Growing up Strong Program, positive youth development and educationA healthy framework

  1. García Álvarez, Diego 1
  2. Soler, María José 1
  1. 1 Asociación Jóvenes Fuertes, Uruguay
Aldizkaria:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Argitalpen urtea: 2020

Alea: 7

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 149-162

Mota: Artikulua

DOI: 10.17979/REIPE.2020.7.2.6921 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Laburpena

The Growing up Strong Program has been designed within the framework of positive psychology as an exercise in character education based on the identification, recognition, and use of character strengths among teenagers in secondary school. The study explores the role of mental health (understood as proper psychosocial functioning) in the promotion of adolescent psychological well-being and positive youth development. The aim of this research was to evaluate the resources of the subjects following their participation in the Program. The sample comprised 221 male and female adolescents, aged between 12 and 15. The data were collected using the Scale of Psychological Well-Being for Adolescents and the Factors in Youth Development Scale, both with demonstrated reliability and validity. The results showed, after the Program: good levels of positive youth developmental resources (self-esteem, optimism, self-efficacy and future orientation); evidence of prevention of psychosocial risk behaviors, specifically in relation to raised awareness of substance use, alcohol consumption and smoking, and non-specifically in relation to social-relational risks; good levels of life satisfaction and psychological well-being; positive correlations between positive youth development, psychological well-being, life satisfaction and prevention of psychosocial risks. It can be concluded that the Growing up Strong Program is an instance in character, emotional and well-being education, which generates a healthy network among adolescent users in the educational community.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adler, A. (2017). Educación positiva: Educando para el éxito académico y para la vida plena. Papeles del Psicólogo, 38(1), 50-57. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2821
  • Administración Nacional de Educación Pública. (2017). Marco Curricular de Referencia Nacional. Una construcción colectiva. Montevideo: Tradinco. Disponible en: https://mcrn.anep.edu.uy/documento
  • Andrade, J., Portillo J, & Calle, D. (2019). Relación entre habilidades para la vida y riesgos vitales en adolescentes escolarizados de la ciudad de Armenia. Psicogente, 22(42), 83-105. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3490
  • Benson, P. L., Scales, P. C., Hamilton, S. F., Sesma Jr, A., Hong, K. L, & Roehlkepartain, E. C. (2006). Positive youth development so far: Core hypotheses and their implications for policy and practice. Search Institute Insights y Evidence, 3(1), 1-13. Disponible en: https://www.search-institute.org/wp-content/uploads/2018/01/InsightsEvidence-11-06_0.pdf
  • Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
  • Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(3), 95-114.
  • Bisquerra, R, & Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del Psicólogo, 38(1), 58-65. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2822
  • Brdar, I, & Kashdan, T. B. (2010). Character strengths and well-being in Croatia: An empirical investigation of structure and correlates. Journal of research in personality, 44(1), 151-154. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2009.12.001
  • Casullo, M. (2002). Evaluación del bienestar psicológico. En: M. Casullo. Evaluación del bienestar psicológico en Iberoamérica. (pp. 11-29). Paidós.
  • Cobo, R, & García, D. (2017). La felicidad es educable: a propósito del bienestar en las escuelas. Revista Convocación, 33-34(VII), 38-47.
  • Faria, M. (2017). Florescimento dos Jovens na Escola. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(05), 019-024. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2178
  • García-Álvarez, D., Hernández-Lalinde, J., Espinoza-Castro, J, & Soler, M. (2020). Salud mental en la adolescencia montevideana: una mirada desde el bienestar psicológico. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(2), 182-190. Disponible en: http://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_2_2020/numero_2_2020.html
  • García, D., Soler, M, & Achard, L. (2017). Sobre psicología positiva en la educación: programa creciendo fuertes. Revista Convocación, 32(VII), 54-65.
  • García-Álvarez, D., Soler, M. J, & Cobo-Rendón, R. (2020). Promoting character strengths through the Growing up Strong Program: the students’ perspective. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(1), 84-97. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.6541
  • García-Álvarez, D., Soler, M. J, & Cobo-Rendón, R. C. (2019). Bienestar psicológico en adolescentes: relaciones con autoestima, autoeficacia, malestar psicológico y síntomas depresivos. Revista de Orientación Educacional, 33(63), 23-43. http://www.roe.cl/index.php/roe/article/view/4
  • García-Álvarez, D., Soler, M, & Cobo-Rendón, R. (2018). Efectos del programa creciendo fuertes sobre el bienestar psicológico y autoeficacia generalizada en adolescentes: estudio preliminar. Búsqueda, 5(20), 28-47. https://doi.org/10.21892/01239813.390
  • García-Álvarez, D, & Soler, M. (2019). Programa creciendo fuertes: evidencias de su eficacia y satisfacción. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 16(36), 1-19. https://doi.org/10.31206/rmdo142019
  • Gillham, J., Adams-Deutsch, Z., Werner, J., Reivich, K., Coulter-Heindl, V., Linkins, M.,Winder, B., Peterson, C., Park, N., Abenavoli, R., Contero, A., & Seligman, M. (2011). Character strengths predict subjective well-being during adolescence. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31-44. https://doi.org/10.1080/17439760.2010.536773
  • Giménez, M. (2010). La medida de las fortalezas psicológicas en adolescentes (VIA-Youth): relación con clima familiar, psicopatología y bienestar psicológico. Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Gutiérrez, M, & Gonçalves, T. (2013). [Developmental assets, school adjustment, and adolescents? Subjective well-being] Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339-355. https://www.ijpsy.com/volumen13/num3/366.html
  • Leiva, L., George, M., Squicciarini, A. M., Simonsohn, A, & Guzmán, J. (2015). Intervención preventiva de salud mental escolar en adolescentes: desafíos para un programa público en comunidades educativas. Universitas Psychologica, 14(4), 1285-1298. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-4.ipsm
  • Lombas, A. S., Jiménez, T. I., Arguís-Rey, R., Hernández-Paniello, S., Valdivia-Salas, S, & Martín-Albo, J. (2019). Impact of the Happy Classrooms Programme on Psychological Well-being, School Aggression, and Classroom Climate. Mindfulness, 10(8), 1642-1660. https://doi.org/10.1007/s12671-019-01132-8
  • Merino Rivera, M., Privado, J., Díaz, E., Rubio, S, & López, M. (2017). Funcionamiento psicológico positivo en España: ¿existen diferencias en función del nivel educativo? Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(07), 118-122. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.07.3000
  • Oliva, A. (2015). Los activos para la promoción del desarrollo positivo adolescente. Revista Metamorfosis: Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, (3), 32-47. Disponible en: https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/metamorfosis-3/
  • Oliva, A., Antolín - Suárez, L., Díaz, A., Relinque, C., del Moral, G., Rodríguez-Meirinhos, A., Capecci, V, & Ochoa, G. (2017). Bienestar y desarrollo positivo adolescente desde una perspectiva de género: un estudio cualitativo. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, en colaboración, Universidad de Sevilla y Universidad Pablo de Olavide. http://doi.org/10.5281/zenodo.3648632
  • Oliva, A., Antolín-Suárez, L., Pertegal-Vega, M. Á., Ríos-Bermúdez, M., Parra-Jiménez, Á., Hernando-Gómez, Á, & Reina-Flores, M. D. C. (2011a). Instrumentos para la evaluación de la salud mental y el desarrollo positivo adolescente y los activos que lo promueven. Consejería de Salud, Junta de Andalucía. http://hdl.handle.net/11441/32153
  • Oliva, A., Pertegal, M., Antolín, L., Reina, M.., Ríos, M., Hernando, Á., Parra, A., Pascual, D, & Estévez Campos, R. M. (2011b). Desarrollo positivo adolescente y los activos que lo promueven: Un estudio en centros docentes andaluces. Consejería de Salud, Junta de Andalucía. http://hdl.handle.net/11441/32695
  • Oliva, A., Reina, C., Hernando, A., Antolín, L., Pertegal, M. A., Parra, A., Rios, M., Estevez, R, & Pascual, D. (2011c). Activos para el desarrollo positivo y la salud mental en la adolescencia. Consejería de Salud, Junta de Andalucía. http://hdl.handle.net/11441/32156
  • Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, Á., Hernando, Á, & Pertegal, M. Á. (2010). Más allá del déficit: Construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y aprendizaje, 33(2), 223-234. https://doi.org/10.1174/021037010791114562
  • Omar, A. (2007). Las perspectivas de futuro y sus vinculaciones con el bienestar y la resiliencia en adolescentes. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 7, 141-154. https://doi.org/10.18682/pd.v7i0.432
  • Omar, A., Paris, L., Uribe Delgado, H., Junior, S, & Souza, M. A. D. (2011). Un modelo explicativo de resiliencia en jóvenes y adolescentes. Psicologia em Estudo, 16(2), 269-277. https://doi.org/10.1590/S1413-73722011000200010
  • Orcasita, L., Mosquera, J, & Carrillo, T. (2018). Autoconcepto, autoeficacia y conductas sexuales de riesgo en adolescentes. Informes Psicológicos, 18(2), 141-168. https://doi.org/10.18566/infpsic.v18n2a08
  • Ovejero, M. Cardenal, V, & Ortiz-Tallo, M. (2016). Fortalezas humanas y bienestar biopsicosocial: Revisión Sistemática. Escritos de Psicología), 9(3), 4-14. http://www.escritosdepsicologia.es/esp/numanteriores/vol9num3/vol9num3_2.html
  • Park, N, & Peterson, C. (2006). Character strengths and happiness among young children: Content analysis of parental descriptions. Journal of Happiness Studies, 7(3), 323-341. https://doi.org/10.1007/s10902-005-3648-6
  • Park, N., Peterson, C, & Seligman, M. E. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.603.50748
  • Park, N., Peterson, C, & Seligman, M. E. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. The Journal of Positive Psychology, 1(3), 118-129. https://doi.org/10.1080/17439760600619567
  • Parra, Á., Antolín, L, & Oliva, A. (2009). Los programas extraescolares como recurso para fomentar el desarrollo positivo adolescente. Papeles del psicólogo, 30(3), 265-275. Disponible en: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1755.pdf
  • Peterson, C, & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press.
  • Prieto, M. (2018). La psicologización de la educación: Implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la psicología positiva. Educación XX1, 21(1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educxx1.20200
  • Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A. M., Maltby, J., Eades, J. F, & Linley, P. A. (2015). Gimnasia para las fortalezas: Impacto de una intervención basada en las fortalezas del carácter sobre la satisfacción con la vida y el bienestar de los adolescentes. RET, Revista de Toxicomanías, 75, 10-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5501877
  • Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A. M., Maltby, J., Eades, J. F, & Linley, P. A. (2011). Strengths gym: The impact of a character strengths-based intervention on the life satisfaction and well-being of adolescents. The Journal of Positive Psychology, 6(5), 377-388. https://doi.org/10.1080/17439760.2011.594079
  • Proyer, R. T., Sidler, N., Weber, M, & Ruch, W. (2012). A multi-method approach to studying the relationship between character strengths and vocational interests in adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12(2), 141-157. https://doi.org/10.1007/s10775-012-9223-x
  • Quinlan, D. M., Swain, N., Cameron, C, & Vella-Brodrick, D. A. (2015). How ‘other people matter’ in a classroom-based strengths intervention: Exploring interpersonal strategies and classroom outcomes. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 77-89. https://doi:10.1080/17439760.2014.920407
  • Reina, M., Oliva, A, & Parra, Á. (2010). Percepciones de autoevaluación: Autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society y Education, 2(1), 55-69. https://doi:10.25115/psye.v2i1.435
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263
  • Sánchez, C. (2014). Revisión teórica sobre el estudio de las fortalezas humanas en diferentes etapas evolutivas. Trabajo Fin de Grado, Universidad de Jaén.
  • Sánchez, O, & Méndez, F. (2009). El Optimismo como Factor Protector de la Depresión Infantil y Adolescente. Clínica y Salud, 20(3), 273-280. https://journals.copmadrid.org/clysa/art/b7b16ecf8ca53723593894116071700c
  • Scheier, M. F., Carver, C. S, & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): a reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67(6), 1063-1078. https://doi.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.67.6.1063
  • Schiavon, C. C., Teixeira, L. P., Gurgel, L. G., Magalhães, C. R, & Reppold, C. T. (2020). Positive Education: Innovation in Educational Interventions Based on Positive Psychology. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36, e3632, 1-7. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3632
  • Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K, & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford review of Education, 35(3), 293-311. https://doi.org/10.1080/03054980902934563
  • Weber, M, & Ruch, W. (2012). The role of a good character in 12-year-old school children: Do character strengths matter in the classroom? Child Indicators Research, 5(2), 317-334. https://doi.org/10.1007/s12187-011-9128-0