Tecnologías y cultura organizativa en los centros escolares¿La uberización de las relaciones laborales?

  1. M. Isabel Pardo Baldoví 1
  2. Ángel San Martín Alonso 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación
  1. Medina Rivilla, Antonio María

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2020

Issue: 58

Pages: 161-179

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.72767 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

This work is based on the assumption that the use of digital devices in schools, especially the use of digital platforms, generates a technological culture among teachers. The objective of this article is to analyze the consequences of this phenomenon on the restructuring of the organizational framework of schools and on the teaching work. To aim this objective, is developed a multiple case study in four primary schools applying ethnographic strategies, such as the use of indepth interviews to the teaching staff (teachers, management teams, and school’s holders). The analysis of the information is structured on the categorization of 4 dimensions on which the technological culture is based: the classroom practices, the educational “innovation”, the professional identity, and the axiological component. The results obtained point to the fact that the agents have assumed the principles in the school culture, with which they give coverage to classroom practices consistent with the concept of uberization. But, despite the fact that teachers share the principles of core culture, they do not perceive ideological or technical conflict when committing to these practices. This is a finding coinciding with recent studies, but on which is necessary to continue looking for evidences..

Funding information

El presente trabajo forma parte de los diferentes estudios de campo realizados para el proyecto “La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales educativos” (Ref. EDU2015-64593-R), financiado por el Ministerio de Economía y Empresa mediante el Programa Estatal de I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad convocado por el Gobierno de España. Y forma parte del proyecto de tesis doctoral con referencia FPU16/04009 financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades del Gobierno Español.

Funders

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