La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas
- González-Fernández, Natalia
- Gozálvez Pérez, Vicent
- Ramírez García, Antonia
ISSN: 0034-8082
Any de publicació: 2015
Número: 367
Pàgines: 117-146
Tipus: Article
Altres publicacions en: Revista de educación
Resum
The research on which this article is part started from the conviction that thenew audiovisual and media culture in which children and youth unfolds islegitimately demanding attention and appropriate educational reorientation byteachers of formal education. This study is part of a R& Dproject funded by theSpanish government, the goal is to detect and assess the level of media competenceof non-university teachers of Spain from responses to a questionnaire thatintegrates six dimensions of media competence and new communicationtechnologies (language, technology, reception and interaction, production anddissemination, ideology and values, and aesthetics). Since the diagnosis made, weintend to lay the foundations of a training program or training in media literacyaimed at non-university teachers.The sample of teachers amounted to 905 teachers from public, private andcharter schools in this country. As measuring an on -line questionnaire designedspecifically for the intended research faculty nursery, primary, secondary andvocational training was applied. The analysis has been based on correlationaldescriptive and statistical calculations. Were considered as predictors of theperception of teachers about their media competence, locality, gender, level ofeducation received, the stage in which teaching is delivered and ownership. The results showed that the teachers achieved adequate levels of competence, even ina high percentage gets high. However, another section shows how it is necessaryto influence their formation to increase them. The work ends with the presentationof the general guidelines of a future training program in media competence notaddressed to university professors.
Referències bibliogràfiques
- Aguaded, J.I., La competencia mediática: Una acción educative inaplazable (2012) Comunicar, 39 (20), pp. 7-8
- Aguaded, J.I., El programa «Media» de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios (2013) Comunicar, 40 (20), pp. 7-8
- Almerich, G., Suárez, J.M., Jornet, J.M., Orellana, N., Las competencias y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación por el profesorado: Estructura dimensional (2011) Revista Electrónica De Investigación Educativa, 13 (1), pp. 28-42. , http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/269/432
- Area, M., El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de caso (2010) Revista De Educación, 352, pp. 77-97. , http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_04.pdf
- (2000) Teacher Learning Technology Competencies, , http://acce.edu.au/tltc, Australian Council for Computers in Education, ACCE
- Barroso, J., Cabero, J., (2010) La investigación Educativa En TIC, , Visiones prácticas. Madrid: Síntesis
- Bautista, A., Tres temas tecnológicos para la formación del profesorado (2000) Revista De Educación, 322, pp. 167-188
- Bautista, A., Tres temas tecnológicos para la formación del profesorado (2000) Revista De Educación, 322, pp. 167-188
- Bisquerra, R., (2004) Metodología De La investigación Educativa, , Madrid: La Muralla
- Bravo, M., Arrieta, J.J., El Método Delphi. Su implementación en una estrategia didáctica para la enseñanza de las demostraciones geométricas (2005) Revista Iberoamericana De Educación, , www.rieoei.org/inv_edu38.htm
- Castañeda, M.B., Cabrera, A.F., Navarro, Y., Vries, W., (2010) Procesamiento De Datos Y análisis estadísticos Utilizando SPSS, , Brasil: EdiPUCRS
- Cross, J., (2006) Informal Learning: Rediscovering the Natural Pathways that Inspire Innovation and Performance, , Essential Knowledge Resource. Jossey-Bass Inc
- (2002) Key Topics in Education in Europe, 3. , http://www.lu.lv/materiali/biblioteka/es/pilnieteksti/izglitiba/The%20teaching%20profession%20in%20Europe%20-20Profile%20trends%20and%20cocnerns%20-%20Report%20I%20-%20Initial%20training%20and%20transi.pdf, Euridyce, The teaching profession in Europe: profile, trends and concerns
- Ferrés, J., La competencia en comunicación audiovisual: Dimensiones e indicadores (2007) Comunicar, 29 (25), pp. 100-107
- Ferrés, J., Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía española (2011) ITE, CAC Y Comunicar, , http://ntic.educacion.es/w3//competencia_mediatica/
- Ferrés, J., Piscitelli, A., La competencia en educación mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores (2012) Comunicar, 38, pp. 75-82
- García-Ruiz, R., Pavón, F., Guerra, S., (2011) La formación Permanente Del Profesorado Y La Competencia mediática, , I Congreso Internacional sobre Educación mediática y competencia digital, Segovia, 13-15 octubre
- García-Valcárcel, A., Tejedor, F.J., Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León (2010) Revista De Educación, 352, pp. 125-147
- Gozálvez, V., (2012) Ciudadanía mediática. Una Mirada Educativa, , Madrid: Dykinson
- Gozálvez, V., Aguaded, J.I., Educación para la autonomía en sociedades mediáticas (2012) Anàlisi, 45, pp. 1-14. , http://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/258159/345465
- Gray, L., Lewis, L., (2009) Educational Technology in Public School Districts: Fall 2008, , http://nces.ed.gov/pubs2010/2010003.pdf, National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences. Recovered from
- Gutiérrez-Martín, A., Formación del profesorado en nuevas tecnologías multimedia (1999) Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 2 (1), pp. 493-500. , http://www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99-v2nl.htm
- Gutiérrez-Martín, A., Integración curricular de las TIC y educación para los medios en la sociedad del conocimiento (2007) Revista Iberoamericana De Educación, 45, pp. 141-156
- Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P., (2006) Metodología De La Investigación, , México, D.F., Mc Graw Hill
- International Society for Technology in Education, ISTE, (2008) NETS for Teachers: National Educational Technology Standards for Teachers, , http://www.iste.org
- (2007) También Los Profesores Necesitan Una Buena formación: La Comisión Propone Mejorar La Calidad De La formación Del Profesorado En La Unión Europea, , http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/1210&format=HTML&aged=1&language=ES&guiLanguage=en, IP/07/1210
- McGonigal, J., (2011) Reality is Broken: Why Games Can Make Us Better and How they Can Change the World, , EEUU: PenguinBooks
- (2013) Programa Para La evaluación Internacional De Las Competencias De Adultos, , http://www.oecd.org/piaac-es/, OCDE
- Pérez-Tornero, J.M., Tayie, S., La formación de profesores en educación en medios: Currículo y experiencias internacionales (2012) Comunicar, 39, pp. 10-14
- Suárez, J.M., Almerich, G., Gargallo, B., Aliaga, F.M., Las competencias del profesorado en TIC: Estructura básica (2013) Educación XX1, pp. 39-62
- Tirado, R., Aguaded, J.I., Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula (2014) Revista De Educación, 363, pp. 230-255. , http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulos363/re36310.pdf?documentId=0901e72b817fcfb8
- (1982) Declaración De Grünwald, , http://www.unesco.org/education/pdf/MEDIA_E.PDF, Unesco
- (2011) Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers, , http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971e.pdf, Unesco
- Valverde, J., Garrido, M., Fernández, R., Enseñar y aprender con tecnologías: Un modelo teórico para las buenas prácticas educativas con TIC (2010) Revista Electrónica Teoría De La Educación: Educación Y Cultura En La Sociedad De La Información, 11 (1), pp. 203-229. , http://revistatesi.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/5840/5866