Valoración del impacto del aprendizaje-servicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporteuna propuesta desde la teoría de stakeholders
- Chiva-Bartoll, Òscar 1
- Santos Pastor, María Luisa 2
- Martínez Muñoz, Fernando 2
- Salvador-García, Celina 2
-
1
Universitat Jaume I
info
-
2
Universidad Autónoma de Madrid
info
ISSN: 1577-4147
Año de publicación: 2019
Título del ejemplar: Aprendizaje-Servicio en Educación Física y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte
Volumen: 49
Número: 4
Páginas: 27-46
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla
Resumen
University Service Learning is seen as a clear response to University Social Responsibility (USR). In the Physical Activity and Sport field there is an increasing number of good practices of USL applied in different contexts and adopting a series of perspectives, from a holistic conception of the person, related to human movement such as education, health, inclusion, socialization and recreation. Nevertheless, through a literature review of this topic, it is perceived that the evaluation of these practices has mainly focused on the effects on students’ learning. Therefore, the evaluation of its social impact has been certainly disregarded. The present article attempts to deepen in this sense; in consequence, its objective consists of proposing an evaluation model of the impact of the USL of the Physical Activity and Sport practices, paying special attention to the social aspect of the service. The proposal presented in this text is based on the Stakeholders Theory (Freeman, 1984) and it is developed bearing in mind the idiosyncrasy of USL in Physical Activity and Sport. To pin down this proposal, we provide some criteria and specific indicators to evaluate the social impact.
Referencias bibliográficas
- Baldwin, S. C., Buchanan, A.M., & Rudisill, M. E. (2007). What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service-learning experiences. Journal of Teacher Education, 58, 315–327.
- Beltrán-Llevador, J., Íñigo-Bajo, E., & Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 14, 3-18.
- Bruening, J. E., Peachey, J. W., Evanovich, J. M., Fuller, R. D., Murty, C. J. C., Percy, V. E., Lauren, A. S., & Chung, M. (2015). Managing sport for social change: The effects of intentional design and structure in a sport-based service learning initiative. Sport Management Review, 18(1), 69-85.
- Buchanan, A. M., Baldwin, S. C., & Rudisill, M. E. (2002). Service-learning as scholarship in teacher education. Educational Researcher, 31(8), 30–36.
- Campo, L. (2015). Evaluar para mejorar los proyectos de aprendizaje servicio en la universidad. Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, 1, 91-111.
- Capella, C., Gil-Gómez, J., Martí-Puig, M., & Chiva-Bartoll, O. (2015). Estudio de caso múltiple con historias de vida en el grado de educación infantil: Aprendizaje-Servicio en la didáctica de la educación física. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 334-348.
- Carlson, J. J. (2008). Partners for Heart Health: a school-based program for enhancing physical activity and nutrition to promote cardiovascular health in 5th grade students. BMC Public Health, 8(1), 420.
- Carson, R. L. (2008). Introducing the lifetime exercise and physical activity service-learning (LE PAS) program. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 79(1), 18–22.
- Carson, R. L., & Domangue, E. A. (2010). Youth-centered service-learning: Exploring the profes- sional implications for college students. Journal of Community Engagement and Scholarship, 3(2), 67–75.
- Carson, R. L., & Domangue, E. A. (2013). The emotional component of service-learning. Journal of Experiential Education, 36, 139–154. doi: 10.1177/1053825913487885
- Carson, R. L., & Raguse, A. L. (2014) Systematic Review of Service-Learning in Youth Physical Activity Settings. Quest, 66(1), 57-95.
- Cervantes, C. M., & Meaney, K. S. (2013). Examining service-learning literature in physical education teacher education: Recommendations for practice and research. Quest, 65, 332-353.
- Chiva-Bartoll, O. (2014). Ética y deporte. Gestión ética de los servicios de deporte en la universidad. Tesis doctoral. Castellón: Universitat Jaume I.
- Chiva-Bartoll, O. (2018). Evaluación de proyectos de aprendizaje-servicio. Eufonía: Didáctica de la Música, (77), 30-36.
- Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C., & Martínez-Usarralde, M.J. (2018). Aprendizaje-servicio y responsabilidad social universitaria: una apuesta por la mejora docente y el compromiso social. En O. Chiva-Bartoll & J. Gil-Gómez (Eds.), Aprendizaje-Servicio Universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente (pp. 59-70). Barcelona: Octaedro.
- Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C., & Pallarès-Piquer, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.270581
- Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M., & Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197.
- Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martín-Moya, R., Pérez-López, I., Giles-Girela, J., García-Suárez, J., & Rivera-García, E. (2019). University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 24(1), 35-52.
- Corbatón, R., Moliner, L., Martí-Puig, M., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, O. (2015). Efectos académicos, culturales, participativos y de identidad del Aprendizaje-Servicio en futuros maestros a través de la educación física. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 280-297.
- Cucina, I., & McCormack, L. (2001). A student-created community-service project for higher education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 72(9), 47–50.
- Culp, B. O., Chepyator-Thomson, J. R., & Hsu, S. H. (2009). Pre-service teachers’ experiential perspectives based on a multicultural learning service practicum. Physical Educator, 66(1), 23–36.
- Deeley, S. (2015). Critical Perspectives on Service-Learning in Higher Education. United Kingdom: Palgrave Macmillan.
- Domangue, E., & Carson, R. L. (2008). Preparing culturally competent teachers: Service-learning and physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 27(3), 347-367.
- Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Pitman.
- Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso de España. Revista de Educación, 355, 109-133.
- Galvan, C. (2010). What’s happening outside the gym: The evolution of a service-learning project. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 81(9), 32–38.
- Galvan, C., & Parker, M. (2011). Investigating the reciprocal nature of service-learning in physical education teacher education. Journal of Experiential Education, 34, 55–70.
- Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, O. (2014). Una experiencia de aprendizaje-servicio en la asignatura «Bases anatómicas y fisiológicas del movimiento» del Área de Didáctica de la Expresión Corporal. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 122-127.
- Gil-Gómez, J., Chiva-Bartoll, O., & Martí-Puig, M. (2015). The impact of service learning on the training of pre-service teachers Analysis from a physical education subject. European Physical Education Review, 21(4), 467-484.
- Gil-Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, O., & García-López, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 271-291.
- Gorecki, J. J. (2010). Let’s dance: Using an innovative approach to service-learning. Future Focus (Ohio Association for Health, Physical Education, Recreation & Dance), 31(2), 20–24.
- Habermas, J. (2000). Aclaraciones a la ética del discurso. Madrid: Trotta.
- Heo, J., King, C., Lee, J. W., Kim, H. M., & Ni, C. (2014). Learning from Healthy Older Adults: An Analysis of Undergraduate Students’ Reflective Essays. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(3), 537-545.
- Himelein, M., Passman, L., & Phillips, J. M. (2010). College teaching and community outreaching: Service-learning in an obesity prevention program. American Journal of Health Education, 41, 368–378.
- Hodge, S. R., Tannehill, D., & Kluge, M. (2003). Exploring the meaning of practicum experiences for PETE students. Adapted Physical Activity Quarterly, 20, 381–390.
- Huffman, A. M., & Hillyer, S. J. (2014). Service-Learning: An Educational Model for Sport and Community Development. En K. Young & C. Okada (Eds.), Sport, Social Development and Peace: Research in the Sociology of Sport (pp. 67-86). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
- Kahan, D. (1998). When everyone gets what they want: A description of physical education teacher education service-learning project. Action in Teacher Education, 19, 43–60.
- LaMaster, K. J. (2001). Enhancing preservice teachers field experiences through the addition of a service-learning component. Journal of Experiential Education, 24(1), 27–33.
- Lawson-Williams, B. (2007). Leaping into learning: The impact of a dance service-learning project on physical education teacher candidates. Psychology and Education, 44(3), 46–51.
- Lleixà, T., & Ríos, M. (2015). Service-Learning in Physical Education Teacher Training. Physical Education in the Modelo Prison, Barcelona. Qualitative Research in Education, 4(2), 106-133.
- Martí, J., Moncayo, E., & Martí-Vilar, M. (2014). Revisión de propuestas metodológicas para evaluar la responsabilidad social universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 8(1), 77-94.
- Martínez-Usarralde, M. J., Gil-Salom, D., & Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio: análisis para su institucionalización. RMIE, 24(80), 149-172.
- Martínez-Usarralde, M. J., Lloret-Catal, C., & Mas-Gil, S. (2017). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una universidad sostenible, cooperativa y democrática desde el diagnóstico participativo de su alumnado. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25, 75. Recuperado de: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2769
- Meaney, K. S., & Kopf, K. (2010). C.P.R.: Promoting cooperation, participation and respect in physical education. Strategies, 24(2), 29–32.
- Meaney, K. S., Bohler, H. R., Kopf, K., Hernandez, L., & Scott, L. S. (2008). Service-learning and pre-service educators’ cultural competence for teaching: An exploratory study. Journal of Experiential Education, 31, 189–208.
- Miller, M. (2012). The role of service-learning to promote early childhood physical education while examining its influence upon the vocational call to teach. Physical Education & Sport Pedagogy, 17(1), 61-77.
- Mumford, V., & Kane, J. (2006). Service-learning in sports. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 77(3), 38-47.
- Peric, J. (2012). Development of universities’ social responsibility through academic service learning programs. Economy of Eastern Croatia Yesterday, Today, Tomorrow, 1, 365-375.
- Peterson, J. C., Judge, L., & Pierce, D. A. (2012). Conducting a community-based experiential learning project to address youth fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(6), 30–36.
- Richards, K. A. R., Eberline, A. D., Padaruth, S., & Templin, T. J. (2015). Experiential learning through a physical activity program for children with disabilities. Journal of Teaching in Physical Education, 34(2), 165-188.
- Richards, A. K. R., Wilson, W. J., & Eubank, L. (2012). Planning a service-learning program to benefit children with disabilities. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(7), 32–40.
- Robinson, D. B., & Meyer, M. (2012). Health education and interactive drama Findings from a service learning project. Health Education Journal, 71(2), 219-228.
- Rojas, M. (2008). El compromiso social de las universidades de América Latina y el Caribe. En H. Vessuri (Ed.), El movimiento de responsabilidad social de la universidad: una comprensión novedosa de la misión universitaria. Revista Educación y Sociedad, 13(2), 175-190.
- Rubio, L. & Escofet, A. (2017). Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la universidad. Barcelona: Octaedro.
- Ruiz-Corbella, M., & García-Gutiérrez, J. (2018). Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación. Madrid: Narcea.
- Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., & Rivera, E. (2016). “Aprendizaje-servicio” en los grados universitarios de Educación Física: ejercicio físico con personas mayores. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 3(18), 244-258.
- Rukavina, P. B., Weidong, L., & Rowell, M. B. (2008). A service-learning based intervention to change attitudes toward obese individuals in kinesiology pre-professionals. Social Psychology of Education, 11(1), 95–112.
- Simó, S. (2013). El aprendizaje servicio universitario: materializando el compromiso social de la universidad desde una educación basada en la excelencia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 1027-1036.
- Stanley, W. W., De Marco, G. M. P., Laubach, L. L., & Daprano, C. M. (2006). Fitness, friendship and fun: University sponsored community PE program. Teaching Elementary Physical Education, 17(5), 24–27.
- Stiehl, J., & Galvan, C. (2005). School-based physical activity programs: A model leadership program aims to help youths make a successful transition to adulthood. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 76(9), 25–31.
- Unesco (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. París: Unesco.
- Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 105-117.
- Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58.
- Vázquez-Toledo, S., Liesa-Orús, M., & Lozano-Roy, A. (2017). Recreos Cooperativos e Inclusivos a través de la metodología de AprendizajeServicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173185.
- Wilkinson, S., Harvey, W. J., Bloom, G.A., Joober, R., & Grizenko, N. (2013). Student teacher experiences in a service-learning project for children with attention-deficit hyperactivity disorder. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(5), 475-491.