Dimensiones del Ecosistema Digital Universitariovalidación del Instrumento «University Digital Ecosystem» (UN-DIGECO)

  1. Del Moral-Pérez, María Esther 1
  2. Bellver-Moreno, María Carmen 2
  3. Guzmán-Duque, Alba Patricia 3
  1. 1 Universidad de Oviedo (España)
  2. 2 Universidad de Valencia (España)
  3. 3 Unidades Tecnológicas de Santander (Colombia)
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2020

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 9-27

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.19.1.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

The purpose of the study was to design and validate the UN-DIGECO (University Digital Ecosystem) instrument, aimed at learning about the use that undergraduates make of social media and/or digital applications. The content and comprehension validation was carried out in three phases: construction, refining and psychometric validation, based on confirmatory factor analysis, supported by the initial theoretical construct. The items, designed by experts, are in line with indicators assigned to six theoretically defined dimensions: Learning, Social Interaction, Content Creation, Online Consumption, Leisure, and Recreational. Own indicators were integrated together with others adapted from similar published instruments. The preliminary version of the questionnaire was tested by a group of 25 students, some items were refined and redefined to facilitate their understanding. The pilot version included 44 items and involved 484 students from Spanish and Colombian universities. The authors analysed the latent structure of the items by applying exploratory factor analysis and, after examining the composition of the factor structure of the indicators, excluded the non-relevant ones. The results confirmed the existence of these six dimensions, which include 37 items, with a Cronbach's alpha greater than 0.8. The instrument and its components show appropriate psychometric properties of validity and reliability, being applicable to other contexts. The originality of the designed questionnaire lies in the structuring of the information, establishing and integrating six dimensions related to the use university students make of SM.

Bibliographic References

  • Aguilera, J., Baños, M. y Ramírez, F.J. (2016). Los mensajes híbridos en el marketing posmoderno: una propuesta de taxonomía. Revista Icono14, 1, 26-57. doi: 10.7195/ri14.v14i1.890.
  • Alonso, M. (2015). Las redes sociales como canal de comunicación de las marcas de moda españolas. El caso de Zara, Mango y El Corte Inglés. Index.comunicación: Revista Científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 15(1), 77-105.
  • Alonso, M.H. y Bartolomé, A. (2014). Redes sociales y consumidores: participación y construcción de imagen. Historia y Comunicación Social, 19, 211-221. doi:https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45022
  • Al-Rahmi, W., Alias, N., Othman, M., Marin, V., y Tur, G. (2018). A model of factors affecting learning performance through the use of social media in Malaysian higher education. Computers & Education, 121, 59-72. doi: 10.1016/j.compedu.2018.02.010
  • Ballesteros, B., Gil-Jaurena, I. y Morentin, J. (2019). Validación de la versión en castellano del cuestionario 'Community of Inquiry'. Revista de Educación a Distancia, 1(59), 1-26 doi: 10.6018/red/59/04
  • Cáceres, M.D., Brändle, G. y Ruiz-San Román, J.A. (2017). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247. doi: http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/55910
  • Caro, J.L., Luque, A. y Zayas, B. (2015). Nuevas tecnologías para la interpretación y promoción de los recursos turísticos culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 13(4), 931-945.
  • Castro, D., Peñaloza, L., y Tamayo, A. L. (2018). Tecnologías en línea populares para viajar: ¿cuáles utilizan los jóvenes universitarios para hacer turismo?. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 1-31. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33149
  • Castro, P.J., y González-Palta, I.N. (2016). Percepción de Estudiantes de Psicología sobre el uso de Facebook para desarrollar pensamiento crítico. Formación Universitaria, 9(1), 45-56. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100006
  • Chawinga, W.D. (2017). Taking social media to a university classroom: teaching and learning using Twitter and blogs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1-19. doi: 10.1186/s41239-017-0041-6
  • Chenail, R.J. (2013). Informal learning on YouTube: exploring digital literacy in independent online learning. Learning, Media and Technology, 38(4), 463-477. doi: 10.1080/17439884.2013.783594
  • Church, K. y De Oliveira, R. (2013). What's up with whatsapp?: comparing mobile instant messaging behaviors with traditional SMS. In: M. Rohs, A. Schmidt, D. Ashbrook y E. Rukzio (Ed), Proceedings of the 15th International Conference on Human-Computer Interaction with mobile devices and services (Mobile HCI), (pp. 352-361). New York:ACM. doi: 10.1145/2493190.2493225.
  • Colás, P., González, T. y De Pablos, J. (2013). Juventud y redes sociales: motivaciones y usos preferentes. Comunicar, 20(40), 15-24. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
  • Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. In: J.L. Rodríguez-Illera (Comp.) (2013). Aprendizaje y educación en la sociedad digital, (pp.1-15). Barcelona: Universidad de Barcelona. doi: 10.1344/106.000002060
  • Dabbagh, N. y Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: a natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8. doi: 10.1016/j.iheduc.2011.06.002
  • Del Moral, M.E., Guzmán, A.P. y Fernández, L.C. (2018). Game-Based Learning: Increasing the Logical-Mathematical, Naturalistic, and Linguistic Learning Levels of Primary School Students. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1), 31-39. doi: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2018.1.248
  • Del Moral, M.E y Guzmán, A.P. (2015). Comunidades de aprendizaje endógenas y exógenas creadas en torno a los MOOCS universitarios. Campus Virtuales, 4(2), 78-85. Recuperado de https://bit.ly/2TqPXaB
  • Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2015). MOOC: ecosistemas digitales para la construcción de PLE en la Educación Superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 87-117. doi: https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13353
  • Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2012). Presencia de los futuros maestros en las redes sociales y perspectivas de uso educativo. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11(1), 41-51. Recuperado de https://bit.ly/2RmW399
  • Espuny, C., González, J., Lluixà, M., y Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(1), 171-185. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i1.839
  • Fernández, C., Vaca, M.R., y Sánchez, B. (2017). FITBIT, una app para medir la actividad física diaria. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-4.
  • Gallardo, E., Marqués, L., y Bullen, M. (2015). Students in higher education: social and academic uses of digital technology. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 25-37. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2078
  • García, E., De la Morena, M. y Melendo, L. (2012). Análisis del valor comunicativo de las redes sociales en el ámbito universitario: estudio de los usos de Twitter en el aula. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 393-403. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40994
  • García-Peñalvo, F.J. (2018). Ecosistemas tecnológicos universitarios. En J. Gómez (Ed.), UNIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas, (pp. 164-170). Madrid: CRUE. Recuperado de https://bit.ly/2QUHDy4
  • García, J., Trigueros, C., y Rivera, E. (2015). Twitter as a resource to evaluate the university teaching process. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(3), 32-45. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i3.2092
  • García, P., Buil, P. y Solé, M.J., (2016). Consumos de riesgo: menores y juegos de azar online. El problema del juego responsable. Política y Sociedad, 53(2), 551-575. doi: https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.47921
  • Gómez, M., Roses, S. y Farías, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 19(38), 131-138. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-04
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., y Tatham, R.L. (2014). Multivariate Data Analysis. Edinburg: Pearson Education Inc.
  • Hei, E.T., Hang, C., y Chiu, D.K. (2019). Analyzing the use of Facebook among university libraries in Hong Kong. The Journal of Academic Librarianship, 45(3), 175-183. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.02.007.
  • Hernández, M., Renés, P., Graham, G., y Greenhill, A. (2017). From Prosumer to Prodesigner: Participatory News Consumption. Comunicar, 50, 77-88. doi: https://doi.org/10.3916/C50-2017-07
  • Hortigüela, D., y Pérez, Á. (2015). Uso de las redes sociales como elemento formativo en el aula: Análisis de la motivación del alumnado universitario. Revista Icono14, 13(2), 95-115. doi: https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.788
  • Huertas, A., Setó-Pàmies, D., y Míguez-González, M.I. (2015). Comunicación de destinos turísticos a través de los medios sociales. El Profesional de la Información, 24(1), 15-21. doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.ene.021
  • Igartua, J.J., y Rodríguez-de-Dios, I. (2016). Correlatos motivacionales del uso y la satisfacción con Facebook en jóvenes españoles. Cuadernos-Info, 38, 107-119. doi: 10.7764/cdi.38.848
  • Iglesias, M., y González, C. (2014). Facebook como herramienta educativa en el contexto universitario. Historia y Comunicación Social, 19, 379-391. doi: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19
  • Johnson, M., y Liber, O. (2008). The Personal Learning Environment and the human condition: from theory to teaching practice. Interactive Learning Environments, 16(1), 3-15. doi: 10.1080/10494820701772652
  • Khamis, S., Ang, L., y Welling, R. (2017). Self-branding, “micro-celebrity” and the rise of Social Media Influencers. Celebrity Studies, 8(2), 191-208. doi: 10.1080/19392397.2016.1218292 Li, C. y Bernoff, J. (2011). Groundswell: Winning in a world transformed by social technologies. Boston: Harvard Business Press.
  • Marcano, B.E. (2012). Características sociológicas de videojugadores online y el e-sport: el caso de Call of Duty. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, 113-124. doi: https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.07
  • Martínez-Sala, A.M., Monserrat-Gauchi, J., y Quiles-Soler, M.C. (2019). Influencia de las marcas de moda en la generación de adprosumers 2.0. Prisma Social, 24, 51-76. https://orcid.org/0000-0002-8706-3180
  • Martínez-Sala, A.M., y Peña, B. (2019). Convergencia digital: Estudio de apps de empresas de franquicia de fast food. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 139, 345-363. doi: 10.16921/chasqui.v0i139.3378
  • Martončik, M. (2015). e-Sports: Playing just for fun or playing to satisfy life goals?. Computers in Human Behavior, 48, 208-211. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.056
  • Mens, T., Claes, M., Grosjean, P., y Serebrenik, A. (2014). Studying evolving software ecosystems based on ecological models. En: T. Mens, A, Serebrenik y A. Cleve (eds). Evolving Software Systems, (pp. 297-326). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-45398-4_10
  • Mese, C. y Aydin, G.S. (2019). The Use of Social Networks among University Students. Educational Research and Reviews, 14(6), 190-199. doi: https://doi.org/10.5897/ERR2018.3654
  • Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N., y Kasem, N. (2018). Social media as a complementary learning tool for teaching and learning: The case of youtube. The International Journal of Management Education, 16(1), 37-42. doi: 10.1016/j.ijme.2017.12.001
  • Molinillo, S., Muñoz-Leiva, F., y Pérez-García, F. (2018). The effects of human-game interaction, network externalities, and motivations on players’ use of mobile casual games. Industrial Management & Data Systems, 118(9), 1766-1786. doi: https://doi.org/10.1108/IMDS-11-2017-0544
  • Ooi, K.B., Hew, J.J., y Lee, V.H. (2018). Could the mobile and social perspectives of mobile social learning platforms motivate learners to learn continuously?. Computers & Education, 120, 127-145. doi: 10.1016/j.compedu.2018.01.017
  • Osatuyi, B., Passerini, K., Ravarini, A., y Grandhi, S.A. (2018). “Fool me once, shame on you… then, I learn.” An examination of information disclosure in social networking sites. Computers in Human Behavior, 83, 73-86. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.01.018
  • Parady, G., Katayama, G., Yamazaki, H., Yamanami, T., Takami,K y Harata, N. (2019). Analysis of social networks, social interactions, and out-of-home leisure activity generation: Evidence from Japan. Transportation 46, 537–562. https://doi.org/10.1007/s11116-018-9873-8
  • Patterson, C., Stephens, M., Chiang, V., Price, A.M., Work, F., y Snelgrove-Clarke, E. (2017). The significance of personal learning environments (PLEs) in nursing education: extending current conceptualizations. Nurse Education Today, 48, 99-105. doi: 10.1016/j.nedt.2016.09.010
  • Ruano, L., Congote, E., y Torres, A. (2016). Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (RISTI), 19, 15-31. doi: 10.17013/risti.19.15–31
  • Rubio, J. y Perlado, M. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios. Revista Icono14, 13(2), 73-94. doi: https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818
  • Sánchez-Rodríguez, J., Ruiz-Palmero, J. y Sánchez-Rivas, E. (2015). Uso problemático de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista Complutense de Educación, 26, 159-174. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46360
  • Sanz, E., Alonso, R.A., Sáez, M., Ponce, A., y Valdemoros, M.A. (2018). Ocio, redes sociales y estudiantes españoles. Educación XX1, 21(2), 59-78. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19538
  • Serrat, N. (2015). Metodologías participativas y Facebook en el ámbito universitario. Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation, 1(1), 25-32. doi: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i1.104
  • Stornaiuolo, A., Dizio, J., y Hellmich, E. (2013). Desarrollando la comunidad: jóvenes, redes sociales y escuelas. Comunicar, 40, 79-88. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-08.
  • Terzi, B., Bulut, S., y Kaya, N. (2019). Factors affecting nursing and midwifery students’ attitudes toward social media. Nurse Education in Practice, 35, 141-149. doi: 10.1016/j.nepr.2019.02.012
  • Thelwall, M., y Kousha, K. (2017). ResearchGate articles: Age, discipline, audience size, and impact. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(2), 468-479. doi: https://doi.org/10.1002/asi.23675
  • Torres-Toukoumidis, Á., y Marín-Mateos, P. (2017). Gamificación en aplicaciones móviles para servicios bancarios de España. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 7(13), 43-57. doi: https://doi.org/10.17163/ret.n13.2017.02
  • Torres, R., Edirisingha, P., Canaleta, X., Alsina, M., y Monguet, J. (2018). Personal learning environments based on web 2.0 services in higher education. Telematics and Informatics, 38, 194-206. doi: https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.10.003
  • Túñez, M., y Sixto, J. (2012). Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 77-92.
  • Villanueva, C., Elizondo, J., Vega, A., y Gómez, M. (2015). Entornos Personales de Aprendizaje: un sistema centrado en el alumno de la educación superior. Revista de Investigación Educativa del Tecnológico de Monterrey, 5(10), 63-71. Recuperado de http://rieege.tecvirtual.mx/
  • Villar, A. (2018). Ocio y turismo millennial: El fenómeno de las salas de escape. Cuadernos de Turismo, 41, 615-636. doi: http://dx.doi.org/10.6018/turismo.41.327181
  • Viñals, A. (2013). Las redes sociales virtuales como espacios de ocio digital. Fonseca. Journal of Communication, 6, 155-182. Recuperado de https://bit.ly/3cRBlaJ
  • Viñals, A., Abad, M. y Aguilar, E. (2014). Jóvenes conectados: una aproximación al ocio digital de los jóvenes españoles. Communication Papers, 3(4), 52-68. Recuperado de https://bit.ly/2RfnbHi
  • Wang, R., & Wang, Z. (2017). Consumer choice models with endogenous network effects. Management Science, 63(11), 3944-3960. doi: https://doi.org/10.1287/mnsc.2016.2520
  • Zhang, M., Guo, L., Hu, M. y Liu, W. (2017). Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: Mediating effect of customer value creation. International Journal of Information Management, 37(3), 229-240. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.04.010
  • Zhu, H., Vial, R., Lu, S., Peng, X., Fu, H., Tian, Y., y Cao, X. (2018). YouTube: Searching action proposal via recurrent and static regression networks. IEEE Transactions on Image Processing, 27(6), 2609-2622. doi: 10.1109/TIP.2018.2806279