Intervención psicológica en natación adaptada desde la perspectiva del coaching motivacional

  1. David Peris Delcampo
  2. Violeta Expósito Boix
  3. Enrique Cantón Chirivella
Revue:
Informació psicològica

ISSN: 0214-347X

Année de publication: 2016

Número: 112

Pages: 59-73

Type: Article

D'autres publications dans: Informació psicològica

Résumé

This article presents the psychological intervention with a 19 year old sportswoman who has a physical disability and whose main objective is the ending a journey to swim in the open sea. To assist it in achieving its goal, held seven sessions with a frequency of once a week taking as starting point the model of coaching motivational "The Giraffe of Canton", where the psychologist creates an enabling environment for the client discover and find their own solutions. For the evaluation of its effectiveness, is used test-retest design with the following instruments: "Scale of self-esteem" Rosenberg (1965), "Scale of psychological well-being" Riff (in the Spanish adaptation of Diaz et., 2006) and "Scale of General self-efficacy" of Bassler and Schwarzer (1996). In general, the results show an improvement in the psychological variables of general self-esteem, self-efficacy, control perception and intrinsic motivation

Références bibliographiques

  • Atkinson, J.W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64, 359-372.
  • Atkinson, J.W. (1983). Personality, motivation and action. Nueva York: Praeger.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewoods Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Nueva York, NJ: Freeman and Co. Publishers.
  • Buceta, J.M. (2016). Habilidades del Coach. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Cantón, E. (1999). Motivación en el deporte ¿de qué estamos hablando? Revista de Psicología del Deporte, 8 (2), 277- 302.
  • Cantón, E. (2013). La “Jirafa de Cantón”: un modelo de estrategias motivacional aplicado desde la perspectiva del Coaching. Granada: Editorial CSV.
  • Cantón, E. (2014a). ‘Cantón’s Giraffe’: A motivational strategy model applied from the perspective of coaching. The Coaching Psychologist, 10 (1), 26-34.
  • Cantón, E. (2014b). ¿El coaching es psicología? ¿Quién puede aplicar el Coaching y en qué entornos? Informació Psicologica, 107, 2-10.
  • Caperán, J.A. y Peris, D. (2014). Del coaching ejecutivo a otros campos de aplicación: una opción para optimizar el trabajo del psicólogo. Informació Psicologica, 107, 22-33.
  • Deci, E.L. y Ryan, R.M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
  • Dweck, C.S. (1991). Self-theories and goals: Their role in motivation, personality and developement. En R.A. Deinstbier (Ed.): Nebraska Symposium on Motivation 1990 ( 38, 199-235). Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Ford, M.E. (1992). Motivation humans: Goal, emotions and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.
  • Frías, D., Pascual, J. y García, F. (1999). Principios del diseño de investigación. Valencia: Editorial CSV.
  • García-Naveira, A. (2011). Aproximación al empleo profesional del coaching en el deporte. Informació Psicològica, 101, 26-39.
  • Gil-Monte, P. (2014). Coaching cognitivo-conductual: una herramienta para los psicólogos. Informació Psicològica, 107, 34-46.
  • Grant, A.M., y Cavanagh, M.J. (2007). Coaching psychology: How did we get here and where are going? In Psych, 29, 6-9.
  • Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C. y Van-Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18 (3), 572-577.
  • Locke, E.A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3, 157-189.
  • Locke, E.A., y Latham, G.P. (1990). A theory of goal setting and task performance. Englewoods Cliffs, NJ: PrenticeHall.
  • Martínez-Moreno, A. (2014). Liderazgo y Coaching. Informació Psicologica, 107, 47-65.
  • Palmero, F., Fernández-Abascal, E., Martínez, F. y Chóliz, M. (2001). Psicología de la Motivación y Emoción. México: McGrawHill
  • Peris Delcampo, D. (2011a). ¿Qué es el coaching? Valencia: Master en Coaching y Liderazgo. ADEIT-Universidad de Valencia.
  • Peris Delcampo, D. (2011b). Aspectos que favorecen el proceso del coaching. Valencia: Master en Coaching y Liderazgo. ADEIT-Universidad de Valencia.
  • Peris Delcampo, D. (2011c). Aspectos generales del coaching en su aplicación en el entorno empresarial. Apuntes del curso “Habilidades Directivas para Ingenieros. Coaching Empresarial”, de la Universidad Politécnica de Valencia (inédito).
  • Peris Delcampo, D. (2012). ¿Qué es el Coaching? Definición y principios aplicados del coaching. Apuntes del curso Coaching para Ingenieros de la Universidad Politécnica de Valencia.
  • Peris Delcampo, D. (2014). El coaching: cómo podemos utilizarlo con éxito. Informació Psicològica, 107, 11-22.
  • Vázquez-Morejón, A., Jiménez, R. y Vázquez-Morejón, R. (2004). Escala de Autoestima de Rosenberg: fiabilidad y validez en población clínica española. Apuntes de Psicología, 22 (2), 247-255.
  • Reeve, J. (2010). Motivación y emoción (5ª ed.). Méjico: McGraw-Hill.
  • Sanjuán, P., Pérez-García, A.M. y Bermúdez, J. (2000). Escala de autoeficacia general: datos psicométricos de la adaptación para la población española. Psicothema, 12 (2), 509-513.
  • Seligman, M.E.P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Free Press/Simon & Schuster.
  • Seligman, M.E.P. y Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55 (1), 5-14.
  • Schwarzer, R. y Baessler, J. (1996). Evaluación de la autoeficacia: adaptación española de la escala de Autoeficacia General. Ansiedad y Estrés, 2 (1), 1-8.
  • Tolman, E.C. (1955). Principles of performance. Psychological Review, 62, 315-326.
  • Vera, B. (2006). Psicología positiva: una nueva forma de entender la psicología. Papeles del Psicólogo, 27 (1), 3-8.
  • Rosenberg, M. (1965). La autoimagen del adolescente y la sociedad. Buenos Aires: Paidós (traducción de 1973).
  • White, R.W. (1959). Motivation Reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.
  • Whitmore, J. (2007). Coaching: el método para mejorar el rendimiento de las personas. Barcelona: Paidós.