"e-Sports" y deportes convencionalescuestiones éticas y pedagógicas derivadas de la participación corporal

  1. Oscar Chiva-Bartoll 1
  2. Marc Pallarès-Piquer 1
  3. Emanuele Isidori 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Foro Italico University of Rome
    info

    Foro Italico University of Rome

    Roma, Italia

    ROR https://ror.org/03j4zvd18

Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2019

Volume: 14

Issue: 40

Pages: 71-79

Type: Article

DOI: 10.12800/CCD.V14I40.1227 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Abstract

We are witnessing a new phenomenon problematically related to sports: eSports or electronic sports. In 2013 more than 71 million people watched competitive matches of eSports. In 2016 they generated a global market of over 490 million euros. Due to the important dimension that this phenomenon has acquired, the objective of the article is to make a hermeneutic analysis of the eSports in order to delimit their main differences with the conventional sport. Consequently, this conceptual analysis will allow us to discriminate the ethical and pedagogical problematization of the eSports. Particularly, the paper approaches the contrast among the concepts of eSports, games and sports, focusing on the model and meaning of the corporal participation that each one implies. In essence, it follows that eSports and sports are not the same thing. Despite the appearances and similarities, there is an intrinsic feature that differentiates eSports from sports: the meaning of corporal participation.

Bibliographic References

  • Adamus, T. (2012). “Playing computer games as electronic sport: In search of a theoretical framing for a new research field”, en Fromme J. y Unger, A. (Eds.). Computer Games and New Media Cultures: A Handbook of Digital Game Studies, pp. 477-490. Berlin: Springer. doi:10.1007/978-94-007-2777-9_30
  • Aguiló, J. (2017). Deportistas en el prisma de lo sagrado. Barcelona: UOC.
  • Bárcena, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 25-57.
  • Burkitt, I. (1999). Bodies of thought. Embodiment, identity and modernity. London: Sage Ltd.
  • Cagigal, J.M. (1981). ¡Oh Deporte! (Anatomía de un gigante). Valladolid: Miñón.
  • Cagigal, J.M. (1996). Obras selectas. Madrid: C.O.I., A.E.D.P., Ente de promoción deportiva J.M. Cagigal.
  • Carrillo, J.A. (2015). La dimensión social de los videojuegos “online”: de las comunidades de jugadores a los eSports, Index.comunicación, 5(1), 39-51.
  • Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C. & Isidori, E. (2016). La pedagogía del deporte desde una interpretación filosófico-hermenéutica agonal, Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 81, 213-237.
  • Dave, P. (2013). P-1A Internationally Recognized Athlete. Citizenship and Immigration Service. (En línea). Tomado el 20-03-2017 de http://articles.latimes.com/2013/aug/07/business/la-fi-online-gamers-20130808
  • Durán, N. (2017). Reescribir entre cuerpos caminos po(e)sibles. Barcelona:UOC.
  • Fanjul, C. (2006). La apariencia y características físicas de los modelos publicitarios: códigos no verbales de la realidad en el discurso publicitario como factor de la influencia social mediática en la vigorexia masculina, Tesis Doctoral, Universitat Jaume I de Castelló.
  • García, F. (1994). El cuerpo como base del sentido de la acción, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 68, 41-83.
  • García-Puchades, W., & Chiva-Bartoll, O. (2018). El juego como proceso de subjetivación y su justificación en el currículum de educación física, CCD. Cultura, Ciencia y Deporte 13(38), 147-156. doi:10.12800/ccd.v13i38.1070
  • Hilvoorde, I., & Niek P. (2016). Embodiment and fundamental motor skills in eSports, Sport, Ethics & Philosophy, 10(1), 14-27. doi:10.1080/17511321.2016.1159246
  • Holt, J. (2016). Virtual domains for sports and games, Sport, Ethics and Philosophy, 10 (1), 5-13. doi:10.1080/17511321.2016.1163729
  • Huizinga, J. (1954). Homo ludens. Madrid: Alianza.
  • Johnson, F. (2011). El cuerpo como posibilidad de la vida: el modo de despliegue del mundo concreto. Alpha, 33, 115-130.
  • Kari, T. & Karhulahti. V. (2016). Do E-athletes Move? A Study on Training and Physical Exercise in Elite ESports, International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 8(4), 53-66. doi:10.4018/IJGCMS.2016100104
  • Kretchmar R. S. (1997). “Philosophy of Sport” en: Massengale J. D., Seanson R. (Ed.), The History of exercise and sport science, United States of America: Human Kinetics. doi:10.1080/00948705.1990.9714477
  • López-Frías F.J. (2010). Reivindicando una ética del deporte como filosofía aplicada: El deporte como cuestión moral, Dilemata, 2, 17-31.
  • López-Frías, F.J. (2011). Filosofia del deporte: origen y desarrollo, Dilemata. Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 5, 1-19.
  • Major League Gaming Reports (2014). GameSpot. COWS GO MOO 334 percent growth. (En linea). Tomado el 20-03-2017 de http://www. gamespot.com/articles/major-league-gaming-reports-334-percentgrowth-in-live-video/1100-6400010/
  • Manning, E. (2009). Incipient Action: The Dance of the Not-yet. Relationscapes: Movement, Art, Philosophy. Cambridge (Mass): MIT Press.
  • Márquez-Fernández, A. (2014). Pensar con los sentimientos: razón, escucha, diálogo, cuerpo y libertad. Maracaibo, Venezuela: Universidad Católica Cecilio Acosta.
  • Maussier, B. (2017). The New Ethical Dimension of Sports Events: a Reflection on the Evolution from the Ancient Greek Olympic Sports Festival to Postmodern Sports Events, Ciencia, Cultura y deporte, 34(12), 15-25. doi:10.12800/ccd.v12i34.828
  • McFee, G. (1998). “Are there philosophical issues with respect to sport (other than ethical ones)?” en: J. McNamee, J. Parry (Eds.), Ethics & Sport, London, Routledge.
  • Merino, A., Arraiz, A., & Sabirón, F. (2018). De la inherencia histórica del juego motriz al potencial educativo del deporte, CCD. Cultura, Ciencia y Deporte, 13(38), 175-182. doi:10.12800/ccd.v13i38.1073
  • Miah, A. (2005). From anti-doping to a ‘performance policy sport technology, being human, and doing ethics, European Journal of Sport Science, 5, 51-57. doi:10.1080/17461390500077285
  • Michaluk, T. (2012). Changes in the meaning of physicality in modern sport - from disabled sports to eSport.” Physiotherapy / Fizjoterapia 20 (1), 64-70. doi:10.2478/v10109-012-0008-z
  • Morgan, W. (1996), Leftist Theories of Sport: A critique and reconstruction. Urbana: University of Illinois Press.
  • Pallarès, M., Traver, J., & Planella, J. (2016). Pedagogía del cuerpo y acompañamiento, una combinación al servicio de los retos de la educación, Teoría de la Educación, 28 (2), 139-162.
  • Pericot, J. (2002). Mostrar para decir. La imagen en contexto. Barcelona: Aldea Global.
  • Planella, J. (2006). Cuerpo, cultura y educación. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Planella, J. (2005) Pedagogía y hermenéutica del cuerpo simbólico. Revista de Educación, 336, 189-201.
  • Rambsch, J., Jakobsson, P, & Pargman, D. (2007). “Situated Play, Proceedings of Authors & Digital Games Research Association (DiGRA).2007 Conference”, 157-164.
  • Sánchez Pato, A., & Martínez Castro, S. M. (2017). “Sport and Virtual Reality: Humanising a Playful Utopia”, en M. Sancho y Viñao, S. (Eds.). A New Human Impulse for Social Relations and Cultural Development (1-34), Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • Sánchez Pato, A., & Davis, J. (2018). eSport: Towards a Hermeneutic of Virtual Sport, CCD. Cultura, Ciencia y Deporte, 13(38), 137-145. doi: 10.12800/ccd.v13i38.1076
  • Şentuna, B., & Dinçer K. (2016). What kind of an activity is a virtual game? A postmodern approach in relation to concept of phantasm by Deleuze and the philosophy of Huizinga, Sport, Ethics & Philosophy, 10 (1), 42-50. doi:10.1080/17511321.2016.1177581
  • Suits, B. (1998). “The Elements of Sport”, en: Morgan W, Meier K. (Eds.), Philosophic Inquiry in Sport. Champaing: Illinois, Human Kinetics.
  • Tamboer, J.W. (1992). Sport and motor actions, Journal of the Philosophy of Sport, 19, 31-45. doi:10.1080/00948705.1992.9714493
  • Torres C.R. (2000). What Counts As Part of a Game? A Look at Skills, Journal of the Philosophy of Sport, 27, pp. 81-92. doi:10.1080/00948705.2000.9714591
  • Van Manen, M. (2003) Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
  • Wagner, M. (2006). “On the Scientific Relevance of eSports”, en Proceedings del 2006 International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development, ICOMP 2006, Las Vegas, Nevada,USA, June 26-29, pp. 437-442.
  • Warr, P. (2014). ESports in numbers: Five mind-blowing stats. (En línea). Tomado el 20-03-2017 en https://www.redbull.com/ca-en/esportsin-numbers-five-mind-blowing-stats.