El pensamiento de los árbitros sobre el carácter educativo del fútbol base y su posible rol en el juego

  1. Serrano-Durà, José 1
  2. Devís-Devís, José 1
  1. 1 Universidad de Valencia. España
Revista:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Any de publicació: 2020

Número: 22

Pàgines: 235-252

Tipus: Article

DOI: 10.24197/AEFD.0.2020.235-252 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Ágora para la educación física y el deporte

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Soccer can be an excellent moral school or, on the contrary, a proclivity environment for undesirable learning derived from discriminatory acts, not exemplary behaviors and unpleasant feelings and experiences. Referees are one of the backbones of sport, and one of the agents that most perceives and experiences conflict situations. The aim of this work is to know the thoughts of a group of referees about the educational component attributed to grassroots football and about their possible role as educators. To this end, semi-structured interviews were conducted with eight referees, men and women, of various ages, nationalities and categories of the Technical Committee of Referees of the Valencian Autonomous Federation, an entity that was asked for permission to contact the participants. An inductive analysis of the transcripts was performed to make sense of the collected data. The referees interviewed refer to positive and negative aspects in grassroots football, but emphasize the role of the latter. They consider that grassroots football has limited possibilities of becoming an educational context. This opinion is supported by the unpleasant comments they hear from viewers, the excessive pressure they notice from adults towards infants, invitations to violence from viewers, and even some fights between parents. The referees consider that due to the lack of effective time, their pedagogical work is limited to the teaching of the regulations, with the responsibility of social and moral education falling mainly on parents and coaches.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós Educador.
  • Anderson, E. (2008). “I used to think women were weak”: Orthodox masculinity, gender segregation, and sport. Sociological Forum, 23(2), 257-280. DOI: 10.1111/j.1573-7861.2008.00058.x
  • Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2010). The controlling interpersonal style in a coaching context: Development and initial validation of a psychometric scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32(2), 193–216. Recuperado el 9 de mayo de 2019 de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20479478
  • Beltrán-Carrillo, V. J., & Devís-Devís, J. (2018). El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 15(55), 20-34. DOI: 10.5232/ricyde
  • Boixadós, M., Valiente, L., Mimbrero, J., Torregrosa, M., & Cruz, J. (1998). Papel de los agentes de socialización en deportistas en edad escolar. Revista de Psicología del Deporte, 7(2), 295-310. Recuperado el 16 de agosto de 2019 de: https://www.rpd-online.com/article/view/452
  • Cassidy, T., Jones, R. L., & Potrac, P. (2016). Understanding sports coaching. The pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice (3rd Ed.). Abingdon: Routledge.
  • Cecchini, J. A., González, C., López-Prado, J. L., & Brustrad, R. J. (2005). Relación del clima motivacional percibido con la orientación de meta, la motivación intrínseca y las opiniones y conductas de fair play. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 469-479. Recuperado el 16 de agosto de 2019 de: http://www.redalyc.org/pdf/2430/243020634010.pdf
  • Cecchini, J. A., Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (2014). Meta-percepciones de competencia de terceros significativos, competencia percibida, motivación situacional y orientaciones de deportividad en jóvenes deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 285-293. Recuperado el 16 de agosto de 2019 de: https://www.rpd-online.com/article/view/v23-n2-cecchini-mendez-gimenez-etal
  • Clark, C. M., & Peterson, P. L. (1989). Procesos de pensamiento de los docentes. En M.C. Wittrock (Ed.), La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos (pp.443-539). Barcelona: Paidós/MEC.
  • Devís, J. (1995). Deporte, educación y sociedad: hacía un deporte escolar diferente. Revista de Educación, 306, 455-472. Recuperado el 05 de noviembre, 2019: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19068
  • Devís, J. & Peiró, C. (2011). Sobre el valor educativo de los contenidos de la educación física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 11(35), 68-74. Recuperado el 05 de noviembre de 2019: https://www.grao.com/es/producto/sobre-el-valor-educativo-de-los-contenidos-de-la-educacion-fisica
  • Dosil, J. (2003). La función educativa del árbitro y juez deportivo. En F. Guillén (Dir.), Psicología del arbitraje y el juicio deportivo (pp.133-160). Barcelona: Inde.
  • Durán, J. (1996). El vandalismo en el fútbol: una reflexión sobre la violencia en la sociedad moderna. Madrid: Gymnos.
  • Elliott, S. K., & Drummond, M. J. N. (2017). During play, the break, and the drive home: the meaning of parental verbal behaviour in youth sport. Leisure Studies, 36(5), 645-656. DOI: 10.1080/02614367.2016.1250804
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Gimeno, F., Sáenz, A., Ariño, J. V., & Aznar, M. (2007). Deportividad y violencia en el fútbol base: un programa de evaluación y de prevención de partidos de riesgo. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 103-118. Recuperado el 9 de abril de 2020 de: https://www.rpd-online.com/article/view/25
  • Goetz, J. P., & LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • González-Oya, J. L. (2005). Reflexiones sobre la formación del árbitro: el papel de la psicopedagogía en el sistema educativo arbitral. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 10(12), 187-194. Recuperado el 9 de abril de 2020 de: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7022
  • González-Oya, J. L. (2006). Aproximación a la formación del árbitro de fútbol: un ejemplo de modelo educativo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(1), 37-51. Recuperado el 9 de abril de 2020 de: https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/30336
  • González-Oya, J. L. (2007). Aproximación a la violencia en el fútbol y en el arbitraje. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 1(2), 29-44. Recuperado el 9 de abril de 2020 de: https://revistas.um.es/cpd/article/view/112561
  • González-García, H., Pelegrín, A., & de los Fayos, E. J. G. (2017). Revisión de la agresión en deportistas: variables influyentes y evaluación. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 91-98. Recuperado el 6 de marzo de 2020 de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5760449
  • Guillén, F., & Feltz, D. L. (2011). A Conceptual Model of Referee Efficacy. Frontiers in Psychology, 2(25), 1-5. DOI: 10.3389/fpsyg.2011.00025
  • Lee, M. J., Whitehead, J., Ntoumanis, N., & Hatzigeorgiadis, A. (2008). Relationships among values, achievement orientations, and attitudes in youth sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(5), 588-610. Recuperado el 8-2-2019: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18971513
  • Lovell, G.P., Newell, R., & Parker, J. K. (2014). Referees’ Decision Making Behavior and the Sport Home Advantage Phenomenon. Research in Psychology and Behavioural Sciences, 2(1), 1-5. DOI: 10.12691/rpbs-2-1-1
  • McCaughtry, N., & Rovegno, I. (2003). Development of pedagogical content knowledge: Moving from blaming students to predicting skillfulness, recognizing motor development, and understanding emotion. Journal of Teaching in Physical Education, 22(4), 355-368. https://doi.org/10.1123/jtpe.22.4.355.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017). Anuario de estadísticas deportivas 2017. Madrid: Subdirección General de Estadística y Estudios, Secretaría General Técnica.
  • Monjas, R., Ponce, A., & Gea, J. M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles trasferencias. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 276–284. Recuperado el 26 de junio de 2018 de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5147806
  • Praschinger, A., Pomikal, C., & Stieger, S. (2011). May I curse a referee? Swear words and consequences. Journal of Sports Science & Medicine, 10(2), 341-345. Recuperado el 15 de enero de 2020 de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761865/
  • Prat, M.; Flores, G., y Carbonero, L. (2013). El rol del árbitro y su implicación en el fomento del juego limpio. Análisis y propuestas de intervención en el contexto de deporte universitario. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 72-78. Recuperado el 15 de enero de 2020 de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34531
  • Prat, M., & Soler, S. (2009). El espectáculo deportivo, ¿un contexto educativo? Análisis de las actitudes de los adolescentes como espectadores. Cultura y Educación, 21(1), 43-54. https://doi.org/10.1174/113564009787531217
  • Pulling, C., Kearney, P., Eldridge, D., & Dicks, M. (2018). Football coaches' perceptions of the introduction, delivery and evaluation of visual exploratory activity. Psychology of Sport & Exercise, 39(11) 81–89. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.08.001
  • Serrano-Durá, J., Molina, P., & Martínez-Baena, A. (2020). Systematic review of research on fair play and sporting competition. Sport, Education and Society, 1-15. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1786364
  • Serrano-Durá, J., Serrano-Durá, A., & Martínez-Bello, V. E. (2019). Youth perceptions of violence against women through a sexist chant in the football stadium: An exploratory analysis. Soccer & Society, 20(2), 252-270. https://doi.org/10.1080/14660970.2017.1302935
  • Shields, D. L., & Bredemeier, B. (2001). Moral development and behavior in sport. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas y C. M. Janelle (eds.), Handbook of Sport Psychology (2nd ed., pp. 585-603). New York: Wiley & Sons.
  • Stanger, N., Kavussanu, M., Boardley, I. D., & Ring, C. (2013). The influence of moral disengagement and negative emotion on antisocial sport behavior. Sport, Exercise and Performance Psychology, 2(2), 117–129. https://doi.org/10.1037/a0030585
  • Stefansen, K., Smette, I., & Strandbu, Å. (2018). Understanding the increase in parents’ involvement in organized youth sports. Sport, Education and Society, 23(2), 162-172. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1150834
  • Thomas, D. R. (2006). A general inductive approach for analyzing qualitative evaluation data. American Journal of Evaluation, 27(2), 237-246. https://doi.org/10.1177/1098214005283748
  • Tsangaridou, N. (2006). Teachers’ beliefs. In D. Kirk, D. Macdonald & M. O’Sullivan (eds.), The Handbook of Physical Education (pp. 487-507). London: Sage.
  • Van de Pol, P. K., Kavussanu, M., & Claessens, B. (2018). Moral functioning across training and competition in sport. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1-17. DOI: 10.1080/1612197X.2018.1511623
  • Walters, S. R., Payne, D., Schluter, P. J., & Thomson, R. W. (2015). ‘It just makes you feel invincible’: a Foucauldian analysis of children's experiences of organised team sports. Sport, Education and Society, 20(2), 241-257. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.745844
  • Weinberg, R., & Gould, D. (1996). Fundamentos de la psicología del deporte y del ejercicio físico. Barcelona: Ariel.