Las propuestas didácticas de Albert Jané para la enseñanza de la lengua y la literatura catalanas

  1. Anna Devís Arbona 1
  2. Garcia-Raffi, Josep V. 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
RAHL: Revista argentina de historiografía lingüística

ISSN: 1852-1495

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 9

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 1-13

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RAHL: Revista argentina de historiografía lingüística

Laburpena

During the 1970s and 1980s, the writer, linguist and teacher Albert Jané i Riera wrote four manuals for the teaching of Catalan, three of which contained an entire literary work and numerous grammar and language exercises. The teaching of the Catalan language and literature had been forbidden in all areas including education for several decades throughout the Francoist dictatorship. Jané stands as an ideological referent in Catalan culture, and has been a leading promoter of the Catalan grammar in all written communication media. Literature has been one of the most common textual references when teaching grammar. Literary texts have often been deployed as examples of linguistic elements in the teaching units included in primary and secondary education textbooks. Yet, it is most unusual to find a complete literary work as the only target in a textbook. In this synchronic and diachronic analysis, we aim to enhance the importance of the analyzed educational proposals, and the convenience and need for the teaching of language and literature to recover and consolidate relations of mutual enrichment.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Corominas, Maria Lluïsa, Albert Jané, Renée Mathieu & Maria Rosa Rovira. [1970] 1977. Gresol. Lectura i llenguatge. Ilustraciones de Bayés, Pilar, Maria Dolz, Josep Maria Madorell, Llucià Navarro & Fina Rifà. Barcelona: Spes (Llibres per a l’ensenyament, 1).
  • Ferran de Pol, Lluís. 1973. Abans de l’alba, notes de llenguatge i exercicis de Albert Jané, ilustraciones de Elvira Elias. Barcelona: Aymà (Llibres per a l’ensenyament, 2).
  • Nicolau d’Olwer, Lluís. 1978. El pont de la mar blava. Notes de viatge per Tunísia, Sicília i Malta, amb lliçons de llenguatge per Albert Jané. Ilustraciones de Ismael Balanyà. Barcelona: Proa (Llibres per a l’ensenyament, 3).
  • Soldevila, Ferran y Josep Granyer. 1980. Història de Catalunya il·lustrada, amb lliçons de llenguatge per Albert Jané, Barcelona: Proa (El Matí. Llibres per a l’ensenyament, 4).
  • Arenas, Carme. 2003. “La literatura a la classe de llengua. És possible l’equilibri?”. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura 31. 41-46.
  • Bordons, Glòria. 2003. “Relacions entre la llengua i la literatura”. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura 3. 7-15.
  • Casals i Martorell, Daniel. 2018. “La represa de l’ensenyament del català durant el tardofranquisme: els cursos i els exàmens de la Diputació de Barcelona (1967–75)”. Zeitschrift für Katalanistik 31. 247-286.
  • Com. 1983. “Conversa amb Albert Jané”. Com ensenyar català als adults. Butlletí del Gabinet de Didàctica i Coordinació 2. 15-19.
  • Devís Arbona, Anna & Josep V. Garcia-Raffi. 2017. “Educació literària i competència gramatical: una proposta d’ensenyament del català als anys setanta”. Ianua. Revista Philologica Romanica 15-16. 173-189.
  • Duran, Lluís. 1997. “L’editorial Pedagògica i l’Associació Protectora de l’Ensenyança catalana”. Serra d’Or 447. 28-30.
  • Encabo Eduardo. 2017. “La innovación en la enseñanza de la llengua y la literatura.” OGE 25: 5. 33-36.
  • Faulí, Josep. 1977. “Pròleg”. Albert Jané, El llenguatge. Problemes i aspectes d’avui. Barcelona: Edhasa. 7-10.
  • Girons, Albert. 2010. “Barrufa que barrufaràs. Entrevista amb Albert Jané”. Quaderns. Revista de traducció 17. 259-269.
  • Jané i Riera, Albert. [1970] 1977. “Prefaci”. En Gresol. Lectura i llenguatge. Ilustraciones de Bayés, Pilar, Maria Dolz, Josep Maria Madorell, Llucià Navarro & Fina Rifà, Barcelona: Spes.
  • Jané i Riera, Albert. 1995. “Unes lliçons de correcció lingüística”. Butlletí del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya 94. 36-37.
  • Jané i Riera, Albert. 2014. Carta a Anna Devís y Josep V. Garcia, Barcelona: 20 de marzo de 2014, dos folios mecanografiados.
  • Manent i Segimon, Albert. 2006. “Albert Jané, didàctica de la llengua i literatura”. Revista de Catalunya 218. 73-83.
  • Mendoza, Antonio. 2004. La educación literaria, bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Aljibe.
  • Mir, Jordi. 1971. “Publicacions de llengua”. Serra d’Or 138. 45-46.
  • Miralles, Carles. 2003. “És per això, diria un feixista, que Atenes caigué sota el jou de Roma. Nicolau d’Olwer. “Els clàssics i la construcció d’una ideologia nacional”. Itaca: Quaderns Catalans de Cultura Clàssica. Annexos 2. 87-113.
  • Noguero, Joaquim. 1996. “Els camins irresolts. Entrevista a Albert Jané”. Escola catalana 327. 29-38.
  • Pagès, Vicenç. 1998. Un tramvia anomenat text. Barcelona: Empúries.
  • Pujol, Enric. 1995. Ferran Soldevila. Els fonaments de la historiografia contemporània. Catarroja: Afers.
  • Triadú, Joan. 2007. “Temps de cada dia. Els dietaris d’Albert Jané”. Avui 22-3. 12.