La Caída de los Titanespropaganda anti-islámica y trasunto mitológico en las fiestas públicas de la corte portuguesa

  1. Franco Llopis, Borja 1
  2. Rega Castro, Iván 2
  1. 1 Universidad Nacional de Eduación a Distancia
  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Boletín de arte

ISSN: 0211-8483 2695-415X

Year of publication: 2020

Issue: 41

Pages: 117-128

Type: Article

DOI: 10.24310/BOLARTE.2020.V41I.7392 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Boletín de arte

Abstract

This paper deals with the cultural role that played the fall of the titans’ as a political allegory of the Portuguese monarchy against Islam. The aim of this research is to reconstruct, with a diachronic approach, the iconography of the titans (Adamastor, Atlas), in general, and the titanomachy, in particular, at the Lisbon court, that was applied generally in the ephemeral decorations of the Portuguese regal entries during the Early Modern period (16th - 18th centuries)

Bibliographic References

  • AKBARI, Suzanne C. (2009), Idols in the East. European Representations of Islam and the Orient, 1100-1450, Cornell University Press, Ithaca-Londres.
  • ALVES, Ana M. (1983), As Entradas Régias Portuguesas. Uma Visão de Conjunto, Horizonte, Lisboa.
  • BERARDINELLI, Cleonice (1973), Estudos camonianos, Ministério da Educação e Cultura, Río de Janeiro.
  • BARRIOS AGUILERA, Manuel y SÁNCHEZ RAMOS, Valeriano (2001), Martirios y mentalidad martirial en las Alpujarras. De la rebelión morisca a las «Actas de Ugijar», Universidad de Granada, Granada.
  • BENATTI, Marica (2007), Simulacri Imperiali Portoghesi. La «Entrada Real» di Lisbona del 1619 e la Monarchia Duale, tesis doctoral inédita, Università di Bologna.
  • BLACKMORE, Josiah (2009), Moorish: Portuguese Expansion and the Writing of Africa, University of Minessota Press, Minneapolis.
  • BOUZA ÁLVAREZ, Fernando (1987), Portugal en la Monarquía Hispánica (1580-1640). Felipe II, las Cortes de Tomar y la Génesis del Portugal Católico, tesis doctoral, Universidad Complutense.
  • CALVETE DE ESTRELLA, Juan Cristóbal (1930), El felicísimo viaje del muy alto y muy poderoso príncipe don Felipe, Sociedad de Bibliófilos Españoles, Madrid.
  • CÁMARA MUÑOZ, Alicia (1998), Fortificación y ciudad en los reinos de Felipe II, Nerea, Madrid, 1998.
  • CAMÕES, Luís de (1572), Os Lusiadas, Antonio Gonçalvez, Lisboa.
  • CAMÕES, Luís de (1580), Los Lusiadas, trad. Benito Caldera, Juan Gracián, Alcalá de Henares.
  • CARDIM, Pedro (2001), «Entradas solenes: rituais comunitários e festas políticas, Portugal e Brasil, séculos XVI e XVII», en JANCSÓ, István y KANTOR, Iris (eds.), Festa. Cultura e sociabilidade na América portuguesa, Impressa Oficial, Universidade de São Paulo, São Paulo, vol. 1, pp. 97-126.
  • CARRASCO URGOITI, M.ª Soledad (2006), Los moriscos y Ginés Pérez de Hita, Edicions Bellaterra, Barcelona.
  • CURATOLA, Giovanni (2006), «L’immagine del musulmano. Il caro nemico», en Storia per parole e per immagini, Forum, Udine, pp. 115-130.
  • CURTO, Diogo Ramada (1994), A cultura política em Portugal (1578-1642). Comportamentos, ritos e negócios, tesis doctoral, Universidade Nova de Lisboa.
  • CHECA CREMADES, Fernando (1987), Carlos V y la imagen del héroe en el Renacimiento, Taurus, Madrid.
  • DIMMOCK, Matthew (2008), «A human Head to the Neck of a Horse’: Hybridity, Monstruosity and Early Christian Conceptions of Muhammad and Islam», en DIMMOCK, Matthew y HADFIELD, Andrew (eds.), The religions of the Book. Christian Perceptions, 1400-1600, Palgrave, Nueva York, pp. 66-88.
  • EARLE, Thomas (2014), «The Two Adamastores: Diversity and Complexity in Camões’s Lusiads», en DOOLEY, Brendan (ed.), Renaissance Now: The Value of the Renaissance Past in Contemporary Culture, Peter Lang, Oxford, pp. 103-118.
  • FARIA E SOUSA, Manuel de (1639), Lusiadas de Luis de Camoens, príncipe de los poetas de España. Comentadas, Juan Sánchez, Madrid.
  • FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, Laura (2015), «Negotiating Terms: King Philip I of Portugal and the Ceremonial Entry of 1581 into Lisbon», en CHECA CREMADES, Fernando y FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, Laura (eds.), Festival Culture in the World of the Spanish Habsbsurgs, Ahsgate, Farham, pp. 87-113.
  • FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, Laura (2014), «La representación de las naciones en las entradas reales de Lisboa (1581-1619). Propaganda política e intereses comerciales», en GARCÍA GARCÍA, Bernardo J. (ed.), Las corporaciones de nación en la Monarquía Hispánica (1580-1750), Madrid, Fundación Carlos de Amberes, pp. 413-449.
  • FERRER MALDONADO, Lorenzo (1626), Imagen del mundo, sobre la esfera, cosmografía y geografía, teórica de planetas y arte de navegar. Juan García y Antonio Duplastre, Alcalá de Henares.
  • FEROS, Antonio (2002), El Duque de Lerma. Realeza y privanza en la España de Felipe III, Marcial Pons, Madrid.
  • GARCÍA-ARENAL, Mercedes (1985), «Los moros en las Cantigas de Alfonso X El Sabio», Al-Qantara, n.º 6, pp. 133-151.
  • MITCHELL, Bonner (1986), The Majesty of the State. Triumphal Progresses of Foreign Sovereigns in Renaissance Italy (1494-1600), Leo S. Olschki, Florencia.
  • MORALES, Óscar (2014), Las corporaciones de nación en la Monarquía Hispánica (1580-1750). Identidad, patronazgo y redes de sociabilidad, Fundación Carlos de Amberes, Madrid.
  • FOUTO, Catarina y WEISS, Julian (2016), «Reimagining Imperialism in Faria e Sousa’s Lusíadas comentadas», Bulletin of Spanish Studies, vol. 93, n.º 7-8, pp. 1243-1247.
  • FRANCO LLOPIS, Borja (2017), «Images of Islam in the Ephemeral Spanish Art: a First Approach», Il Capitale Culturale, vol. ext. 6, pp. 87-116.
  • FRANCO LLOPIS, Borja (2018), «Turks, Moriscos, and Old Christians. Cultural Policies and the Use of Art and Architecture as a Means to Control the Faith before and after Lepanto. Some Reflections in the Valencian Area», Journal of Iberian and Latin American Studies, vol. 24 (1), pp. 73-91.
  • FRANCO LLOPIS, Borja y MORENO DÍAZ DEL CAMPO, Francisco J. (2019), Pintando al converso: la imagen del morisco en la península ibérica (1492-1614), Madrid, Cátedra.
  • GARCIA, Maria Graça y ZINK, João David (eds.) (2002), Fogo de artifício: festa e celebração, 1709-1880: colecção de estampas da Biblioteca Nacional: mostra iconográfica, Biblioteca Nacional Portugal, Lisboa.
  • GLASER, Edward (1976), Portuguese Studies, FCG, París.
  • GAN GIMÉNEZ, Pedro (1991), «La jornada de Felipe III a Portugal (1619)», Chronica Nova, n.º 19, pp. 407-431.
  • GUTHMÜLLER, Bodo (1997), Mito, poesía, arte. Saggi sulla tradizione ovidiana nel Rinascimento, Bulzoni Editore, Roma.
  • HESÍODO; PÉREZ JIMÉNEZ, Aurelio, MARTÍNEZ DÍEZ, Alfonso, y CUENCA, Luis Alberto de (eds.) (2014), Obras y fragmentos: Teogonía, Trabajos y Días, Escudo, Gredos, Madrid.
  • HESS, Andrew (1968), «The Moriscos: An Ottoman Fifth Column in Sixteenth-century Spain.» The American Historical Review, n.º 74 (1), pp. 1-25.
  • HIGINO; HOYO, Javier del y GARCÍA RUIZ, José Miguel (eds.) (2009), Fábulas, Gredos, Madrid [1978].
  • IRIGOYEN-GARCÍA, Javier (2017), Moors Dressed as Moors. Clothing, Social Distinction, and Ethnicity in Early Modern Iberia, University of Toronto Press, Toronto.
  • JACQUOT, Jean (ed.) (1960), Les fêtes de la Renaissance: Fêtes et cérémonies au temps de Charles Quint, Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, París.
  • KIMMEL, Seth (2012), «Local Turks: Print Culture and Maurophilia in Early Modern Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, vol. 13 (1), pp. 21-38.
  • KUBLER, George (1972), Portuguese Plain Architecture between Spices and Diamonds, Wesleyan University Press, Middletown.
  • LAVANHA, Juan Bautista (1622), Viage de la Catholica Real Magestad del Rei D, Filipe III. N. S. al Reino de Portugal i relación del solene recebimiento que en el se hizo, Thomas Iunti, Madrid.
  • LEVIN, Paul T. (2007), From «Sarecen Scourge» to «Terrible Turk»: Medieval, Renaissance, and Enlightenment Images of the «Other» in the Narrative Construction of «Europe», tesis doctoral, University of Southern California.
  • MARTÍNEZ RUIZ, Juan (1976), «La indumentaria de los moriscos, según Pérez de Hita y los documentos de la Alhambra», Cuadernos de la Alhambra, 3, pp. 55-124.
  • MERBACK, Michel B. (2014), «Recognitions: Theme and Metatheme in Hans Burgkmair the Elder’s Santa Croce in Gerusalemme of 1504», Art Bulletin, 96, 3, pp. 288-318.
  • MIMOSO, Joao Sardinha (1620), Relacion de la Real Tragicomedia con que los Padres de la Compañía de Jesus en su Colegio de S. Anton de Lisboa recibieron a la Magestad Catolica de Filipe II de Portugal…, Jorge Rodriguez, Lisboa.
  • MORENO CUADRO, Fernando (1985), «Exaltación imperial de Felipe III en las decoraciones efímeras portuguesas de 1619», Traza y Baza. Cuadernos hispanos de simbología, 10, separata.
  • NATIVIDADE, J. da (1752). Fasto de Hymeneo, ou História panegyrica dos desposorios dos fidelissimos reys, Manoel Soares, Lisboa.
  • QUINT, David (1994), Epic and Empire: Politics and Generic Form from Virgil to Milton, Princeton U. P., Princeton.
  • PARMA ARMANI, Elena (1986), Perino del Vaga. L’anello mancante, Sagep, Génova.
  • PATTON, Pamela A. (2016), «An Ethiopian-Headed Serpent in the Cantigas de Santa María: Sin, Sex, and Color in Late Medieval Castile», Gesta, vol. 55, n.º 2, pp. 213-238.
  • PEREIRA, João Castel Branco (ed.) (2000), Arte efémera em Portugal, Museu Calouste Gulbenkian, Lisboa.
  • PINTO DE CASTRO, Aníbal (2007), «O episódio do Adamastor: seu lugar e significação na estrutura d’Os Lusíadas», en Páginas de um Honesto Estudo Camoniano, Centro Interuniversitário de Estudos Camonianos, Coimbra, pp. 175-1790.
  • PIZARRO GÓMEZ, Francisco Javier (1987), «La jornada de Filipe III a Portugal en 1619 y la arquitectura efímera», en DIAS, Pedro (ed.), As relações artísticas entre Portugal e Espanha na época das descobrimentos, Minerva, Coimbra, pp. 123-146.
  • RIBEIRO DA SILVA, Francisco (1987), «A viagem de Filipe III a Portugal: Itinerários e Problemática», Revista de Ciências Históricas, n.º 2, pp. 223-260.
  • RODRÍGUEZ MEDIANO, Fernando (2019), «Iberia, North Africa, and the Mediterranean», en BOUZA ÁLVAREZ, Fernando et al. (eds.), The Iberian World 1450-1820, Routledge, Nueva York, pp. 106-125.
  • SAN MARTÍN, Gregorio (1624), El Trivmpho mas famoso que hizo Lisboa a la entrada del Rey Don Phelippe Tercero d España y Segundo de Portugal, Pedro Craesbeeck, Lisboa.
  • SCHWOEBEL, Robert (1967), The Shadow of the Crescent: The Renaissance Image of the Turk (1453-1517), St. Martin’s Press, Nueva York.
  • SOROMENHO, Miguel (2001), «Ingegnosi ornamenti. Arquitectura efémeras em Lisboa no tempo dos primeiros Filipes», en CASTEL.BRANCO, J. (ed.), Arte efémera em Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, pp. 21-38.
  • SOSA, Antonio de (1612), Topographia e historia general de Argel, Diego Fernandez de Cordova y Ouiedo, Valladolid.
  • SOYKUT, Mustafa (2001), Image of the «Turk» in Italy. A History of the «Other» in Early Modern Europe: 1453-1683, Klaus Schwarz Verlag, Berlín.
  • STAGNO, Laura (2019), «Turks in Genoese Art, 16th-18th Centuries: Roles and Images. A First Approach», en FRANCO LLOPIS, Borja y URQUÍZAR HERRERA, Antonio (coords.), Jews and Muslims Made Visible in Christian Iberia and Beyond, 14th to 18th Centuries, Brill, Leiden, pp. 296-239.
  • STAGNO, Laura (2017), «Triumphing over the Enemy. References to the Turks as Part of Andrea, Giannettino and Giovanni Andrea Doria’s Artistic Patronage and Public Image», Il Capitale culturale, n.º ext. 6, pp. 145-188.
  • STRICKLAND, Debra Higgs (2014), «Meanings of Muhammad in Later Medieval Art», en GRUBER, Christiane y SHALEM, Avioam (eds.), The image of the Prophet between Ideal and ideology. A Scholarly Investigation, Walter de Gruyter GmbH, Berlín-Boston, pp. 147-164.
  • TORRES MEGIANI, Ana Paula (2008), «Entre arcos triunfais e fotos de artifício: práticas efêmeras e o diálogo dos poderes nas visitas régias dos Filipes a Lisboa (1581-1619)», en FERREIRA, Júnia (ed.), Sons, Formas, Cores e Movimentos na Moderniades Atlântica: Europa, Américas e África, Annablume, Lisboa, pp. 137-160.
  • TORRES MEGIANI, Ana Paula (2004), O rei Ausente. Festa e cultura política nas visitas dos Filipes a Portugal (1581 e 1619), Alameda, São Paulo.
  • SUÁREZ DE FIGUEROA, C. (1615), Plaza universal de todas las ciencias y artes, Luis Sánchez, Madrid.
  • VEGA CARPIO, Lope de (1625), Virtud, pobreza y mujer, Viuda de Alonso Martí, Madrid.
  • VITRUVIO POLLIÓN, Marco (1582), De Architectura, Juan Gracián, Alcalá de Henares.
  • XAVIER, Ângela Barreto y CARDIM, Pedro (1996), Festas que se fizeram pelo Casamento do Rei D. Afonso VI, Quetzal Editores, Lisboa.