YouTube e influencers en la infanciaanálisis de contenidos y propuestas educativas

  1. Paula Renés Arellano 1
  2. Vicent Gozálvez Pérez 2
  3. Inmaculada Berlanga Fernández 3
  1. 1 Universidad de Cantabria
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    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universitat de València
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    Universitat de València

    Valencia, España

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  3. 3 Universidad Internacional de La Rioja
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    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
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ISSN: 1697-8293

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Comunicación y Educación en un mundo digital y conectado

Volume: 18

Número: 2

Páxinas: 269-295

Tipo: Artigo

DOI: 10.7195/RI14.V18I2.1455 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Icono14

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The presence of mobile technologies and Internet among children and young people is generating new frames of understanding, interaction and consumption of media and content. YouTube has become one of the platforms most used by these, which requires investigating the repercussions exerted by these influencers on children. In the present work, an analysis of the main YouTubers followed by children of Primary Education in Spain is carried out. It has used a quantitative methodology to know the main You-Tubers, and qualitative, to analyze the profiles of these influencers. The results indicate the predilection Spanish YouTubers and that most use videogames or jokes associated with their channels. Finally, a reflection is offered on the content consumed by children on the Internet through these channels, providing pedagogical proposals to develop an adequate media education for psychosocial child development.

Información de financiamento

Este trabajo se enmarca en ‘Alfamed’ (Red Euroamericana de Investigadores), con el apoyo del Proyecto I+D “ YOUTUBERS E INSTAGRAMMERS: LA COMPETENCIA MEDIATICA EN LOS PROSUMIDORES EMERGENTES” (RTI2018-093303-B-I00), financiado por la Agencia Estatal de Investigación del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades de España y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).

Financiadores

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