From art after Auschwitz towards a sociology of disrespect of Buchenwald

  1. Francesc Hernàndez i Dobón
  2. Benno Herzog
Journal:
Debats: Revista de cultura, poder i societat

ISSN: 0212-0585 2530-3074

Year of publication: 2016

Issue: 1

Pages: 151-160

Type: Article

More publications in: Debats: Revista de cultura, poder i societat

Abstract

The aesthetic works of the Frankfurt School receive little attention by contemporary sociology. However, the article shows the relevance of aesthetic theory for a critical understanding of the social world. Therefore, we introduce the contradictions presented by critical theory of society especially after Auschwitz and we ask ourselves about how to conceive the inconceivable when the tools of Enlightenment are intrinsically guilty. Finally, we propose a mosaic of aesthetic sociology of disrespect as an option to overcome the paradoxes of Auschwitz. This procedure is related to the artistic production around the concentration camp of Buchenwald.

Bibliographic References

  • Adorno, Th. W. (1964). Minima Moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben. Francfort/Meno: Suhrkamp.
  • Adorno, Th. W. (1977). Terminología filosófica. Madrid: Taurus.
  • Adorno, Th. W. (1997). Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften, 7. Francfort/Meno: Suhrkamp.
  • Adorno, Th. W. (1998). Stichworte. Kritische Modelle 2. Francfort/Meno: Suhrkamp.
  • Adorno, Th. W. (2009). Ästhetik (1958/59). Nachgelassene Schriften, IV. 3. Francfort/Meno: Suhrkamp.
  • Baumann, Z. 1989). Modernity and the Holocaust. New York: Cornell University Press.
  • Benjamin, W. (1982). Das Passagen-Werk, I. Aufzeichnungen und Materialien, Francfort/Meno: Suhrkamp.
  • Claussen, D. (1996). La teoria crítica, avui. Alzira: Gemanía.
  • Claussen, D. (2012). La dialéctica entre ciencia y cosmovisión. Sobre el antisemitismo en la sociología. Constelaciones vol. 4. 25–33.
  • Gilloch G. (2013) Walter Benjamin Critical Constellations John Wiley & Sons.
  • Grass, G. (1996). Artículos y opiniones. Barcelona: Círculo de Lectores.
  • Grass, G. (1999). Meine Jahrhundert. Gotinga: Steidl Verlag.
  • Hernàndez, F. and Herzog, B. (2015). Estética del Reconocimiento. Fragmentos de una crítica social de las artes. Valencia: PUV.
  • Honneth, A. (1986). Kritik der Macht. Reflexionsstufen einer kritischen Gesellschaftstheorie. Frankfort: Suhrkamp.
  • Horkheimer, M. and Adorno, Th.W. (2010). Dialektik der Aufklärung. Frankfort: Suhrkamp.
  • Horkheimer, M. (2004). Eclipse of Reason. Oxford: Oxford University Press.
  • Kertész, I. (2002). Un instante de silencio en el paredón. El holocausto como cultura. Barcelona: Herder.
  • Kracauer, S. (2006): Soziologie als Wissenschaft. Der Detektivroman. Die Angestellten. Francfort: Suhrkamp.
  • Krahl, H.-J. (1985): Konstitution und Klassenkampf. Frankfurt: Neue Kritik.
  • Levi, P.(2016). Io che vi parlo. Conversazione con Giovanni Tesio. Turín: Einaudi.
  • Semprún, J. (1994). L’écriture ou la vie. París: Gallimard.
  • Stoetzler, M. (2010). Antisemitism, Capitalism and Reformation of Sociological Theory. Patterns of Prejudice, 44(2), 161–194.
  • Wander, F. (1996) Das Gute Leben (The good life) Gebundene Ausgabe. Berlin: Carl Hanser.