Investigación transmedia. Cultura participativa en la creación del conocimiento académico

  1. Maria-Josep Picó 1
  2. Emilio Sáez 1
  3. Esteban Galán 1
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2019

Issue Title: Uso de información académica

Volume: 28

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2019.JUL.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

An experimental project of the University Jaume I, Castellón, Spain, to use transmedia narratives to facilitate the participation in the communication of science is presented. More precisely, it presents the conclusions of the project "Ágora Digital: narrativas transmedia y cultura participativa en la comunicación científica", backed by the Spanish Foundation for Science and Technology (Fecyt), in which members of ten research groups and the Technological Center Espaitec, have participated. This study approaches transmedia narratives and the implementation of gamification strategies as an opportunity to advance from the field of communication towards more responsible research, aligned with the expectations and values of the citizens. The results of the project has been useful to introduce the institutional communication channels to the research community of the University Jaume I and as a pilot of the international project Out of the box.

Funding information

El presente trabajo ha sido realizado en el marco del proyecto de investigación Participación ciudadana y medios de comunicación públicos. Análisis de experiencias de co-creación audiovisual en España y en Europa (Parcicom) (código RTI2018-093649-B-I00), bajo la dirección de Javier Marzal Felici, financiado por la Convocatoria 2018 de Proyectos de I+D+I “Retos Investigación”, del Programa Estatal de I+D+i orientada a los Retos de la Sociedad, para el período 2019-2021.Así mismo, ha sido realizado en el marco del proyecto de investigación: Análisis de identidades discursivas en la era de la posverdad. Generación de contenidos audiovisuales para una Educomunicación crítica (Aidep) (código 18I390.01/1), bajo la dirección de Javier Marzal Felici, financiado por la Universitat Jaume I, a través de la convocatoria competitiva de proyectos de investigación para el período 2019-2021.La iniciativa Ágora Digital ha contado con el apoyo de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt-16-11023)

Funders

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