Universidad, docencia, investigación y profesión. La necesidad de intercambio entre lo académico y lo profesional en las ciencias laborales

  1. Calvo Palomares, Ricard 1
  2. Payá Castiblanque, Raúl 1
  3. Sigalat Signes, Enric 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2020

Volume: 50

Issue: 1

Pages: 293-317

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15979 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

Society in general and the business community in particular often demand graduates with much more applied professional knowledge than is currently being offered at the university. Should the university take this demand on board as a priority or should it instead focus on aspects of how teaching is done? The answer seems clear and unequivocal; reality requires the combination of both perspectives. Based on this, we present an experience of applied innovation in degrees related to the Labor Sciences that is committed to the generation of exchanges between the professional and academic spheres and/or vice versa as an element of improvement and adjustment between the needs and requirements of both perspectives. This is a first empirical approach of an exploratory nature that aims to find out the perception that those involved -both students and representatives of the participating organizations- have of the effects that the experience is generating. To this end, it combines a quantitative methodology (multiple correspondence analysis and Ward’s bottom-up classification, based on a questionnaire) with a qualitative one (analysis of interview contents). The results obtained show that 88.5% of the students are satisfied or very satisfied with the teaching experience carried out as well as the representatives consulted. However, certain risks related to the workload generated or the questioning of the comfort zone have also been observed. We can conclude that this is a necessary educational commitment in studies oriented to professional practice.

Bibliographic References

  • Alberich, T., et al. (2009). Manual de metodologías participativas. Madrid: Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible (CIMAS). Recuperado de http://www.redcimas.org/wordpress/wpcontent/uploads/2012/09/manual_2010.pdf
  • Alfaro De Padro, A., et al. (1997). Los estudios de Relaciones Laborales en España. Zaragoza: Consejo General de Graduados Sociales de España.
  • Ayoujil Serrano, O. (2017). Hacia la mejora de la competencia emprendedora en educación secundaria: un estudio piloto en la ciudad de Melilla. Publicaciones, 47, 59-77.
  • Benarroch, A. (2013). El currículo de ciencias experimentales en la formación de maestros antes y después del espacio europeo de educación superior. Publicaciones, 43, 59-77.
  • Bellucci, A., & Pennacchio, L. (2016). University knowledge and firm innovation: evidence from European countries. The Journal of Technology Transfer, 41(4), 730-752. Doi: 10.1007/s10961-015-9408-9
  • Calvo, R. (2012). El desarrollo local como salida profesional para los titulados en ciencias laborales: una aproximación a la realidad valenciana. Trabajo: Revista andaluza de relaciones laborales, 25-26, 235-251.
  • Decreto de 22 de diciembre de 1950 por el que se regula la gestión de los graduados sociales y declarando obligatoria la inscripción en el Colegio respectivo. BOE (Boletín Oficial del Estado), 26, de 26 de enero de 1951, 375-376.
  • Galán, A., & Herráiz, M. S. (2005). La enseñanza de las Relaciones Laborales en España. Trabajo: Revista andaluza de relaciones laborales, 15, 17-31.
  • García Morente, M. (1996a). La Autonomía Universitaria y el Estatuto de la Universidad de Madrid. Obras Completas I (1906-1936), Vol. 2. Barcelona: Anthropos y Fundación Caja Madrid.
  • García Morente, M. (1996b). El ideal universitario. Obras Completas II (1937-1942), Vol. 2. Barcelona: Anthropos y Fundación Caja Madrid.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS/PC+step by step: a simple guide and reference. Belmont. USA: Wadsworth Publishing Co.
  • Hewitt-Dundasa, N., Gkypalib, A., & Roperb, S. (2019). Does learning from prior collaboration help firms to overcome the ‘twoworlds’ paradox in university-business collaboration? Research Policy, 48(5), 1310–1322. Doi:https://doi.org/10.1016/j.respol.2019.01.016
  • Huh, J., Delorme, D., & Reid, L. (2006). Perceived Third-Person Effects and Consumer Attitudes on Prevetting and Banning DTC Advertising. The Journal of Consumer Affairs, 40(1), 90-116. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00047.x
  • INVESLAB. Grupo de Investigación e Innovación Docente en Ciencias Laborales de la Universitat de València. Recuperado de https://inveslab.blogs.uv.es/
  • Llanes, J., Figuera, P., & Torrado, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. Doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118
  • Laursen, K., & Salter, A. (2004). Searching high and low: what types of firms use universities as a source of innovation? Research Policy, 33(8), 1201–1215. Doi: https://doi.org/10.1016/j.respol.2004.07.004
  • Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. BOE (Boletín Oficial del Estado), 187, de 6 de agosto de 1970, 12525-12546.
  • López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2017). Desigualdad y segmentación en los mercados de trabajo de España y Argentina. Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, 4, 15-33. Doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/aiet.51
  • Mansfield, E. (1995). Academic research underlying industrial innovations - sources, characteristics and financing. The Review of Economics and Statistics, 77(1), 55–62. Doi: https://www.jstor.org/stable/2109992.
  • Marín, H., Ruiz-Tagle, J., López-Morales, E., Orozco, H., & Monsalves, S. (2019). Gentrificación, clase y capital cultural: transformaciones económicas y socioculturales en barrios pericentrales de Santiago de Chile. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 166, 107-134. Doi: http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.166.107
  • Peña, J. V. (2003). Desarrollo profesional del docente universitario. Monografías virtuales, 3. Recuperado de https://www.oei.es/historico/valores2/monografias/monografia03/reflexion03.htm
  • Petruzzelli, A., M. (2011). The impact of technological relatedness, prior ties, and geographical distance on university-industry collaborations: a joint-patent analysis. Technovation, 31(7), 309-319. Doi: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.01.008
  • Real, M. Á. (2002). Sociología de la profesión de Graduado Social (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante. Alicante.
  • Real Decreto 921/1980, de 3 de mayo, por el que se regula la ordenación de las enseñanzas de Graduado Social y de los Centros que las imparten. BOE (Boletín Oficial del Estado), 119, de 17 de mayo de 1980, 10596-10597.
  • Real Decreto 1429/1990, de 26 de octubre, por el que se establece el título universitario oficial de Diplomado en Relaciones Laborales y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. . BOE (Boletín Oficial del Estado), 278, de 20 de noviembre de 1990, 34362-34363.
  • Real Decreto 1592/1999 de 15 de octubre, establece el título universitario oficial de Licenciado en Ciencias del Trabajo y las directrices generales propias de sus planes de estudios. BOE (Boletín Oficial del Estado), 254, de 23 de octubre de 1999, 37331-37332.
  • Sánchez Rivas, E. (2014). Estudio de la motivación de los docentes que coordinan los proyectos para la integración educativa de las TIC. Publicaciones, 44, 57-68.