • Greppi, A. (2012). La democracia y su contrario. Representación, separación de poderes y opinión pública. Madrid: Trotta.
  • Gutiérrez, A. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39. (DOI: 10.3916/C38-2012-02-03).
  • Habermas, J. (1992). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
  • Jacquinot, G. (1999). Educar en los medios de comunicación para favorecer la democracia. Comunicar, 13, 29-35.
  • Kahne, J., Lee, N.J., & Feezell, J.T. (2012). Digital Media Lliteracy Education and Online Civic and Political Participation. International Journal of Communication, 6, 1-24. (DOI: 1932–8036/201200050001).
  • Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual (BOE, 01-04-2010).
  • Lipovetsky G. & Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
  • Macpherson, C. B. (2003). La democracia liberal y su época. Madrid: Alianza.
  • Masterman, L. (1985/2010). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: De la Torre.
  • Mihailidis, P. & Thevenin, B. (2013). Media Literacy as a Core Competency for Engaged Citizenship in Participatory Democracy. American Behavioral Scientist (versión pre-print). (DOI: 10.1177/0002764213489015).
  • Moeller, S. (2009). Fomentar la libertad de expresión con la alfabetización mediática mundial. Comunicar, 32, 65-72. (DOI: 10.3916/c32-2009-02-005).
  • Nussbaum, M. (Ed.) (1999). Los límites del patriotismo. Identidad, pertenencia y ciudadanía mundial. Barcelona: Paidós.
  • Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuestas para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Ortega-Gasset, J. (1923/2003). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Espasa.
  • Parlamento Europeo. Resolución del 16 de diciembre de 2008, sobre la alfabetización de los medios de comunicación en un mundo digital (2008/2129(INI)) (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=oj:c:2010:045e:0009:0014:es:pdf) (17-05-2013).
  • Pérez-Tornero, J.M. & Varis, T. (2008). Media Literacy and New humanism. UNESCO: Institute for Information Technologies in Education. (http://iite.unesco.org/pics/-publications/en/files/3214678.pdf) (25-05-2013).
  • Sánchez-Ruiz, E. (2005). Medios de comunicación y democracia. Bogotá: Norma.
  • Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
  • Sen, A. (2009). The Idea of Justice. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • UNESCO (1982). Declaración de Grünwald sobre la educación relativa a los medios de comunicación. Grünwald. (www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF) (26-05-2013)
  • UNESCO (2007) Agenda de París. (www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf) (26-05-2013).
  • UNESCO (2008A). Indicadores de Desarrollo mediático. Marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. (http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163102S.pdf) (15-05-2013).
  • UNESCO (2008B). Media as partners in education for sustainable development. (http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001587/158787e.pdf) (12-05-2013).
  • UNESCO (2011). Declaración de Braga sobre alfabetización mediática. (www.cca.eca.usp.br/noticia/756) (13-08-2013).
  • UNICEF (2006). Desarrollo de capacidades para el ejercicio de la ciudadanía. (www.unicef.org/argentina/spanish/EDUPAScuadernillo-5.pdf) (29-04-2013).