Percepción de competencia para la atención de alumnos con necesidades educativas especiales en Educación Físicala voz de estudiantes universitarios de España y Reino Unido

  1. Campos Granell, José 1
  2. Llopis Goig, Ramón 1
  3. Raga, Marc Gimeno 1
  4. Maher, Anthony 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Edge Hill University
    info

    Edge Hill University

    Ormskirk, Reino Unido

    ROR https://ror.org/028ndzd53

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2021

Issue: 39

Pages: 372-378

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I39.79498 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

Centering attention on people with special educational needs and disabilities (SEND) has relevance to the educational field. The present study gathers the views of university students studying a Bachelor’s Degree relating to Physical Activity and Sports Sciences at public universities in Spain and United Kingdom (UK). Focus is placed on the training received relating to students with SEND. The data came from a questionnaire completed by 457 students from both countries who were in their last year of Bachelor’s Degree. The results show that the quality of training in SEND is the factor that most influences self-perceptions about scientific and professional capacity to address disability and SEN. Furthermore, personal experience in SEND matters also show an important influence and, to a lesser extent, although also significantly, the predominance of practical training over theoretical knowledge. The percentage of students who declare that their Bachelor’s Degree gives high importance to training in SEND is higher in the sample of UK students. In addition, significant differences have been found over the three components detected, demonstrating that Spanish students, unlike UK students, perceive that their level of professional training is higher, despite there being a greater need for training, and that the preparation of teachers for integration is also greater. Results suggest the necessity to continue focusing efforts on improving training in the field of SEND, providing it with higher levels of inclusiveness, both in its theoretical and practical content. This is something that should also be applied to continuous training offered by official educational institutions addressed to non-university teachers.

Bibliographic References

  • Abellán, J. & Sáez-Gallego, N. M. (2020). Opiniones relativas a la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales mostradas por futuros maestros de infantil y primaria. Revista Complutense de Educación, 31(2), 219-229.
  • Abellán, J.; Sáez-Gallego, N. & Reina, R. (2018). Explorando el efecto del contacto y el deporte inclusivo en Educación Física en las actitudes hacia la discapacidad intelectual de los estudiantes de secundaria. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 53(14), 233-242.
  • Antonak, R. & Larrivee, B. (1995). Psychometric analysis and revision of the opinions relative to mainstreaming scale. Exceptional Children, 62(2), 139-149.
  • Cardona, C. M. (2009): Teacher Education Students’ Beliefs of Inclusion and Perceived Competence to Teach Students with Disabilities in Spain. International Journal of Special Education, 10(1), 33–41.
  • Cerdá Marín, M. C. & Iyanga Pendi, A. (2013): Evolución legislativa de la educación especial en España de 1970 a 2006 y su aplicación práctica. Revista de Educación Inclusiva, 6(3), 150-163.
  • Chiner, E. & Cardona, M.C. (2013. Inclusive education in Spain: how do skills, resources and supports affect regular education teachers’ perceptions of inclusion? International Journal of Inclusive Education, 17(5), 526-541.
  • Díaz del Cueto, M. (2009). Percepción de competencia del profesorado de Educación Física e inclusión. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(35), 322-348.
  • Doulkeridou, A., Evaggelinou, C., Mouratidou, K., Koidou, E. & Panagiotou, A. (2011). Attitudes of Greek physical education teachers toward inclusion of students with disabilities in Physical Education Classes. International Journal of Special Education, 26(1), 1-11.
  • European Inclusive Physical Education Training (EIPET) (2011), Proyecto realizado durante dos años (2007-2009) con el apoyo del Centre for Adapted Physical Activity de Irlanda (EIPET, 2011).
  • Flores, G., Prat, M. & Soler, S. (2014). La voz del profesorado de Educación Física sobre su formación académica ante la realidad multicultural: análisis de la situación y propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 183-199.
  • García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Vicent, M., Gonzálvez, C. & Mañas, C. (2013). Actitudes hacia la discapacidad en el ámbito educativo a través del SSCI (2000-2011). Análisis temático y bibliométrico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(29), 139-165.
  • González López, I., Macías, D. (2018). La formación permanente como herramienta para mejorar la intervención del maestro de educación física con alumnado con discapacidad. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 33, 118- 122
  • Hardin, B. (2005). Physical education teachers’ reflections on preparation for inclusion. The Physical Educator, 62(1), 44-56.
  • Heikinaro-Johansson, P., & Sherrill, C. (1994). Integrating children with special needs in physical education: a school district assessment model from Finland. Adapted Physical Activity Quarterly, 11(1), 44-56.
  • Hernández Vázquez, J. & Hospital Tort, V. (1999). Educación Física Especial: actitud y formación de los docentes en Secundaria en la ciudad de Barcelona. Apunts, 56, 48-56.
  • Hodge, S., Ammah, J., Casebolt, K., LaMaster, K., Hersman, B., SamalotRivera, A. & Sato, T., (2014). A Diversity of Voices: Physical education teachers’ beliefs about inclusion and teaching students with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 56(4), 401-419.
  • Hutzler, Y., Zach, S. & Gafni, O. (2005) Physical education students’ attitudes and self efficacy towards the participation of children with special needs in regular classes, European Journal of Special Needs Education, 20(3), 309-327
  • Jansma, P. & Surburg, P. (1995). Ph.D. Competency Guidelines and Adapted Physical Education Professional Preparation in the United States. Adapted Physical Activity Quarterly, 12(4), 307-322.
  • Jerlinder, K., Danermark, B. & y Gill, P. (2010). Swedish primaryschool teachers’ attitudes to inclusion - the case of PE and pupils with physical disabilities. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 45-57.
  • Llopis, R., Campos, J., Gimeno, M. & Torregrosa, M.A. (2018). Competencias y actitudes del profesorado de educación física hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Un estudio con profesorado de enseñanza secundaria en la Comunidad Valenciana. En, Martos, P., Llopis, R., Hita, C., Paniza, I., Puertas, I. y García. J. M. (coords.). La práctica deportiva en el proceso vital. Estado de la cuestión y retos de futuro. Libro Actas Congreso AEISAD. Granada, 83-84.
  • Llopis, R., Campos, J., Torregrosa, M.A. & Vidal, M.A. (2017). Prácticas y vivencias relacionadas con el deporte de las personas con discapacidad entre los 15 y los 18 años: un estudio retrospectivo con población universitaria. Revista Española de Educación Física y Deportes, 418 (Supl.), 252-259.
  • Marcilla, A., González, D, Aguilar, M, Guil, R. & Mestre J.M (1996). Actitudes de los maestros hacia su profesión docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 25, 143-155.
  • Ocete, C., Pérez-Tejero, J. & Coterón, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 140- 145.
  • Reina, R., Huztler, Y., Iñiguez-Santiago, M. & Moreno Murcia, J. (2019). Student Attitudes Toward KInclusion in Physical Education: The Impact of Ability Beliefs, Gender and Previous Experiences. Adapted Physical Activity Quarterly, 36 (1), 132-149
  • Santana, P. & Garoz, I. (2013). Actitudes hacia la discapacidad e intervención docente desde el deporte adaptado. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 49(13), 1-17.
  • Schleicher, A (2019). TALIS 2018. Insights ad Interpretation. TALIS OECD Publishing, Paris
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. New York: UNESCO.
  • Valencia-Peris, A., Mínguez-Alfaro, P. & Martos-García, D. (2020). La formación inicial del profesorado de Educación Física: una mirada desde la atención a la diversidad. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 597-604
  • Vickerman, P. & Coates, J. K. (2009). Trainee and recently qualified physical education teachers’ perspectives on including children with special educational needs. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(2), 137-153.